Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
toraabe

Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Legg inn av toraabe »

Tirsdag 12. Februar ble det diskutert på kulturnytt på P2 om kvinners tilnærmede fravær i bransjen. Det er jo et interessant tema siden det er så mange gode kvinnelige artistrer der ute, så hvorfor
har de enda tilgode å innta plassen ved siden av mannfolka bak bordene ? Jo ... det finnes noen der ute, men det er oftest enda menn som har de rollene.. Noen som har gjort seg noen tanker om det ??
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Min høyst personlige mening er at det handler om interesse, jeg treffer flere menn enn kvinner som er interessert i teknikk. Kvinner som velger et teknisk yrke står ikke noe tilbake for menn i kvalifikasjoner, men jeg opplever at det rett og slett er færre som er interessert. Jeg håper det ikke er fordi de føler seg ekskludert, jeg har ingenting i mot å jobbe med kolleger av begge kjønn.
toraabe

Re: Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Legg inn av toraabe »

Det er jo tanker som også har streifet meg, men siden det er så mange gode kvinnelige artister så er det kanskje en større terskel å etablere seg som lydtekniker og ikke en utøvende artist.
Jeg regner begge to som utøver av kunst, men vår oppgave er linken mellom artisten og publikumet og det er her som kvinner enda er i fåtall..... Jeg håper at det kommer flere og at lyrket " lydtekniker" ikke bare skal være et mansyrke....
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

Etter hva jeg har lest/hørt i media tidligere, så var det at på proffere nivå ble kvinner på en måte "skvist" ut. Artister som nektet å spille med kvinne med henda på spakene på flere festivaler, osv og
generelt dårlige holdninger til kvinner i bransjen. For å være kritisk til media, så vet jeg jo ikke. Er dette sant, så er det jo på en måte ris til egen ræv. I tillegg er det jo en språkbruk enkelte steder som ikke ligner noe som helst. Dette kan jo være med på å "skremme" bort kvinner.
Som sagt er de tbare ting jeg har lest og hørt, men husker hverken hvor, hvem eller hva. Beklager!

I tillegg finnes det lite kunnskap blant folk flest som beskriver hva vi gjør, hva det går ut på, samt hvordan ting funker. Hvordan kan noen bli interessert i et yrke, som det hverken finnes skole eller opplysning om? 95% av alle man prater med, er veldig usikker på hva en lydtekniker/lampetgeneral faktisk gjør. Har hatt med meg flere på jobb som har fått en "aha" eller "wow, det visste jeg ikke" opplevelse.
Greit vi har NISS og diverse andre skoler, men dette er så utrolig fokusert på studio at halvparten kunne vært nok. Det var dette som hindret meg i og i det hele tatt søke NISS.
Hadde vært kjempekult om Norge hadde fått 1 livelyd/livelys skole. 2 år skole, samt 1-2 år i lære hos et profesjonelt firma eller kulturhus/konserthus instans. Det begynner og bli veldig veldig mange eldre i denne verdenen i Norge, og en aller annen gang vil det vel være mangel på teknikere? En skole på si 15-30 elever i året i hvert fag, alt etter etterspørsel ville vel kanskje løst dette, og sørget for en OK tilstrømming til yrket, samtidig gjøre yrket mer kjent blant vanlige folk.
I tillegg ville det være lettere for firmaer og snappe opp flinke, yngre folk og det ville være lettere å komme inn i et godt firma. Istedenfor å enten og ha flaks eller kjenne noen, som kjenner noen, som kjenner noen.
Det ville kanskje hevet kompetansen, samt sørget for lønninger som er høyere, ettersom det da blir en utdanning. Man blir da også kvitt enkelte cowboy firmaer, og hatt høyere standard på det ene og det andre.
Folk ville forstå at det faktisk koster å leie inn både lyd/lys og ha kompetente folk som driver dette, på lik linje med en eller annen snekker, elektriker og rørlegger.

Dette er bare noen tanker jeg tenker. Skyt meg om jeg tar feil.
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Legg inn av Øyvind »

Det er nå i hvert fall en gjeng med kvinnelige lysteknikere der ute.

Men må innrømme jeg ble overasket da jeg så at Soundcraft hadde fått en kvinnelig lydtekniker til å presentere den nye SI Expression: http://www.youtube.com/watch?v=PFm5Lor46ec .

Jeg tror det lave antallet har å gjøre med flere ting. Interresse, lite familievennlig yrke. Mange starter gjerne som frivillig i en eller annen sammenheng, og bruker mye av sin fritid på dette. Kvinner er nok hakket mer opptatt av en strukturert bruk av sin tid, og ofte er det slik at skal man dyrke en slik interresse og utvikle seg må man være villig til å være den som kommer først, går sist, og ellers stille opp gjerne på kort varsel. Dette frister kanskje mer for menn enn kvinner.
Når det kommer til likestillingsaspektet tror jeg det mer handler om folks oppfatning. Det at så mange menn har lett for å interessere seg for slikt, gjør nok at mange tenker at den jobben gjør gutta. Det er i grunnen synd, for spesielt når det kommer til det kunstneriske aspektet tror jeg mange kvinner kunne bidratt med noe nytt og annerledes i positiv forstand.
Mvh Øyvind Bjørge
toraabe

Re: Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Legg inn av toraabe »

Glenn Andre Carlsen skrev:Etter hva jeg har lest/hørt i media tidligere, så var det at på proffere nivå ble kvinner på en måte "skvist" ut. Artister som nektet å spille med kvinne med henda på spakene på flere festivaler, osv og
generelt dårlige holdninger til kvinner i bransjen. For å være kritisk til media, så vet jeg jo ikke. Er dette sant, så er det jo på en måte ris til egen ræv. I tillegg er det jo en språkbruk enkelte steder som ikke ligner noe som helst. Dette kan jo være med på å "skremme" bort kvinner.
Som sagt er de tbare ting jeg har lest og hørt, men husker hverken hvor, hvem eller hva. Beklager!

I tillegg finnes det lite kunnskap blant folk flest som beskriver hva vi gjør, hva det går ut på, samt hvordan ting funker. Hvordan kan noen bli interessert i et yrke, som det hverken finnes skole eller opplysning om? 95% av alle man prater med, er veldig usikker på hva en lydtekniker/lampetgeneral faktisk gjør. Har hatt med meg flere på jobb som har fått en "aha" eller "wow, det visste jeg ikke" opplevelse.
Greit vi har NISS og diverse andre skoler, men dette er så utrolig fokusert på studio at halvparten kunne vært nok. Det var dette som hindret meg i og i det hele tatt søke NISS.
Hadde vært kjempekult om Norge hadde fått 1 livelyd/livelys skole. 2 år skole, samt 1-2 år i lære hos et profesjonelt firma eller kulturhus/konserthus instans. Det begynner og bli veldig veldig mange eldre i denne verdenen i Norge, og en aller annen gang vil det vel være mangel på teknikere? En skole på si 15-30 elever i året i hvert fag, alt etter etterspørsel ville vel kanskje løst dette, og sørget for en OK tilstrømming til yrket, samtidig gjøre yrket mer kjent blant vanlige folk.
I tillegg ville det være lettere for firmaer og snappe opp flinke, yngre folk og det ville være lettere å komme inn i et godt firma. Istedenfor å enten og ha flaks eller kjenne noen, som kjenner noen, som kjenner noen.
Det ville kanskje hevet kompetansen, samt sørget for lønninger som er høyere, ettersom det da blir en utdanning. Man blir da også kvitt enkelte cowboy firmaer, og hatt høyere standard på det ene og det andre.
Folk ville forstå at det faktisk koster å leie inn både lyd/lys og ha kompetente folk som driver dette, på lik linje med en eller annen snekker, elektriker og rørlegger.

Dette er bare noen tanker jeg tenker. Skyt meg om jeg tar feil.

Hvis det nå er slik så er det kun ris til egen bak..... OM det nå skulle være slik at artister nekter å spille med kvinnelige lydteknikere så synes jeg faktisk at bandet heller får ta sin hatt å gå om de nå har en slik holdning. Bransjen kan iallefall ikke stå inne med slike holdninger....
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Hvorfor så få kvinner i Lyd og Lysbransjen?...

Legg inn av kristianjohnsen »

toraabe skrev: Noen som har gjort seg noen tanker om det ??
Ja.

I firmaet jeg driver er ca 25% av freelancerne kvinner. Vi rekrutterer en del deltidsarbeidskraft fra høgskolen/Filmskolen her og ligger nok over landsgjennomsnittet. En trend i alle bransjer er færre egenlærte og flere utdannede og dette følger nok etter også i lydverden. Det er gjerne TVfag-studiet vi rekrutterer fra på høgskolen og der går det mange jenter i hvert kull, og man ser det er mange kvinnelige teknikere hos NRK, bl.a.

Jeg tipper landsgjennomsnittet gradvis beveger seg over på det vi ser hos oss her.

Jeg har alltid vært bevisst på at det skal tilbys like avtaler og muligheter til jentene og det forventes det samme av de som jobber. Opplever ikke noen spesiell forskjell på hvordan jentene og guttene arbeider annet enn at noen løft kan bli for tunge for jentene, men det samme gjelder de minste gutta, så ingen forskjell der.

Jeg mistenker et snev av krisemaksimering både i pressen og på politisk plan: For å være litt kjip her så går det ørlitt sport i det offentlige Norge om dagen å "oppdage en ny konspirasjon mot kvinners muligheter på arbeidsmarkedet".

I de fleste typiske kjønnsdelte yrker tar det litt tid før kjønnsdelingen utligner seg, og det står like mye på arbeidstaker som på arbeidsgiver: Først må det åpnes for at rollemønsteret brytes, så må kunnskap om dette spre seg, så må folk av "mindretallskjønnet" starte å interessere seg, så må de opparbeide kompetansen for å jobbe i faget og så må de bygge nettverk for å få jobbene. Dette tar litt tid.
Vi er på tur, og jeg ser ikke noe behov for kvotering, fordelsprogrammer eller øremerkede startmidler i denne sammenhengen.

Jeg mistenker at det på internasjonalt turnéplan er langt mindre kvinnevennlig på jobb enn det er på Kulturhus- og PAfirmanivå her i Norge. Dette kommer av gamle tanker om rollemønster og holdninger blandt den typiske arbeidstaker i de miljøene. Ikke ulikt Forsvaret (for noen år siden?).

Vår bransje er ikke akkurat 9-5 jobb med gode trygderettigheter og stabil inntekt. Lite familievennlig med andre ord. Man ser at mange menn faller fra når de når "familiemoden" alder og de samme faktorene påvirker nok endel kvinner til å finne seg en annen jobb, rett og slett. Biologien har som kjent gjort menn noe mere fleksible enn kvinner i forhold til familieplanleggingen...


I sum: Slapp av, det løser seg. Vi bør gi alle de samme muligheter, så får de velge sin vei selv. Håper ingen blir støtt av disse betraktningene.
Svar