Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ivan Bratten
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 sep 2008, 20:50
Sted: Bykle
Kontakt:

Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av Ivan Bratten »

Vi har ett problem med støy som kommer fra regulatoren til ventilasjonsystemet i vårt bygg, støyet kommer ut av PA i høy frekvens området, har testet anlegget/systemet og funnet ut at det er regulatoren som skaper dette. Blir dyrt å få lagt om systemet til nytt så derfor lurte jeg på om det fantes noe "filter" eller teknologi som fjerner nettstøy? Ville vert fint å fått noe som mann kunne kople på etter regulator eller og mellom strømuttak og PA... HJELP
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av Frode Trondahl »

Skilletrafo for lydanlegget fungerer, men det er nokså dyrt om man skal ha en som leverer endel watt.
.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Vetle R

Re: Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av Vetle R »

Belco har en fabrikant som heter Furman.
Denne, denne, eller denne burde passe til ditt bruk.

Hvis ikke, kan du lese denne artikelen.
Ivan Bratten
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 sep 2008, 20:50
Sted: Bykle
Kontakt:

Re: Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av Ivan Bratten »

DJ Rubber skrev:Belco har en fabrikant som heter Furman.
Denne, denne, eller denne burde passe til ditt bruk.

Hvis ikke, kan du lese denne artikelen.
Takker, vill disse da fjerne alt støy som måtte snike seg gjennom strømnettet da?
Og finnes det overganger til strømpadde fra disse utgangene på baksiden av disse?
Vetle R

Re: Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av Vetle R »

Beklager, ved alt for lite om dette. Bare viste dette.

Ring: 35 50 52 00
Eller send mail til halvor@belco.no

Halvor er veldig behjelpelig og kan mye om dette. :D
Nei det finnes ikke direkte overganger, men spør Halvor om dette også, kanskje han lager disse til deg også.
AnkerJ
Newbie
Innlegg: 31
Registrert: 27 aug 2011, 09:13

Re: Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av AnkerJ »

Er det alt som er koblet på PA delen eller er det kun mixer/pre-amp delen som er "inficeret" med net støj ? hvis det kun er mixer/pre-amp kan problemet også løses med en UPS, købt i den størrelse som passer til strømforbruget, og de er ikke så dyre.

Hilsen Anker
toraabe

Re: Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av toraabe »

UPS med galvanisk skille er genialt. All strømm kjøres gjennom batteriene og det tar alt av støy
Har selv brukt UPS på utstyr på steder med støy og det funker fint ;)
edvard
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 28 okt 2007, 10:14

Re: Støy fra strømnett/ventilasjonssystem

Legg inn av edvard »

Uten at jeg er noen ekspert på området ville jeg nok foreslå å bruke mer tid på å finne ut hvilken vei støyen kommer inn i anlegget. Er du f.eks. sikker på at støyen kommer inn via nettkabelen? Kan støyen snike seg inn via en linjeinngang? Kan det være dårlig jording som gjør at bus-støy stråler fra ventilasjonsrør? Blir støyen indusert eller følger den kobber? Bruker du samme kurs til både miks og amp,- hvis ikke, ligger det støy på begge/alle kursene? Hvis du ikke er sikker på hvilken vei støyen kommer inn i anlegget,- før miks, i miks, etter miks, i amp eller i høyttalerkabler risikerer å gjøre investeringer uten å få løst problemet. Kan hende en skjerming av styrestrømmen i ventilasjonsaggregatet hadde vært enklere og billigere enn å skjerme alt som alt som måtte være tilkoblet lydfanegget. Det ble kanskje forvirrende og lite svar. I så fall opplever jeg at det er støyens iboende (u)vesen! Uansett ville jeg være forsiktig med store investeringer før jeg hadde gravd litt dypere i materien. Men for all del,- du har kanskje gjort det allerede!? Lykke til!

Harald Edvardsen
Svar