SUB ARRAY.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

SUB ARRAY.

Legg inn av Frode Trondahl »

Jeg lurer litt på hva slags sub array oppsett de fleste her bruker ved forskjellige annledninger.

Synes det er mye dårlig subdekning når jeg er rundt på festivaler konserter o.l.

Kansje på tide å ta en diskusjon på hva folk bruker, konsekvenser av de forskjellige designene, for å øke kunnskapen rundt dette problemet litt.

Jeg bruker følgende:
Endfire (Ved Long trow)
Virituell Bue (Enten alle subber på høykant inntil hverandre eller 1subs avstand imellom liggende subber, og bue dette elektronisk.)
End Fire Vortex, sentersub kluster, gir ekstermt gjevn dekning, og en enorm kobling mellom subbene.


Det finnes jo masse konfigurasjoner, hva bruker dere??
Hvorfor bruker du akkuratt dette.??
Unngår du "powerallyer" med denne konfigurasjonen??
Hva slags kalkulatorer bruker dere for sub array??

Selv bruker jeg Outline sin Open Array softvare, og Powersoft sin subarray kalk for å simulere subdekning (send PM om dere vil ha en kopi av openarray)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: SUB ARRAY.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Som regel sub L/R for jevnere frekvensrespons mellom topp og sub, subbene helst innenfor 1/4 bølgelengdes avstand fra toppene ved xo. Må jeg velge ett av to onder foretrekker jeg poweralley foran et variabelt delefilter, men et gapcrossover kan hjelpe.

Endfire hvis det ønskes et direktivt array, cardioideløsninger med snudd polaritet er ikke pent, bruker det kun hvis jeg må.

Og sist, men ikke minst, hornsubber. Brattere xo og naturlig direktivitet, ergo mindre poweralley og sub på scena.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: SUB ARRAY.

Legg inn av Frode Trondahl »

Appropo Powerally med L+R sub. Fikk et bra tips fra en kar i Sound Image LA.

Dette var å EQ ned 3-9dB på 40+63 i ene sub siden og 50+80 i andre siden. Gjerne med LAKE MESA filtere.

Har gjort dette endel ganger,og det fungere faktisk overraskende bra på å gjevne ut subdekningen ved LR sub og å minimere Powerally.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Terje Watterud
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 08 sep 2008, 22:35

Re: SUB ARRAY.

Legg inn av Terje Watterud »

Bra emne !!

Jeg leverer endel produksjoner og er ofte frustrert over mangel på sub-dekning spesielt på sidene. Kjører Subbene i L/R konfigurasjon under arrayet uten å være så særlig fornøyd.

Ønsker gjerne mere input på konfigurasjoner i sub-området. Hvor finner/lærer jeg om dette ?
Har på lager 8 x NEXO S2 kasser, samt 12 x NEXO B1 kasser. 4 stk NX241 prossesorer, må vel gå an å få til litt forskjellige løsninger med dette?
Terje Watterud - Steinkjer
- FOH - STUDIO - MUSIKER -
NEXO/LAB/CROWN/SENNHEISER/SEEMIX/NEUMANN/SHURE/YAMAHA/SOUNDCRAFT/LEXICON

http://www.scenemann.no
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: SUB ARRAY.

Legg inn av kristianjohnsen »

Frode Trondahl skrev:Appropo Powerally med L+R sub. Fikk et bra tips fra en kar i Sound Image LA.

Dette var å EQ ned 3-9dB på 40+63 i ene sub siden og 50+80 i andre siden. Gjerne med LAKE MESA filtere.

Har gjort dette endel ganger,og det fungere faktisk overraskende bra på å gjevne ut subdekningen ved LR sub og å minimere Powerally.
Har også lest om dette, men har alltid tenkt at det ville være like greit å sette opp et forskjellig båndpass for høyre og venstre side, for eksempel 30-60Hz på en side og 61-90 på den andre.

Unnslipper jo endel kamfilter og faseproblematikk. Og sub'ene blir lettere å sette opp da evt "styring" bare går ut på å skyte ut i størstedelen av publikum. Der mesteparten av publikum befinner seg hører man begge systemene, mens de som her helt ute på den ene eller andre siden får en dempning på et av de to båndpassene, men de står i alle fall i generell retning av dit den "manglende" siden spiller mot.

Hva tror dere?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: SUB ARRAY.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg hadde vært mere bekymra for at det kom til å låte rart, det er utrolig hvor sensitivt øret er for forskjeller mellom et signal fra to kilder. Vi hører ikke fase, men resultatet av fase, så en eq som behandler et signal så forskjellig til to kilder kan dytte de to signalene så langt fra hverandre at det blir merkbart.

Forskjellige bandpass blir også vanskelig, med et xo på 60 hz vil du få en del overlapping selv med LR24, brattere delefilter enn det ville jeg ikke brukt.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: SUB ARRAY.

Legg inn av Espen Hammer »

Iline endfire så lenge det er mulig. inline så lenge det er mulig.
AnkerJ
Newbie
Innlegg: 31
Registrert: 27 aug 2011, 09:13

Re: SUB ARRAY.

Legg inn av AnkerJ »

Her er et link mere til hvordan man kan arrangere sine subs fra en af guru´erne indenfor lyd Rog Mogale:
http://www.voidaudio.com/pdf/bass%20guide.pdf

Hilsen Anker
Svar