Subber til "disco-anlegg" på budsjett

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
DynamicPower
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 05 okt 2011, 00:44

Subber til "disco-anlegg" på budsjett

Legg inn av DynamicPower »

Heisann

Jeg er på jakt etter et par subwoofere til et anlegg som brukes på fester rundt om. På litt sikt ønsker jeg også å leie ut anlegget til mindre arrangementer, f.eks. fester på klubbhus/samfunnshus i området osv. Anlegget blir/vil bli brukt i rom fra 25kvm (hjemmefester) og oppover til lokaler i klubbhus/samfunnshus størrelser. Når det gjelder rigging, så vil det nok alltid være et par mann tilgjengelig, så vekt og størrelse spiller ikke så veldig stor rolle. Det vil uansett ikke bli flyttet rundt på særlig mange ganger i året.

Per i dag består anlegget av et par Cerwin-Vega MV-15B (PA høyttalere), en Carver PX-1450 som leverer 2x380w @ 8 ohm og en gammel Nad forforsterker. Ikke noe heftige greier sammenlignet med det mange her inne er vant til sikkert, men til nå har festdeltakere ALLTID vært strålende fornøyd når det gjelder lyden og volumet er høyt nok. BORTSETT fra at det mangler bass og det skikkelige trøkket i brystkassa. Det er altså derfor jeg nå vil gå til anskaffelse av et par subber. Etter hvert vil nok også forforsterkeren bli byttet ut med et lite "miksebord" samt. et skikkelig delefilter

Det spilles kun elektronisk musikk, hip hop, VG-Lista låter og musikk innen dette. Det er derfor viktig at det trøkker godt, og god lydkvalitet er ikke i fokus. Det hjelper jo for øvrig godt på opplevd lydkvalitet at folk har en del innabords også hvor anlegget brukes.

Jeg brukte en god del timer igår på å lese gjennom forumet, og jeg ser at Cerwin-Vega ikke er særlig poppis her. Dog er jeg fornøyd med høyttalerene inntil videre - de spiller ganske så klart, trøkker bra og ikke minst spiller de høyt. Jeg skulle gjerne hatt et heftig Turbosound anlegg eller lignende, men det går ikke innen mitt budsjett.

Budsjettet på et par subber inkl amping er ca 10 000 kr. Altså er det bruktmarkedet som gjelder for meg. Jeg har fått tilbud om to aktive Mackie SWA1801 subber til 10 000 kr. Er dette noe å gå for? Passer de musikken som spilles, trøkker bra osv? Bra kvalitet? Kan disse to på noen måte kobles sammen så de kun bruker EN pre-out inngang? Har nemmelig bare to på forforsterkeren, og den ene brukes allerede til effektforsterker til "toppene".

Ellers tar jeg gjerne imot andre forslag, enten konkrete annonser eller hva jeg kan få for rundt dette budsjettet på bruktmarkedet.


Takk på forhånd!
Mvh
Fredrik J
DynamicPower
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 05 okt 2011, 00:44

Re: Subber til "disco-anlegg" på budsjett

Legg inn av DynamicPower »

Har kikket litt på de nye Cerwin-Vega CVA-118X subbene også. Ser ut som det skal gå ann å få tak i to brukte til 10 000 kr. Dette er altså aktive PA subber.
JA jeg vet det er Cerwin-Vega og at det navnet så å si er bannlyst her inne. Men det er jo ikke snakk om anlegg til en svær konsert, utendørsarrangement eller lignende. Og uten at jeg har vært borti særlig mye annet Cerwin-Vega enn de høyttalerene jeg har nå, så er det jo ikke til å legge skjul på at de er kjent for trøkk/bass... Hvordan er disse i forhold til Mackie SWA-1801 f.eks?
Mvh
Fredrik J
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Subber til "disco-anlegg" på budsjett

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Dra ut på bruktmarkedet og kjøp deg en sub av anerkjent merke/kvalitet. Den vil gi deg god ytelse og bedre salgspris når du en dag skal selge den.
toraabe

Re: Subber til "disco-anlegg" på budsjett

Legg inn av toraabe »

Vedr budsjettsubb så har jeg flere ganger vært borti American Audio PXW 18P. Den er aktiv med innebygd prossesering og limiter + fasevender
Den har 1000w amp og er uansett mye bedre enn CW sine frontlada subber som for meg er udefinert buldrebass uten mål og mening.
Den er en mackie kopi og låter t ikke like bra, men bra nok til disco og dunkedunk har innebygd delefilter slik at du kan ta ut signalet fra subben til carveren som du driver toppene dine med.
Du kan ka en eller to siden subben har stereo inn og utgang.
Fordelen med delefiltret er at da slipper carveren med sine 380 watt å få bass inn og du klarer å kjøre anlegget vesentlig høyerer ennn det du klarer idag
Lykke til
Svar