Hvilken amp til ca 5000,-?

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Espen Larsen
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 19 des 2005, 22:37
Sted: Arendal

Legg inn av Espen Larsen »

Takk for tipset! Fikk faktisk Tunes i posten, og så testen. Dagen etter gikk jeg og kjøpte amp, det ble en Vox AD50 (kom veldig bra ut i Tunes). Kan ikke si noe annet enn at jeg er imponert. Dersom holdbarheten er like bra som Vox vanligvis er vil jeg si det var en veldig allright amp, og så ligger den bare på 3500,-
Hvem har spist jacken??!?!
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Freidig07 skrev:V.O.M.M.-regelen, folkens!!!

Vox - Orange - Marshall - Mesa..

Gitarforsterkere det aldri er noe tull med..

OI OI OI ! ! ! ! !

Ovenstående utsagn er vel et av mange jeg bare komentere :
Må spørre undertegnede om han virkelig står 100% inne for denne påstanden.
Lurer jo litt på dette, da min erfaring vel ikke kan sies å være den samme.
Med unntak av Orange da, dette da det begynner å bli en mannsalder siden sist jeg hadde hendene på en orange.

Men om så er tilfelle, må det sies at du har vært usedvanlig heldig med de eksemplarene du har vært borti.

Min erfaring tilsier det stikk motsatte, det være seg rør eller andre komponenter i de forskjellige ampene.

Vox er jo en amp jeg jevnlig må ha på service, være seg potmetre, rør eller andre ulumskheter.

Det samme må jo sies om Marshall og Mesa.

Men det skal være sagt at etter at barnesykdommene er kurert, oppfører de seg rimelig bra.

Men samtidig vil jo en amp som står kontinuerlig i stuekroken ikke få de samme belastninger som en amp som stadig flyttes på.

Og blir rørene varmet godt nok opp før den spilles på, forlenger jo dette levetiden og effekten på rørene.
Blir standby-knappen brukt ved de anledninger den skal, bidrar jo dette også til lengre liv og effekt av rørene.

Jaja, det var det for denne gangen.


TjoBing ! ! !



Ellers vil jeg anbefale Fender FM212R til den prisen du sikter etter.. Veldig mye for pengene og relativt enkel å skru.. Kanskje litt få valgmuligheter, men en kjempelyd fra to 12" elementer... Ligger fint under 5 lakser og.
Helge Taksdal
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 03 mar 2006, 18:40
Sted: Sandnes

Legg inn av Helge Taksdal »

Sjekk om du kan få tak i en Marshall JCM 800 eller noe brukt. Enkel og grei amp som de fleste gitarister føler seg fortrolig med.
Helge Taksdal
Brukeravatar
Sindre Rosness
Active Member
Innlegg: 70
Registrert: 03 nov 2006, 17:35
Kontakt:

Legg inn av Sindre Rosness »

Mulig dette er litt off topic, men mens vi snakker om Vox amper:
Hva er forskjellene på CC1, CC2, CC2X forsterkerene?
Og hva er forskjellen på AC30 og AC15?
HoemAudio
Newbie
Innlegg: 18
Registrert: 01 nov 2006, 20:01
Sted: Molde

Legg inn av HoemAudio »

Sindre Rosness skrev:Mulig dette er litt off topic, men mens vi snakker om Vox amper:
Hva er forskjellene på CC1, CC2, CC2X forsterkerene?
Og hva er forskjellen på AC30 og AC15?
Antall og type ellement:
AC30:
CC1: 1x12" Celestion neodynium NeoDog-element
CC2: 2x12" Vox Custom GSH12-30-element
CC2X: 2x12" Celestion AlNiCo "Blue"-elementer
Det finnes også en modell som heter AC30BM, som er den samme ampen som Bian May utvikla sammen med VOX.

AC15:
CC1: 1x12" Vox Custom GSH12-30-element
CC1X: 1x12" Celestion Alnico "Blue Speaker"-element

Er ikke helt sikker på hvordan forskjellen på lyden i de to apmene. Men f.eks AC30 har både klang og tremolo, mes AC15 har bare klang.
Har et intrykk av at AC15 er en "spinklere" amp, mindre avansert.
Håkon O Hoem
Morten Larsen
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 02 jan 2007, 19:28

Legg inn av Morten Larsen »

Jeg slenger meg på og fornyer denne tråden litt

Mye i samme sjanger som trådstarter: under 5000 kr, ikke rør (gjort meg opp mening om at jeg ikke skal ha det) og ikke høy lyd. Jeg får mer enn nok volum av en Marshall 20-watter, men den jeg har er ikke helt tipp topp. Til backline-bruk, og ikke for bright (hvis det er riktig ord, jeg hater å beskrive lyd). Tenker på å unngå den lyden som svir i øret ved spilling på en fender deluxe reverb på 12. bånd og oppover på de lyseste strengene. elsker fender-lyden, men den blir litt for skarp på lyse toner. Hovedclue er kvalitet. Trenger ikke nødvendigvis være god vreng-lyd, clean som er viktigst. Skal bruke boss gt8 til effekter uten å nødvendigvis (men sikkert i noen tilfeller) bytte over til vreng/overdrive etc-kanalen på forsterkeren.

Noen som kan hjelpe meg? Gjerne detaljerte beskrivelser, og rett meg hvis jeg tar feil på at en 20W ikke-rør-forsterker er nok til backline
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Jens Tore Fremmegård skrev:Står det VOX eller Marshall på kassa funker den som regel enten bra eller veldig bra

(Selv har jeg bare en Roland Cube til mine fire gitarer pga naboer :p )
HEY, jeg og :roll:
Ludde
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 14 jan 2007, 12:05

Legg inn av Ludde »

AC30! Har selv en AC30 fra slutten av 60 tallet.

Bedre enn det meste.
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

i januar kjøpte en kamerat av meg en ac30 1963 til 15000 ink mva

så goe amper trenger ikke koste skjorta
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
HoemAudio
Newbie
Innlegg: 18
Registrert: 01 nov 2006, 20:01
Sted: Molde

Legg inn av HoemAudio »

En ny AC30 cc2 koster i underkant av 10 lapper...
Håkon O Hoem
toraabe

Re: Hvilken amp til ca 5000,-?

Legg inn av toraabe »

Espen Larsen skrev:Bandet i koret jeg styrer lyden i skal ha seg ny gitaramp, og jeg har fått jobben med dette... Er det noen som har tips til en grei amp til ca 5 lapper?

har vel egentlig kommet frem til at det ikke bør være rør... Brukes bare i et ungdomskor, og flyttes mye rundt...

kan MARSHALL AVT 100X være noe å tenke på? (kan få denne for 5500,-)

Sjekk ut Carvin
De har mye bra og ikke altfor dyrt ..
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Hvilken amp til ca 5000,-?

Legg inn av PerA »

Styr unna alt som heter Marshall som er nytt under 5 blanke. Står det MG foran, så løp så fort du klarer - det låter bæsj! Krank synes jeg heller ikke er noe å trakte etter.

Skal du han en mindre transistorcombo, er model-ampene (AD) til Vox slettes ikke ille. Roland Jazz Chorus er jo en slager, mange folk med nøkkelbrett er glad i den i tillegg til gitarister.
Bruker stundom en Line6 Flextone III Plus (tror den var den) på øvingsrommet, den er overraskende fin i bruken, og ser slettes ikke ille ut heller. (Nå skal det nevnes at jeg ikke har prøvd vrengen, jeg et pedaltryne).
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Hvilken amp til ca 5000,-?

Legg inn av Mats »

Ikke la deg lure av at det står Marshall, vox, fender osv. på amp'en. Det betyr ikke at det er en bra amp selv om store artister bruker samme merkene. Min erfaring er at merker som Crate, randall og Peavey gir deg mer for penga når det gjelder lavbudsjett-forsterkere. Og sjekk ut VTX-serien til Crate. Kanonbra, og billig! OG for all del styr unna marshall sine billigamp'er. Er veldig glad i Marshall, men da er det snakk om plexi, jcm800 og slikt. Har enda til gode å høre en billig marshall spille bra.
Men hvorfor ikke rør egentlig? Så lenge amp'en er liten nok så trenger den jo ikke spytte ut mange db selv om den kjøres på 9 av 10. Og da har man feit rørlyd på lavt volum. Blues Jr. f.eks. Knallbra! 5.500 kr. på www.sound1.com
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Hvilken amp til ca 5000,-?

Legg inn av PerA »

Mats skrev:Ikke la deg lure av at det står Marshall, vox, fender osv. på amp'en. Det betyr ikke at det er en bra amp selv om store artister bruker samme merkene. Min erfaring er at merker som Crate, randall og Peavey gir deg mer for penga når det gjelder lavbudsjett-forsterkere. Og sjekk ut VTX-serien til Crate. Kanonbra, og billig! OG for all del styr unna marshall sine billigamp'er. Er veldig glad i Marshall, men da er det snakk om plexi, jcm800 og slikt. Har enda til gode å høre en billig marshall spille bra.
Men hvorfor ikke rør egentlig? Så lenge amp'en er liten nok så trenger den jo ikke spytte ut mange db selv om den kjøres på 9 av 10. Og da har man feit rørlyd på lavt volum. Blues Jr. f.eks. Knallbra! 5.500 kr. på http://www.sound1.com
Randall synes jeg personlig låter passe pyton, cleanlyden kan gå iblandt.
Har Blues Junior selv, men den spiller bra høyt - noe som kan være negativt. Det er vel derfor rør ikke alltid er å foretrekke, da de må jobbe litt for å låte kult.
Pluss at rør er en utgift.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Hvilken amp til ca 5000,-?

Legg inn av Mats »

Smak og behag.. Til syvende og sist så er det det det koker ned til. Sammen med bruksområdet selvfølgelig. Og til formålet som den er tenkt til vil jeg nok sette fingeren på vtx-serien til crate. Det er kanonbra. Ble veldig overrasket da jeg prøvde den og fikk høre av forhandleren at det var en transistoramp. Veldig god og varm lyd samtidig som den har en god del brukbare effekter. Ikke sånn ustyrtelig bra effekter, men helt ok.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Svar