Mikser m/god klang innebygd?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

lydentusiast
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 04 mar 2008, 14:36

Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av lydentusiast »

Hei!

Jeg har fått i oppdrag å kjøpe inn en mikser som vi skal ha med oss rundt når barnekoret skal synge på forskjellige steder.

Vi har ikke anledning til å bruke mer enn kr. 6000,-, men jeg er opptatt av å få en så god mikser som mulig for denne summen. Mikseren skal ha minst 4 mik-innganger, pluss innebygd klang. Og som produsent er jeg opptatt av å få tak i en mikser som har best mulig mik-preamper, og har best mulig klang!!

Butikken jeg skal handle i, fører disse merkene:
- Allen & Heath
- Alto
- Edirol
- Mackie
- Soundcraft
- STK
- XXL
- Yamaha

Hvilket merke bør jeg velge?

Det er mange av disse mikserne som har både innganger nok og klang innebygd, men jeg er altså ute etter å finne den beste!!!

Er den noen som har erfaring med disse miksere og kan anbefale EN av dem? Fortrinnsvis den med best klang! :)
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Frode Eide »

Yamaha MG166CX har jeg veldig god erfaring med. Den har riktig nok litt flere innganger enn det du trenger, men vil tro de mindre versjonene har samme klang og låter like bra.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Joachim »

Mvh
Joachim Venberget
lydentusiast
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 04 mar 2008, 14:36

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av lydentusiast »

Takk for gode forslag!

Jeg bare lurer litt: Disse virker jo forholdsvis rimelige (rundt 3000,-). Er det ikke slik at "jo mer man betaler, jo mer får man for pengene"? Vil jeg ikke få mer for pengene hvis jeg finner en mikser til 6000,- (som jeg har anledning til å bruke) i stedet for å satse på en til halve prisen?

Jeg bare spør, altså.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Joachim »

lydentusiast skrev:Takk for gode forslag!

Jeg bare lurer litt: Disse virker jo forholdsvis rimelige (rundt 3000,-). Er det ikke slik at "jo mer man betaler, jo mer får man for pengene"? Vil jeg ikke få mer for pengene hvis jeg finner en mikser til 6000,- (som jeg har anledning til å bruke) i stedet for å satse på en til halve prisen?

Jeg bare spør, altså.
Forsåvidt men ikke nødvendigvis. Nå er veiledende priser på de to nevnte henholdsvis 4000 og 6000 ( ca ) ink. mva uten at jeg ser noe særlig forskjell på de utover at MFXi ser litt kulere ut og har en ekstra AUX noe du kansje ikke trenger. Du har jo ikke mer penger å bruke og dette tilfredsstiller dine krav hva er det da å lure på. I denne prisklassen vil du finne 1000 jallamiksere i ymse kvalitet men her får du merkevare og det lille du trenger etter teknologi brukt i større mer krevende miksere og utstyr, tenker da særlig på mic-preamp, filter og klang som du er opptatt av. Jeg hadde ikke giddet lure noe mer på dette og spurt forretningen hva tilbud du får på soundcraft. For å forenkle listen din kan du halvere alternativene så kan du jo se hva du sitter igjen med:

- Allen & Heath
- Mackie
- Soundcraft
- Yamaha
Mvh
Joachim Venberget
lydentusiast
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 04 mar 2008, 14:36

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av lydentusiast »

Ja, det lønner seg helt sikkert å satse på kjente merker!

Har forresten fått anbefaling om en Yamaha mikser med veldig god effekt-del som nettopp har kommet på markedet:
Yamaha MGP12X.
http://www.procom.no/miksere-kontrollfl ... gp12x.html

Effektene kan til og med styres fra iPhone/iPad! Høres jo kuult ut!

Kanskje jeg skal satse på den...?
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Per G. Søvik »

Det spørs jo i stor grad hva du ønsker å oppnå med mikseren. Trenger du monitorutgang? Skal du gjøre opptak? Er det dynamiske eller kondensatormikrofoner som skal benyttes?
Yamaha MG166CX-USB er på mange måter en helt genial mixer, du har kompresjon på flere kanaler som kan være veldig hendig, du kan gjøre opptak på bærbar PC, du har klang som er helt grei men begrenset til en type, du har utganger for monitor.
MGP12/16 er jo på mange måter lik, men mangler vel opptak via USB. Jeg vil regne det som en fordel at den har to effekter og tempo tap knapp for delay/ekko hastighet og innebygget strømforsyning.
En annen sak som faktisk funker veldig bra om du ikke trenger monitorutgang og mer enn to kanaler med phantom er Zoom R16. Du kan gjøre flersporsopptak, har greie programmer for komp/limit av bl.a kor, grei eq, doble effekter som er helt ok, tar veldig liten plass og koster veldig lite.
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Den mikseren mangler hpf på inngangene. Det kan være nokså nyttig feks hvis du bruker kormikker. Ellers er det en fin liten mikser, har en selv, uten klang.
Ville kjøpt den som Joachim foreslår.
Vetle R

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Vetle R »

Jeg har brukt/bruker denne, men denne er ikke glad i bli flytta på. Faderene blir fort skjeve og knottene blir fort stygge.
toraabe

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av toraabe »

Hvorfor ikke en brukt Yamaha 01v ?
mange av disse i den prisklassen. Har en selv og ville heller ha gått for brukt digitalt enn nytt analogt dersom noe er tilgjengelig i nevnte prisklasse.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

agnus_macgyver skrev:
Jeg har brukt/bruker denne, men denne er ikke glad i bli flytta på. Faderene blir fort skjeve og knottene blir fort stygge.
Jeg flytter mye på min også, ser ikke helt problemet med mindre du ikke kaster den omkring! (forøvrig kostet en flight til denne mikseren småpenger) Poenget her var vel mest mulig mye bra mikser innenfor et budsjett? Har brukt denne på haugevis av småjobber og mindre kor uten noen problemer.. Det handler om å bruke ting med fornuft.
Vetle R

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Vetle R »

Kjell Roger Halberg skrev:
agnus_macgyver skrev:
Jeg har brukt/bruker denne, men denne er ikke glad i bli flytta på. Faderene blir fort skjeve og knottene blir fort stygge.
Jeg flytter mye på min også, ser ikke helt problemet med mindre du ikke kaster den omkring! (forøvrig kostet en flight til denne mikseren småpenger) Poenget her var vel mest mulig mye bra mikser innenfor et budsjett? Har brukt denne på haugevis av småjobber og mindre kor uten noen problemer.. Det handler om å bruke ting med fornuft.
Kan ha noe med at den blir flyttet på av forskjellige folk, som ikke er så forsiktige da...
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Mikser m/god klang innebygd?

Legg inn av Joachim »

Mvh
Joachim Venberget
Svar