Hvilken PA rigg skal vi velge?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Erik Stephansen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 feb 2011, 21:58

Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Erik Stephansen »

Heisann.

Vi er et TenSing kor som til helgen skal holde konsert. Konsertlokalet er ikke veldig stort, og rommer kanskje maksimum 300 mennesker.
Vi er ganske heldige og har mye utstyr. Nå har vi fått så mye utstyr at vi faktisk ikke vet hvilken rigg vi skal velge.

Litt om konsertsistuasjonen:
Koret skal mices opp, vi skal ha 3 solomicer og det skal være fullt band.
Vi kommer til å bruke mikseren vår. En Midas Venice 320 sammen med effektracket vårt som har alle de viktigste tingene.

Men når det kommer til PA riggen så har vi to alternativer. Vi har begge alternativene, men vet ikke hva vi skal velge.

Alternativ 1:
BOSE L1 Modell 2. Tanken er da at denne i seg selv vil være nok til å dekke hele salen, og i tillegg være tilstrekkelig nok når det kommer til monitoring slik som produsenten lover. I følge produsenten skal denne dekke både scene og sal, og eget opplegg for monitoring vil være unødvendig. Informasjon finnes her: http://www.bose.com/controller?url=/sho ... ch_pkg.jsp

Alternativ 2:
HK Actor aktiv PA rigg. 2 topper, 4 bunner.
Monitoring på dette alternativet skjer gjennom to stk Yamaha PS3500 forsterkere og Turbosound monitorer.


Tidligere år har alternativ 2 vært brukt og det har fungert bra. BOSE L1 riggen er imidlertid ny. BOSE systemet virker mye lettere å sette opp og gjøre i stand. Kanskje for godt til å være sant?

Noen meninger?
Erik Stephansen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 feb 2011, 21:58

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Erik Stephansen »

Legger ved noen bilder fra et tidligere år som kan hjelpe litt på beskrivelsen.

Dette bildet er tatt bakerst i salen og viser midten av scenen. Det er her diverse sketsjer og danser foregår. Til høyre på bildet står koret i kortrappene, mens bandet er til venstre i bildet. Kortrappene er i samme rom som publikum, mens resten av scenen og bandet sitter egentlig i et annet "rom" som er laget til med scenetepper i bakkant slik at scenen på en måte blir senket inn.
Bilde

Høyre del/kordelen av scenen:
Bilde

Venstre del/banddelen av scenen:
Bilde
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av hkh »

Hold deg unna det der bose-greiene. Prøvde det en gang, låt drit.
Håkon Holmås
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Trond »

Er jo 2 forskjellige ting dette her.

Men eg ville nok ha foretrekt å brukt hk riggen med monitoring.

Viss du vil så kan ein sikkert bruke bose riggen som sidefills/monitoring.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
luringen

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av luringen »

Har hørt den Bose-saken en gang.... greit nok til polsk dansebandduo på hotell, men ikkje konsertanlegg. Bruk HK. Funker kver gang!!
toraabe

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av toraabe »

JEg har ikke hørt dette anlegget, men har hørt Renkus Heinz Iconyx og det spiller iallefall overbevisende.
JEg aner ikke om dette Bose systemet har beam control, men renkus har iallefall det ;)
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Frode Haarstad »

Jeg ser at der skytes BOSE-kommentarer fra hofta i forumet...
luringen skrev:Har hørt den Bose-saken en gang.... greit nok til polsk dansebandduo på hotell, men ikkje konsertanlegg. Bruk HK. Funker kver gang!!
-Joda, det funker helt sikkert til en slik duo. HK funker også til slikt. Men, at noe funker hver gang burde jo løse de fleste utfordringer vi har i denne bransjen.
hkh skrev:Hold deg unna det der bose-greiene. Prøvde det en gang, låt drit.
- Hehe, hva skal man si.. Skit inn = Skit ut!

Jeg har jo tidligere fremstått som ambassadør for disse søylene fra BOSE, men vil igjen understreke at man bør ha litt peiling på bruksområder og begrensninger.
I dette tilfellet ville jeg ikke brukt BOSE l1! Det burde i det hele tatt gi en pekepinn at systemet leveres med en 4ch mixer og at dere skal pushe gjennom både band og vokalister. Dersom dere skal ha et kjøpesenterpromo av opplegget med kor, solister og playback eller noe lignende ville jeg absolutt vurdert BOSE. Systemet er i utgangspunktet laget for at hver artist skal ha sin egen søyle og at summen av disse skal gi et mer "akkustisk" og WYSIWIG totalbilde. Mao. et ganske klassisk backline-oppsett for både instrumenter og vokal. Power-rock er uansett ikke helt greia for BOSE.
Mange mener at prisen er for høy i forhold hva den kan brukes til, men nå har vi jo aktører i bransjen som velger linearrays fra Meyer Sound og L´acoustics fremfor f.eks JBL og HK også. You get what you pay for. En 2-seters roadster vil heller aldri bli en buss uansett hva du betaler for den.
Men, HK Actor leverer ganske godt, og vil uansett være et langt mer fornuftig alternativ i denne settingen.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Hva med å evnt bruke HK`n ved scena og kjøre disse Bose kassene til delaysoner? Med tanke på kor/kondsis-mic`r og feedeterskel. Så kan man holde det totale lydtrykket nede uten at de i bakerste rad får problemer med å høre hva som skjer...
MBN.se
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 30 nov 2011, 23:00
Sted: Moss, NORGE

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av MBN.se »

Bose funkar bra upp till 90dB, sen låter det inte så bra.
Du har ju 300 personer i publiken - tänk om någon hostar?
//P
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Frode Haarstad »

Jeg har vel aldri målt lydtrykket ut i fra en L1, men synes 90dB høres veldig lavt ut i forhold til maksytelse. Dersom du har målt deg til at frekvensgjengivelsen svekkes betydelig over dette nivået så vil jeg ikke motstride det, men bare innrømme at mine ører ikke har klart å oppfatte såpass i hvert fall. Et annet poeng er kasteevne og spredning. 90dB er ikke så mye rett ut i fra kasse, men 90dB på 15 meters avstand er kanskje ikke så ille. Det er null problem å formidle lyd til 300 pers med én søyle når den bare brukes innenfor de rammene den er konstruert for. Samtidig så er jeg, som tidligere nevnt, innstlt på at dette ikke vil være en foretrukket løsning i dette tilfellet.
Delay-høyttalere; den tanken er kanskje ikke så dum. Prøv dere frem, og gi gjerne tilbakemeldinger på forumet om hvordan det funket :)
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Det bruker jeg stadig vekk når jeg skal avvikle konferanser osv i foajen på kulturhuset vårt.. Har noe for seg når man har et langt rom med mye folk og "følsome" ting på scenen (i vårt tilfelle mygger og folk med dårlig mikrofonteknikk osv osv). Boksene jeg pleier å bruke til denslags er Genelec 8020 og L-Acoustics 108P. Ingen av dem er i stand til å produsere noe spesielt høy lydtrykk, men de har veldig fin taledygelighet, og siden jeg gjerne kjører 2-3 delaysoner, så er ikke behovet for lydtrykk tilstedet..

Bose kasssene burde da vel være ypperlig til den slags..? Uten jeg har sett eller hørt dem, men det er vel sånne tynne søyler som ser diskret ut og lette og finne plass til sånn midt i lokalet..?
Erik Stephansen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 feb 2011, 21:58

Re: Hvilken PA rigg skal vi velge?

Legg inn av Erik Stephansen »

Kan jo gi en aldri så liten oppdatering på hvordan det ble til slutt.

Vi brukte BOSE riggen, uten Tonematch enhetene. Vi koblet enkelt og greit bare output fra EQ til analog inngangene på de to BOSE forsterkerne. I tillegg supplerte vi med en ekstra HK subb, siden bassen ble litt tam med kun BOSE bassenhetene. Vi kjørte separat monitoring med Turbosound monitorene og yamaha forsterkere. Mikseren ble Midas Venice 320.

Det funket knall. Og det spilte bedre enn det HK riggen har klart i samme lokale tidligere. Så til denne typen konsert så funket det ypperlig, og vi kommer nok til å bruke det igjen :D
Svar