Hvorfor ikke

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

toraabe

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av toraabe »

Interessante poeng som blir tatt opp og som regel så skal man være ydmyk selv om noen teknikere kan både være hovne og ha null innsikt i musikk sjangren bandet på scenen spiller.. med ditto resultat.. Spesielt har jeg hørt dette på reagge band som vel heller blir mikset med rockelyd som da blir lite fint å høre på.......

Men som sagt så har jeg vært med på å få beskjed om å " skru ned alt " der all lyd var fra backline og kun vokal gjennom kassene.
I disse tilfellene så blir det noen ganger litt vanaskelig " å skru ned alt" kanskje vokal men resten blir jo da like høyt......, men det er en fin måte å gjøre mindre jobber på.. spesielt i små rom der det er totalt unødvendlig å ha mer enn vokal og litt basstromme i PA.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av Espen Hammer »

kom en gammel dame og klaget på for høyt volum på en showcase konsert jeg gjorde for noen år siden. Problemet var jo det vanlige, at backline lyden var så høy, så vokalen lå på toppen der. Jeg fortalte den grinate svenske damen at jeg fikk ikke til å skru ned noe annet en vokalen å bassen. Så, om hun ønsket at lyden skulle bli lavere så måtte hun ta seg en prat med trommisen og gitaristen. Tror du jaggu ikke ho var på full fart opp på scena for og be dem skru ned da. hehehe. Ellers så synes jeg hovedproblemet er for høy backline lyd.. men alt ender nok opp i om folk liker musikken som blir spilt. Liker dem ikke musikken = for høy lyd. liker dem musikken= for lav lyd. :) hehe
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av Hans A. Moen »

På utendørsbryllupet jeg gjorde i helgen fikk jeg 2 tilbakemeldinger.

1. Fra en av gjestene: "Er det mulig å skru litt høyere?"
2. Fra naboene på andre siden av vannet, ca 100meter: "Bråkete? Neida, vi er strålende fornøyd vi. Vi har hatt hjemmekonsert i hele kveld!".

Slikt blir man glad av :)
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av Frode Eide »

Så koslig! :D
Sverre Slob Rock
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 04 jun 2007, 11:32

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av Sverre Slob Rock »

Dette er ikke ment for å provosere, men det er dessverre ikke bare ivrige gjester som er dølt alltid...

Det er beklageligvis litt for mange cocky, selvhøytidlige teknikere rundt omkring også. Javisst, det er til tider jævlig irriterende med folk som på død og liv skal gi deg kommandoer/instruksjoner/ønsker etc. mens man jobber, men det er ikke mindre irriterende å møte teknikere som, unnskyld uttrykket, har en nerdete, "jeg-er-best-holdning". Altfor mange av oss tar på seg en "surpomp-hatt" når vi skal jobbe. Har møtt/observert slike flere ganger, og det gjør meg litt flau på våre vegne.

Det kan såklart være mange grunner til at man ikke gidder å være hyggelig til gud og hvermann. Dårlig utstyr, kjipt band, lange dager, trøtt og sliten, osv. Og som regel er disse besserwisserne noe mer alkohol-påvirket enn lydteknisk anlagt.

Det må da være mulig å ha en litt mindre "jeg er sjef!-holdning" likevel? Og det værste er at det virker som denne holdningen forsterker seg ettersom hvilket posisjon bandet/artisten innehar. Akkurat som om at det er din innsats som tekniker som har gjort at bandet har blitt populært.

Jeg tror derfor en mellomløsning er tingen; Der man faktisk hører etter om vedkommende egentlig har noe fornuftig å si, og deretter vurderer om dette er reelt eller ei. En hyggelig tone, men kort og konsis. Selvfølgelig under forutsettning av at det er noe som helst sammenheng i det mennesket har å komme med.

"Mulig det låter sånn når du står i baren ja, men her låter det faktisk ganske bra, synes jeg! Men nå passer det dårlig du. Vi får prates siden..."

Hvis jeg er på restaurant og suppa er kald, så sier jeg ifra!
Sverre Dæhli
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av Espen Hammer »

fint skrevet Sverre. kan si meg veldig enig i det du skriver. Erfaringsmessig så får man være i "fred" om man tar den hyggelige tonen til den småfulle gjestene som klager på at det er for mye ditt, og for lite datt. Men, "glefser" selv av og til når jeg er i den situasjonen, av diverse grunner. men men.. skal foresten bort til en gravemaskin sjåfør i nabolaget å klage på at han graver for høyt... vært artig å sett reaksjonen. :)
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av Hans A. Moen »

Kan også svare "Takk for tilbakemeldingen. Jeg skal ta det med i den helhetlige vurderingen".
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av aslak.skarderud »

Hva med å lage et laaangt evalueringsskjema, 5 sider minimum, og levere ut til de som klager, holder dem iallefall opptatt i noen minutter ;)

Har bare opplevd en "MÅ MUSIKKEN VÆRE SÅ HØY" i hele min karriere(som forøvrig er ganske kort) men løste det med å være høflig, og så dra ned litt på klangen for etterpå å spørre om det ble bedre. Vedkommende syntes det, og så gikk han.

Hvordan blir man forresten kvitt han som alltid kommer og spør om du kan spille noe Guns'n' før konserten?
aslak skarderud
kultursenteret isak
toraabe

Re: Hvorfor ikke

Legg inn av toraabe »

Svar