drittmikker

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: drittmikker

Legg inn av Frode Eide »

Ja det er vel det. Kjøpte meg en 906 for en stund siden og fikk den også ganske billig.
Haugsdal
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 22 des 2010, 03:06

Re: drittmikker

Legg inn av Haugsdal »

Jeg forelsket meg i SM7b for en stund tilbake. Den låter sykt bra på vokal, men er yppelig på basstromme og gitar også. Skal du bruke den live på vokal bør det være litt stor scene, eventuelt med inear, det er en følsom mic som lett feeder, ikke akkurat egnet for rock, men det er synd for den låter utrolig bra på det.

PS. Fun fact om SM7B. De fleste av micheal jackson album er spilt inn med denne vokal mic.
Ørjan Haugsdal
Haugsdal Media
Leverandør av Medietekniske Tjenester.
toraabe

Re: drittmikker

Legg inn av toraabe »

Med det samme vi er inne på mikrofoner av det kalibret så ikke glem EV RE20
Den låter helt kule ;)
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: drittmikker

Legg inn av Atle Aamodt »

Og siden SM7 og RE20 er nevnt, så henger jeg på Sennheiser MD441. Da er vel pallen full, selv om det kan strides om medaljenes valør blandt de tre ;-)
Atle Aamodt
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: drittmikker

Legg inn av Mats »

+1 På RE20. Ordentlig tøft på bassamp.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: drittmikker

Legg inn av Ole Hansen »

Atle Aamodt skrev:Og siden SM7 og RE20 er nevnt, så henger jeg på Sennheiser MD441. Da er vel pallen full, selv om det kan strides om medaljenes valør blandt de tre ;-)
Enig i at MD441 er helt topp!
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Haugsdal
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 22 des 2010, 03:06

Re: drittmikker

Legg inn av Haugsdal »

Ole Hansen skrev:
Atle Aamodt skrev:Og siden SM7 og RE20 er nevnt, så henger jeg på Sennheiser MD441. Da er vel pallen full, selv om det kan strides om medaljenes valør blandt de tre ;-)
Enig i at MD441 er helt topp!
Aldri testa MD441 men det må prøves skjønner jeg. Hvordan er prisen på den kontra SM7b? og hvordan er denne mikkens allsidighet?
Det er mye som skal sies om gode mikker, men gjorde en test for et par uker siden og mikka opp et gitar kabinett med 10 forskjellige mikker og fikk meg noen artige overraskelser.
Sennheiser 504 på gitarer med mye vreng er godt, ellers er jeg stor fan av akg 414 på gitar.

En annen erfaring jeg har hatt er Neuman km 184 låter utrolig kult som en skarp under mikk, men har opplevd et par gangen at en blir "sliten". Snakket med flere som har opplevd dette. Hvorfor er litt uforklarlig for den har jo en spl på 138 db. Andre som har opplevd dette?
Ørjan Haugsdal
Haugsdal Media
Leverandør av Medietekniske Tjenester.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: drittmikker

Legg inn av Helge A. Bentsen »

§1.1 Følg Namepolicyen
Lydforum har innført Namepolicy. Dette betyr kort og godt at alle registrerte brukere på Lydforum MÅ ha fult navn i "Nick" eller i Signaturen sin.
toraabe

Re: drittmikker

Legg inn av toraabe »

Haugsdal skrev:
Ole Hansen skrev:
Atle Aamodt skrev:Og siden SM7 og RE20 er nevnt, så henger jeg på Sennheiser MD441. Da er vel pallen full, selv om det kan strides om medaljenes valør blandt de tre ;-)
Enig i at MD441 er helt topp!
Aldri testa MD441 men det må prøves skjønner jeg. Hvordan er prisen på den kontra SM7b? og hvordan er denne mikkens allsidighet?
Det er mye som skal sies om gode mikker, men gjorde en test for et par uker siden og mikka opp et gitar kabinett med 10 forskjellige mikker og fikk meg noen artige overraskelser.
Sennheiser 504 på gitarer med mye vreng er godt, ellers er jeg stor fan av akg 414 på gitar.

En annen erfaring jeg har hatt er Neuman km 184 låter utrolig kult som en skarp under mikk, men har opplevd et par gangen at en blir "sliten". Snakket med flere som har opplevd dette. Hvorfor er litt uforklarlig for den har jo en spl på 138 db. Andre som har opplevd dette?
MD 441 er helt kanonbra på vokal og tåler høy moniorering.
Sammen med Shure KSM9 så er det mine to favorittvokalmikrofoner.
Md441 har siden den er dynamisk litt høyere threshold mot feedback enn ksm9,
Med det samme så har MD431 samme capsule men ikke alle filterne som md441 har. De låter ganske likt og du får to 431 til prisen av en 441. Dessuten så har md431 et svært stilig design som også 441 har men er litt mer normal i størrelsen.
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: drittmikker

Legg inn av tgjersoe »

Haugsdal skrev:Jeg forelsket meg i SM7b for en stund tilbake. Den låter sykt bra på vokal, men er yppelig på basstromme og gitar også. Skal du bruke den live på vokal bør det være litt stor scene, eventuelt med inear, det er en følsom mic som lett feeder, ikke akkurat egnet for rock, men det er synd for den låter utrolig bra på det.

PS. Fun fact om SM7B. De fleste av micheal jackson album er spilt inn med denne vokal mic.
Sist jeg var i studio brukte vi den på skarptromme, og det låt helt nydelig. Veldig allsidig mikk, men litt lite plasseringsvennlig......
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
toraabe

Re: drittmikker

Legg inn av toraabe »

Jeg har vært på konserter hvor den har vært brukt på vokal, men det har vært på jazz hvor det er relstivt lavt lydvolum på scena.
RE 20 tåler mer og låter ikkenoe dårligere ..

Er knall på blås og intrumenter generelt.

Sikkert også på vokal
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: drittmikker

Legg inn av Atle Aamodt »

Denne tråden har tittel "Drittmikker".
Er ikke sikker på om så mange svar her handler om virkelige drittmikker ;-)

Så fritt etter hukommelsen, ramser jeg opp de drittmikkene jeg har i en slags samling. Så lang hukommelsen rekker.
Det skal nevnes at alle disse er kjøpt ene og alene basert på en slags pervers dragning mot mikrofoner som er fine/spesielle å se på.

Samtlige gamle Electrovoice mikrofoner jeg har låter dritt, men de er jevnt over svært kule å se på og har 3 eller 4 pin plugger som er litt plundrete å få tak i. (I alle fall på kort varsel)

Teisco er en fabrikant av klassiske Japanske drittmikker. De kopierte flere av EV sine drittmikker, og har 3 pin plugger som er plundrete å få tak i.

Tuner Dynamic. Låter dritt. Også her er det plundrete plugger. Med de ser kule ut.

The Rauland Corp. Skikkelig dritt her også

Rauland Borg. Har en fæl kopi av Shure Model51, Låter skikkelig dritt.

Shure. Model 51. Låter ganske så grusomt.

Kellog Electric . Prima skit

American. Ikke noe bedre enn annen genuin møkk mht lydgjengivelse. Men de er superkule å se på.

Dynamic. Har en Model300 "Pillow speaker and microphone". Låter skikkelig dritt

Astatic. Med unntak av Model 77. Låter skikkelig dritt (i alle fall de variantene jeg har). Men ser kule ut.

Webster Chicago. Låter skikkelig dritt.

Proton. En klassiker med fast kabel. Åååhhh for noe møkk.

AKG D12 og D1200 låter ikke spesielt fint, selv i god stand.
Og listen er lengere enn hva min hukomelse klarer i øyeblikket.
Det må da være andre her som har egne varianter av fra tiden da de fleste "rimelige" dynamiske mikrofoner låt ganske grusomt ;-)
Atle Aamodt
toraabe

Re: drittmikker

Legg inn av toraabe »

Maneg av disse her har jeg aldri hørt om før, men D12 er vel bra? Synes den låter bra på basstromme foran samen med Sm91 inni..Uansett så har jeg for morro skyld for endel år siden forsøkt å bruke ulike typer høyttalere som mikrofoner for effektens skyld og best resultat fikk jeg med noen gamle tandberg høyttalere fra 60 tallet. Men noen særlig respons over 3-4 khz var det vel heller dårlig med.., men nok bass iallefall ;)
Svar