PA/Konsert topper

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

PA/Konsert topper

Legg inn av hokeyh »

Hei.

Noen som har gode forslag til PA topper? Må si jeg har sitt på det meste... Som f. eks EAW JFL210 og LA serien, JBL VRX, QSC K-, Yamaha dsr og de som ligger i den "klassen" der. Er på utkikk etter topper til en samlet kostnad på ca. 30k inkl. moms (evt uten moms). De skal helst være passive og samme hvor mye forsterkerkraft de trenger (det fikses etterhvert).

De skal kunne brukes til musikk for unger som skal danse til rockekonsert (da sammen med 4 bunner).. Vil helst ha noe å vokse på som kan bygges ut etterhvert, men som fint kan brukes i morgen..

Kom over ett par brukte Turbosound TA890H til ca. 15k pr topp og må si disse virker meget bra.. De har dog en litt liten spredning kanskje om man bare skal kjøre 2 topper?
Håkon Hetland
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av Frode Eide »

Hva med QSC K-SERIE eller Audio One? http://audioone.dk/
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av hokeyh »

Har hørt QSC K12 da kommunen her kjøpte et slik kompakt anlegg.. Duger bra til det det er laget for, men tåler ikke full oppmikking og "større" lokale. Yamaha DSR 112 blir omtalt som et bedre valg enn QSC mtp. lydkvalitet og trøkk etter hva jeg har lest.

Audio One så jo spennende ut, men kan det måles opp mot f. eks Turbosound, EAW, JBL etc?

Må si jeg heller ganske mye mot de Turbosound, det som trekker ned er bi-amp/triamp samt 25 x 15 graders spredning :/
Håkon Hetland
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av hkh »

Hvorfor må de være passive? Sjekk ut meyer sound upq 1p
Koster litt mer, men du slipper å bruke penger på amping
Håkon Holmås
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av hokeyh »

Syns ikke de så forferdelig spennende ut og speccs var ikke helt "wow".

Vil slippe aktive kasser da jeg har dårlig erfaring med dette. Både trøkk messig, lydkvalitet, klipping, sprengte horn og lignende. Vil også slippe og strekke 40meter skjøteledninger over alt for og få strøm til høyttalere og heller bruke en lang speakon :)
Håkon Hetland
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av Ole Hansen »

hokeyh skrev:
hokeyh skrev:Syns ikke de så forferdelig spennende ut og speccs var ikke helt "wow".

Vil slippe aktive kasser da jeg har dårlig erfaring med dette. Både trøkk messig, lydkvalitet, klipping, sprengte horn og lignende. Vil også slippe og strekke 40meter skjøteledninger over alt for og få strøm til høyttalere og heller bruke en lang speakon :)
De skal kunne brukes til musikk for unger som skal danse til rockekonsert (da sammen med 4 bunner).. Vil helst ha noe å vokse på som kan bygges ut etterhvert, men som fint kan brukes i morgen..
Selv bruker jeg mest passivt men har absolutt ingen dårlige erfaringer med aktive kasser. Skjønner ikke hvor du har alle disse dårlige erfaringene fra. Finnes jo også mindre vellykede kasser på markedet men ikke i så stor skala som du her refererer til. I aktive kasser er jo ampene i stor grad tilpasset elementene også.

Det blir jo ikke bare en 40 meter speakon du trenger når du i tillegg skal ha 4 subber.
Vil heller ha lang strømkabel enn lange speakonkabler på en rocke-PA.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av hokeyh »

Jeg har vært borti Behringer, STK, JBL, MACKIE og QSC aktive kasser og aldri blitt noe særlig imponert av noen av disse. Sammenlignet med en EAW LA212 eller 215 har de ikke sjangs i mine ører. Jeg liker tanken på aktivt, men da må man helst opp i 30-50k pr modul i f. eks JBL/Turbosound/EAW sine "topp"-modeller.

Vi har en 5-6 eldre PA forsterkere liggende som kan dra litt av hvert og synes derfor det faller best på plass med passive, subbene vi har i dag er også passive. Vi skal på et senere tidspunkt også ha et fullt aktivt, men nå er vi på jakt etter god gammeldags "tungt" og "stort" anlegg som kan brukes til det meste.
Håkon Hetland
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av Frode Trondahl »

Om du skulle hatt brukte topper som er helt på høyde med f.eks TurboTq eller Meyer UPA så¨er
Duran Audio sin AXYS T-2112 en knall kasse.

Det var en av de aller første aktive proffe toppkassene som kom på markedet, og er i mine øre fortsatt godt på høyde med mye som er både 10 og 15år nyere.

http://www.duran-audio.com/index.php?page=scope-g2
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av Marius Lindaas »

Min mening er at aktive og passive bokser ikke i nevneverdig grad skiller seg i kvalitet/ytelse om man skal ha et "bedre" system. Men det er alt til sitt bruk. Jeg ser fordeler og ulemper med begge deler...

Aktive høyttalere har ulempen at man må trekke 2 kabler, eventuelt "dyre" hybridkabler og gjør man jobber ute er de ikke like sammarbeidsvillige med litt duskregn som passive. Derimot har de fleste nyere aktive høyttalere en helt grei vekt og yter nok like godt som sine passive kolleger. Og min erfaring er at man oftere blåser elemtenter på passive systemer enn aktive da de aktive ofte har godt tilpassede amper og limitere++ innebygget.

Ulempen med passivt er jo ekstra kolli i form av amprack, trekker man for lange kabelstrekk med Speakon får man også vesentlige effekttap. I mange tilfeller er det også mer kostbart å kjøpe passive systemer når man iregner amper, rack til amper, en god prosessor, paneler, og speakonkabler.

Av passive systemer syns jeg JBL SRX er greie bokser å jobbe med, både single og doble topper(712, 715 og 725) er lette, gir grei lyd, er relativt prisgunstige og kan i utgangspunktet brukes til alt. Har brukt dette mye selv

Martin-audio F12/F15 er også lette, gir grei lyd, er relativt prisgunstige og allroundere.
712 og F12/F15 har også muligheten til å kunne brukes som monitor.

Av aktive bokser syntes jeg EAW JF29NT ser spennende ut. Har hørt de ved en anledning og de inponerte meg med lydtrykk og kvalitet i en meget kompakt innpakning. Har også hørt mye positivt om EV Live X.

Av litt rimeligere sort syns jeg også nye PRX612 Låter veldig bra. Latterlig lett og tilsynelatende velldig solide...

Det finnes fantastisk mye bra å velge i spesielt rundt prisklassen 10 - 20 K toppen.
Selv ville jeg uansett handlet i butikk/hos forhandler og ikke over nett. eventuelt brukt av et kjent utleiefirma. Da har man et sted og et ansikt å forholde seg til om noe skulle trenge service/vedlikehold/garantisaker.

Det er hvertfall mine tanker
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Har noen Turbosound Aspect TA-500DP til salgs (aktive). Disse er bredere i spredningen enn disse TA-890H du har nevnt. 50x25 spredning kontra 25x15. PM hvis av interesse.
toraabe

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av toraabe »

Turbosound 760 sammen med 721 sub
XTA crossover-- last inn verdiene fra Turbo og du er i mål :)
Eller hvorfor ikke gå for 890, men spredningen er jo spørsmålet...


Låter uansett knall ..
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av hkh »

hokeyh skrev:Syns ikke de så forferdelig spennende ut og speccs var ikke helt "wow".

Vil slippe aktive kasser da jeg har dårlig erfaring med dette. Både trøkk messig, lydkvalitet, klipping, sprengte horn og lignende. Vil også slippe og strekke 40meter skjøteledninger over alt for og få strøm til høyttalere og heller bruke en lang speakon :)
Vel, jeg ville hørt de før du disset ut i fra specs. De sparker rumpe.

Enklere å kun dra rundt på xlr og strømkabler, så slipper du speakon
Håkon Holmås
hokeyh
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 01 aug 2011, 17:02

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av hokeyh »

Valget faller nok på Turbosound Aspect TA-500DP sammen med TSW218DP etterhvert.

Burde holde og da blir alle fornøyde siden det er aktivt? hehe..
Håkon Hetland
Dan
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 09 sep 2006, 01:52
Sted: Norge

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av Dan »

Jbl Srx er geniale
super lette og lett og bygge ut om det meninga etterhvært :)
og låter bra 8)

men du nevner kasser som er langt dyrere :o
Tester Gjerne litt forskjellig pa :)
Dan f
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: PA/Konsert topper

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Eaw Jfl210 med ux8800. Viser til tidligere tråder og egen erfaring. Det er nesten så vi får FOR mye skryt fra artister/publikum etter at vi begynte å bruke dette systemet. Men de trenger mye power... De hadde passet ditt bruk. Garantert.
Svar