DI og line-input.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Erik Røyneberg
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 01 jul 2007, 02:34

DI og line-input.

Legg inn av Erik Røyneberg »

Teit spørsmål, men har aldri prøvd følgende. Er det mulig å mate et line-input i miksreren, med signal fra en DI-box , (fra key el.)?
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: DI og line-input.

Legg inn av kristianjohnsen »

Erik Røyneberg skrev:Teit spørsmål, men har aldri prøvd følgende. Er det mulig å mate et line-input i miksreren, med signal fra en DI-box , (fra key el.)?

Litt usikker på hva du spør om her men kan generellt si at hensikten med en DI-boks er å tilpasse utgangsimpedansen på et instrument til inngangs-impedansen til en mikser. I tillegg blir signalet balansert slik at det "tåler" overføring gjennom lange kabler enda bedre. Til sist har man bonusen av at DI boksen gir det som kalles et galvanisk skille slik at sjansen for jordsløyfer, osv blir forminsket.

Selv om fx en akustiskgitar vil fungere når man plugger den rett i linje-inngangen på en mikser hvis man bruker kort kabel så er det "riktige" å benytte en DI-boks allikevel. Enkelte trubadurer som i en hel karriære har koplet gitaren sin rett i mikseren ettersom de som regel står 50 cm unna den har fått seg en skikkelig overraskelse den dagen de endelig lar seg overtale til å slenge en DI-boks i mellom! Ved lange avstander (over 5 meter) må man bruke DI-boks når man plugger en akustisk gitar til en mikser, ellers blir lyden helt krise.


Instrumenter med skikkelig linje-utgang (keyboards, samplere, DJ-utstyr, osv) kan man i utgangspunktet plugge rett i en linjeinngang på en mikser dersom kablene er korte (fx trubadureksempelet) men på de fleste scener skal man jo gjennom en multikabel fra scenen til mikser ute i sal og da er det nesten ingen instrumenter som har en egnet utgang for dette, så DI-boks blir løsningen. DI boksen balanserer jo som sagt signalet dersom det ikke var balansert fra før, og det gir teknikeren tryggheten av å vite at anlegget er noe bedre adskilt fra instrumentet dersom det er noe feil med jordingen, eller liknende.

Mange kan bli litt forvirret av at signalet går fra linje til mic-nivå etter å ha vært gjennom en DI-boks, men allikevel blir signalet på en måte "sterkere". Dette kommer altså av at selve spenningen på signalet vel og merke synker, mens impedansen som mikserens inngang ser er så mye bedre tilpasset at signalet er mye mer "robust". Sånn sett er det på en måte "sterkere" allikevel.

Mange DI-bokser trenger 48v fantom-mating fra mikseren for å fungere. En linje-inngang kan ikke levere dette og boksen vil sånn sett være stein død. Selv om du bruker en passiv DI-boks som fungerer uten fantom-mating har det ingen hensikt å plugge utgangen på en slik DI-boks inn i en linje-inngang da signalet vil være alt for svakt til at linje-inngangen får gjort noe fornuftig med den. Det som kommer ut av en DI-boks hører hjemme i en mic-inngang.

Forklarte det hva du lurte på? Var som sagt litt usikker på hva du egentlig mente.
Erik Røyneberg
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 01 jul 2007, 02:34

Re: DI og line-input.

Legg inn av Erik Røyneberg »

Jeg tenker å bruke line-input på mixen til keyboard, men avstanden er lang, så lurer derfor på om det lar seg triks til med DI-box.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: DI og line-input.

Legg inn av Joachim »

Erik Røyneberg skrev:Jeg tenker å bruke line-input på mixen til keyboard, men avstanden er lang, så lurer derfor på om det lar seg triks til med DI-box.
Triksing og trylling er fullt mulig og de fleste line in er balanserte, dvs TRS ( Tip-ring-sleeve )
DI- må være passiv eller aktiv på batteri, ev aktiv splitt.
Naturligvis XLR-TRS overgang med mindre du har en av få pro-miksere med XLR-line-in.
Skulle line in være T-S, kutter du jorda inn på mikseren. Da beholder du skjerm og balansering i multi.

Resultatet avhenger av ymse som Kristian er inne på men bare prøv. Du har jo ett fullgodt signal frem til miks og kan lett gjøre en A-B test mot en mic.inngang.
Mvh
Joachim Venberget
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: DI og line-input.

Legg inn av kristianjohnsen »

Erik Røyneberg skrev:Jeg tenker å bruke line-input på mixen til keyboard, men avstanden er lang, så lurer derfor på om det lar seg triks til med DI-box.
Det finnes bokser som likner på DI-bokser rent fysisk men som holder signalet på linje-nivå. De benytter seg av trafoer for å balansere signalet. Jeg har alltid med med to slike fra Peavey på jobb som har reddet dagen en drøss med ganger. Du har altså en balansert side og en ubalansert side. Du kan kjøre balansert inn og få ubalansert ut uten å gjøre linja inn ubalansert. Du kan også kjøre ubalansert inn og får da balansert linje ut på andre siden.

Et røvertriks som kan funke for deg om du har to identiske passive DI-bokser er at du kjører keyboardet inn i den ene oppå på scenen, så kjører du utgangen gjennom multien. Ved mikseren henter du signalet ut av multien og kjører dette inn i det som egentlig er utgangen på den andre boksen og henter signalet ut igjen av det som normalt sett skal være inngangen. Med litt flaks likner dette signalet på det du puttet inn i den første DI-boksen. :)
Jørgen Larsen
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 26 feb 2012, 14:43

Re: DI og line-input.

Legg inn av Jørgen Larsen »

Hei!

Siden vi er inne på det med DI og line-input har jeg et spørsmål:

Mange stage-pianoer har xlr ut og som man kan "tappe" direkte fra til miksebordet. Er dette en god løsning å bruke?

Mvh

Jørgen
toraabe

Re: DI og line-input.

Legg inn av toraabe »

Normalt sett så skal dette gå helt fint siden det er et balansert signal http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
Noen ganger kan man velge om man skal ha linjenivå eller mic nivå og man har pad funksjoner på miksere / velge line / mic
Balanserte signalveier kan dessuten ha ulike typer for patch
vanligst er XLr http://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector så har man balansert jack http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_plug
som kan fungere på samme måte. Er vanlig på dj miksere og midre utstyr der man ikke har plass til XLR i chassis
Bantam bruker normalt sett bare i studio og telecom
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: DI og line-input.

Legg inn av kristianjohnsen »

Jørgen Larsen skrev:Hei!

Siden vi er inne på det med DI og line-input har jeg et spørsmål:

Mange stage-pianoer har xlr ut og som man kan "tappe" direkte fra til miksebordet. Er dette en god løsning å bruke?

Mvh

Jørgen
Er det så mange som har XLR, da? Har bare sett det på noen fiiine Yamaha pianoer...

Hvis det er en jack der baserer jeg meg på at den er ubalansert for å være på sikre siden. Pessimisten som jeg er. Apropos pessimisme: Bruker nesten alltid en egen DI boks når jeg "tapper" signaler oppe på scenen, til og med når jeg henter signal ut av "DI-utgangen" bakpå bassforsterkere. Heller føre var enn etter snar med tanke på jordsløyfer, osv.
Jørgen Larsen
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 26 feb 2012, 14:43

Re: DI og line-input.

Legg inn av Jørgen Larsen »

Er nok ikke veldig mange som har det, men har jobbet en del med et Yamaha cp300 stage piano som hadde xlr ut.. Fant ut at det var et veldig sterkt signal som kom ut og siden jeg ikke hadde en funksjon på miksebordet som "roer ned" nivået, fant jeg ut at det var like greit å gå for jack istede.
Hans-Robert
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 27 feb 2012, 18:35

Re: DI og line-input.

Legg inn av Hans-Robert »

Er også noen Roland stage-pianoer av nyere dato hvor det er xlr ut... Funker helt greit å kjøre det rett i multi eller miksen :D
Hans-Robert Løhren
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: DI og line-input.

Legg inn av kristianjohnsen »

Hans-Robert skrev:Er også noen Roland stage-pianoer av nyere dato hvor det er xlr ut... Funker helt greit å kjøre det rett i multi eller miksen :D
Hvordan reagerer de hvis man er uheldig og mater de +48 volt?
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: DI og line-input.

Legg inn av Mats »

Jeg unngår helst å bruke xlr ut fra keyboard og el-pianoer, fordi jeg har opplevd flere ganger at om det blir kjørt full pupp ut av keyboard så har utgangen rett og slett vrengt litt.
Jack ut og DI, det synes jeg er ålreit. Har jeg bare forferdelig dårlige DI'er så ville jeg prøvd xlr først, men forsikret meg om at pianisten kunne kjøre så hot signal han bare klarer uten at det vrenger.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
toraabe

Re: DI og line-input.

Legg inn av toraabe »

Som sagt så er det veldig variabel kavlitet på innebygde DI bokser.
Blandt annet så har jeg særs blandet opplevelse med Ampeg sine innebygde, så
her bruker jeg alltid en ekstern DI, men på GK / Markbass etc så er de som regel bra.

Men som sagt i tråden, man bør ha " pad" slik at en får dempet signalet .
Hans-Robert
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 27 feb 2012, 18:35

Re: DI og line-input.

Legg inn av Hans-Robert »

Kristian Johnsen skrev:Hvordan reagerer de hvis man er uheldig og mater de +48 volt?
Skjedde ikke noe når jeg mata de med +48 volt... Brukte en liten mikser med +48 på enten alle eller ingen av kanalene så da ble det +48 volt, men hadde ikke noe problem med det :)
Hans-Robert Løhren
toraabe

Re: DI og line-input.

Legg inn av toraabe »

Det går "som regel " bra å kjøre 48 v inn på en linjeutgang, men ikke alltid.
Noen DJ miksere har oppført seg merkelig med 48 v inn men ikke alle
Noen behringer og pioneer miksere har blitt skjeve, fått brum, gale nivåer etc......
putta de på ekstern Di istedet ;)
Svar