Digitalmixer

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
gammelknotten
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 18 des 2011, 10:05

Digitalmixer

Legg inn av gammelknotten »

Noen hær som har erfaring med Presonus Live 24.4.2 ??? har lest endel negativt i forum i USA.
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Digitalmixer

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Jeg har brukt en slik ei stund nå, både live og til innspilling. Jeg er ingen proff lydtekniker, men jeg vil påstå at mikseren låter veldig bra til prisen. Gode preamper, konvertere, bra eq, gate og kompressor. Litt småkjipe klanger..og selvfølgelig ikke motorfadere. Veldig kjekt å kunne recorde via firewire, og har du først tilkoblet en mac, så kan du bruke VSL til å kontrollere det meste på en oversiktlig måte. 10 mono/5 stereo-aux er heller ikke dumt.
Denne mikseren kvalifiserer nok ikke til proffmikser, men jeg hadde ikke forundret meg om du synes får til like bra lyd på denne som feks LS9.
Jeg bruker den mest til innspilling, og synes den er genial til det formålet!
gammelknotten
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 18 des 2011, 10:05

Re: Digitalmixer

Legg inn av gammelknotten »

ok, takk.... har lest om mye bugs med den i USA, den går plutselig i off modus midt under konserter, det lukter svidde kompnenter osv. Presonus påpeker at det bør være stabil strømforsyning.. men virker som den er lett og bruke, kan jo ha en litt dyrere hovedklang som extra løft :)
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Digitalmixer

Legg inn av hkh »

Jeg har skrudd på den et par ganger. Er vant med proffmiksere og dette var absolutt ikke en slik. men i value per penge scorer den høyt, den har stort sett det som trengs. Ok mikser til band, små klubber med lite penger osv

Klangene er dritt, men man MÅ ikke ha klang på bare fordi noen synger
Håkon Holmås
hanzk
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 20 sep 2010, 16:07

Re: Digitalmixer

Legg inn av hanzk »

jeg har lillebroren, 16.4.2. har kun brukt som livemixer foreløpig, men veldig fornøyd :) første digitalmixer'n min, men veldig lett å forstå/bruke.
artig feature er også at hvis tilkoblet pc eller mac, kan man fjernstyre med ipad (eller iphone...vel). til småjobber kan man da f eks ha mikseren stående på scena, og sette seg blant publikum med ipad'n i fanget :)
i teorien, jaffal...
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: Digitalmixer

Legg inn av hokeyh »

Hei.

Jeg har lillebror 16.4.2 og synes den funker veldig bra og er god value for penga.. Dette er ikke en proff-klasse mikser så ta det med en teskje, men du sparer deg jo for rack med GEQ, compressor, limitere etc :) veldig handy..

Ellers var jeg også veldig skeptisk etter å ha lest negative ting om strømforsyning, mikser som dør etc. Var aktiv en del på Presonus sine forum før jeg kjøpte og snakket med mange folk, endte til slutt opp med kjøp å jeg har aldri hatt problemer med den. Det lukter litt nybrent i starten, dette går over. Jeg har brukt den mest til live som konserter, teater etc. men den står i studio som en kompis driver også og han er kjmepefornøyd.

Har sammenlignet den med soundcraft gb4 24 og har da ikke hørt noen merkbar forskjell. Kompis har sammenlignet den med soundcraft mh2 og hørte heller ikke forskjell, men dette er ikke på de heftigste anlegg samt at det er ikke de beste lokalene på jord, så ta det med en liten teskje :)
Håkon Hetland
hanzk
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 20 sep 2010, 16:07

Re: Digitalmixer

Legg inn av hanzk »

+1
rådigg å ha compressor og alt slikt "for hånden"/innebygd på hver enkelt kanal :) liker også veldig godt måten å mikse monitor, mye enklere og kjappere ennmed analog-mixer. er jo bare amatør jeg, men den dekker fint mine behov, og det er jo null problem å bruke eksterne klanger om man ønsker det.
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: Digitalmixer

Legg inn av hokeyh »

Må vel også nevnes at den har en veldig fin oversikt slik at du får all info "rett frem" uten å trykke igjennom 140 menyer for å finne ditt og datt.. Dette er vel noe den er mest kjent for også :) Har du tatt i en analog mikser så forstår du presonusen, det er en fin vei inn i digital-verdenen.
Håkon Hetland
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Digitalmixer

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Presonusen er helt grei hvis du skal bruke den selv, men den er ikke noe å ha på utleie.
gammelknotten
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 18 des 2011, 10:05

Re: Digitalmixer

Legg inn av gammelknotten »

Tusen takk for svar og input ang Presonus, får tenke litt på hva man velger, Si Compact er jo og et alternativ, men 24 ch er jo 30-35 lapper dyrere :-(
men man får vel det man betaler for :-) Godt nyttår til alle.
eirikwby
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 10 okt 2010, 22:23

Re: Digitalmixer

Legg inn av eirikwby »

Hei!
Mine erfaringer med denne mixeren er stort sett bra. Hadde en del problemer når vi fikk den. Med at den hang seg gjentatte ganger og til slutt hadde den et breakdown og måtte sendes til Sverige for å reppareres. Kom tilbake drøyt 4 måneder seinere, har funka knall siden den gang.
Har vært plaga av at det lukter brent elektronikk, men dette forsvinner gradevis med bruken. Har prøvd og søkt litt rundt på det men finner ikke noe konkret svar på problemet.

Føler også at du får relativ mye for pengene, gode preamper, varriabel bass-cutt. 4 bånds fullparrametrisk eq, gate/compressor på alle kanaler. 10 aux og 2 effect-prossesorer.

Mixeren er absolutt ikke en proffmixer, men til bruk i mindre settninger kommer du et stykke. enkelt brukersnitt, lite navigering i menyer og lite å sette seg inn i. Lydkvaliteten er heller ikke noe å si på. Funger bra koblet sammen med en Mac til å ta flersporsopptak eller monitoring av mixern i VSL.
Fadarne gir en litt "billigfølelse", Men det funker.
Grafiske Eq-en er litt kjei, men mulighet for og styre dette gjennom en PC el Mac gjør det bedre.
Klangene er desverre kiipe, så å ha med ekstra er å anbefale.

Har brukt denne mixeren live nå i rundt et år og den fungerer greit til mitt bruk.

Noe jeg kunne savne litt er motriserte fadere og mulighet for å koble til flere kannaler med eksterne preamper, hadde også vært greit med en eller annen matriseløsning. Men skal ikke klage, den kosta tross alt ikke skjorta.
Kommer ann på bruken, jeg tror at SI Compact 24 ikke er noe dåligere kjøp. Denne er lagt mer fleksibel, men koster en del mer.
Godt Nytt år :)
Eirik Byrknes
AnkerJ
Newbie
Innlegg: 31
Registrert: 27 aug 2011, 09:13

Re: Digitalmixer

Legg inn av AnkerJ »

http://www.yamahaproaudio.com/global/en ... /index.jsp

Bliver klar meget snart her i 2012 til samme pris som den "gamle" 01V, lover de fra Yamaha.

Hilsen Anker
toraabe

Re: Digitalmixer

Legg inn av toraabe »

For meg så er motorisete fadere et must om jeg jobber digitalt.
Mvh

Torbjørn
Svar