Metall i en stor hall :-)

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Runelang81
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 04 nov 2004, 19:24
Sted: Gran

Metall i en stor hall :-)

Legg inn av Runelang81 »

Heisann!

Vi skal muligens, understreker at dette er meget usikkert enda, booke "Gojira" til en konsert.
For de som ikke kjenner til disse, er dette en smak hvordan de låter : http://www.youtube.com/watch?v=Jyw5wI58Ylw
Disse er meget gode live,spiller stort sett relativ tung og kompleks musikk, så må ha noe som takler slikt.

For å være bitte litt føre var, hva sånn cirka koster det å leie lyd og lys til dem? De skal eventuelt spille i en drøy håndballbane stor hall med god takhøyde(anslår ca 5 meter),og personlig ønsker jeg lyd som låter pent,høyt og drypper av fett ,og lys som er verdig lyden!
Vet dette er vanskelig å si , men jeg vil gjerne vite om det koster 10 eller 200 tusen for å si det enkelt.
Hvis ingen vet, som jeg lett kan forstå, tar jeg gjerne imot tips til folk eller firmaer som kan levere det vi ønsker.

På forhånd tusen takk!

Mvh Rune Langbråten
toraabe

Re: Metall i en stor hall :-)

Legg inn av toraabe »

Musikk i store haller er uanasett krevende MEN det kan løses. Demping Demping Demping og en god Point Source rigg / rigg med beam styring ;)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Metall i en stor hall :-)

Legg inn av Joachim »

Vanskelig å si men mellom 50 og 100 hjelper deg kansje litt på vei. Teknisk rider / spec fra bandet vil være avgjørende for hvor prisen ender, det er de som spesifiserer hva de vil ha i detalj. Utover ren leie vil jo prisen måtte inkludere transport, crew, posjektering, riggere som kansje må inn i forkant å se på taket og det er slettes ikke utenkelig at det må en rigg eller løsninger for rigging opp i taket for å få hengt opp lyd og lys fornuftig. håndballhaller kan være PITA, teknisk takkonstruksjon og akustisk så tipset om tepper kan være noe og tenke på. Noe enda bedre kan være å tenke på å ha det ett helt annet sted, men så kjenner ikke jeg hallen og tenker generelt. :)
Mvh
Joachim Venberget
Runelang81
Newbie
Innlegg: 15
Registrert: 04 nov 2004, 19:24
Sted: Gran

Re: Metall i en stor hall :-)

Legg inn av Runelang81 »

Takker for alle tips!

Høres ikke helt lovende ut lydmessig, jeg MÅ få brukbar lyd, men må vel rett og slett bare gå for ett seriøst firma som kanskje kan se på stedet først.
Mulig jeg gjør dette vanskeligere enn det er, er jo ikke en enestående hall og det er sikkert mulig å få bra lyd. Med bra konsertlyd mener jeg : - Ikke skjærende topp og det må være god tyngde i bunn, men heller ikke en grøt av lave frekvenser. Lettere sagt enn gjort sikkert :-)
Uten sammeligning for øvrig, spilte D.D.E i samme hall. De har jo eget utstyr med seg, men de skrøt faktisk av at det låt veldig bra der. Mulig de gjør det til alle arrangører, men..... :-) Og joda, det er en enklere musikk å få til regner jeg med.

Fikk tips om at denne Mla riggen fra MA burde være bra til slikt? : http://rubi.no/index.php/utleie/lyd/pa-hoyttalere
Synspunkter?

Ser for øvrig ut til at Gojira glipper, men uansett hva det blir, blir det rock eller metall. Kriteriene til lyd er for meg de samme.

Mvh Rune
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Metall i en stor hall :-)

Legg inn av hkh »

Ta kontakt med avab cac og få god hjelp :)
Vanskelig å si noe nøyaktig om pris uten å vite mer om hallen (dimensjoner, publikumskapasitet, strøm, tak, tilgang på lift osv) og bandets rider (krav til lysrigg, lyd og eventuelt video)

Vil uansett tippe pluss minus 100k et sted for en ordentlig pakke. Men få på plass et budsjett og få laget en pakke som passer budsjettet. Ordner seg.
Håkon Holmås
Svar