Kjøre liten PA fra generator

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av SindreStordahl »

Hei alle, jeg trenger deres synspunkter på en sak.

Jeg skal bruke en liten PA (QSC GX5 og Crown XTI2000, bridge 4ohm), på et utendørsarrangement uten tilgang til strømnettet. Jeg har hørt mange skrekkhistorier om svidd elektronikk som er kjørt på ymse strømaggregater, så er litt skeptisk. Jeg har imidlertid tilgang på et skikkelig Atlas Copco QAS30 dieselaggregat som leverer max 18kW 230V. Jeg har 0 peiling på aggregater, men tenker at funker ikke dette så funker ingen aggregater. Har noen erfaringer eller synspunkter på dette?

Takker så mye for innspill!

Sindre
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Det som pleier å ryke pga aggregater, er apparater som selv switcher mellom 120v/220v.. Hvis utstyret du har er "låst", eller har en fysisk bryter for dette, så er det igrunn veldig liten sjangse for at noe går i stykker.. Ihvertfall med et såppas overdimmensjonert aggregat som du spesifiserte nå. Kjør på!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av Frode Trondahl »

Eneste man må huske på med aggregat, er at man alltid må overdimensjonere aggregat iforhold til hva pa eller lys drar.

Problemet er når man plutselig drar masse strøm fra aggregatet et lite øyeblikk, så tar det de fleste aggregater 3-4 sekunder å reagere for så å få opp farten på motoren.

Har man da et for lite aggregat med null strøm reserver, kan man risikere å få store spenningsfall, og eller enda være overharmoniske spenninger som kan ta knekken på utstyr.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
toraabe

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av toraabe »

Den her burde holde ( eksempel ) http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... =generator

Det har med responstid ( svinhjulsmasse ) og stabilitet å gjøre. Jeg ville ha hatt minst dobbelt så mye til rådighet som det jeg kommer til å bruke ...

Husk bare LAAAAANG kabel. Du har jo her 400 V 3 fas. Ned til et byggeskap og 30 meter kabel.. Koster litt men da har man så det holder ..

Jeg håper at den ATLAS copco som du har tilgang til er på hjul ( tilgenger ). De er ganske kjekke og jeg ville ha gått for den siden dette kun er snakk om et engangsarrangement
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av SindreStordahl »

Den XTI'en har automatisk 120V/230V svitsj, så tror jeg må bruke en annen forsterker da. Med 24kW (beklager, skrev 18kW tidligere) til rådighet har jeg nok mer enn det dobbelte av hva forsterkerne trekker. Store dieselaggregater har visst også mye kortere responstid pga fire sylindre, samt mye bedre spenningsregulering. Atlas produserer jo high end aggregater. Aggregatet er montert på henger, så det er ikke noe problem. Det er uansett arrangør som fikser dette.

Takk for tips folkens, da blir det lyd!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av Frode Trondahl »

Diesel aggregatene til Cat Energyst som er fra 24-1000KWA bruker faktisk 3-4 sekunder ifølge Energyst gutta.

Tipper det er rimelig likt på alle diesel aggregater, fordelen er at de er tyngre å kvele om man plutselig drar på med mye last.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
toraabe

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av toraabe »

Større aggregater har som regel stor svinhjulsmasse slik at de blir stabile og holder frekvensen. Det hjelper også mye når det kommer plutselige lastøkninger. Svinghjulsmassen vil da holde frekvensen stabil
Dan
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 09 sep 2006, 01:52
Sted: Norge

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av Dan »

hei
jeg syns att du bør da velge en generator da med ren sinus da garanterer produsenten att den tåler ømfintlig utstyr om switch mode forsterkere ovs har selv to stk genereatorer som sparker veldig bra i gang uansett om det skal trekkes mye strøm eller ikke
Tester Gjerne litt forskjellig pa :)
Dan f
Dan
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 09 sep 2006, 01:52
Sted: Norge

Re: Kjøre liten PA fra generator

Legg inn av Dan »

Dan skrev:hei
jeg syns att du bør da velge en generator da med ren sinus da garanterer produsenten att den tåler ømfintlig utstyr om switch mode forsterkere ovs har selv to stk genereatorer som sparker veldig bra i gang uansett om det skal trekkes mye strøm eller ikke

Kjørte akkurat lacoustic 2 stk La 8 på to stk sb 28 og 4 stk Arcs 2 i nesten en hel måned på 1 stk 5500 w aggregat Null problem men aggregatet hvar av Sikkelig Kvalitet som leverer ren Sinus og stabil hz på 49.98 uansett belasting
Tester Gjerne litt forskjellig pa :)
Dan f
Svar