Funker stilas som stativ til topper?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Baktanke:
Har tilgjengelig stilas. Har flere topper som veier 40-50kg hver. Vil ha topper på venstre/høyre side. De gangene jeg ikke har subber til å få toppene i ønsket høyde, eller stacker alle subbene på midten. Ønsker å bruke minst mulig på truss/stativer. Vet det koster flesk for truss som er beregnet på jobben.

Stilas tåler enormt mye vekt oppå seg, og er meget solid konstruksjon, har 4 ben og står solid. Er også super lett å sette opp/ta ned.

Plan:
Jeg tenker å sette flere topper oppå stilasflakene. 3-4 topper på 2m langt stilasflak. 1 Stilas på hver side.

Sikkerhet:
Hvilke sikkerhetsklareringer trengs? og hvilke sikringstiltak må jeg tenke på? Jeg har mye stopper tilgjengelig. Ønsker å ha det så sikkert som mulig.
Mvh
Erlend Blom
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Rune Skramstad »

Stillas er fint å stable eller henge opp topper i, men å overholde sikkerhetskravene som gjelder ser jeg for meg at kan bli nokså komplisert.

Jeg har ikke noen oversikt over tallverdier du må være innenfor, men setter allikevel opp en liste over ting du bør ta med i regnestykket, så kan sikkert andre på forumet hjelpe til med gjeldene tallverdier.

Regelverk for stillassammenstillinger der publikum befinner seg innenfor fallradius: reglene vil mest sannsynlig være meget strenge (regner med sikkerhetsfaktor i størrelsesorden 4-8 for alle tenkelige "kollapsmuligheter")og du bør regne med å måtte inkludere et stort område rundt stillaset til å konstruere en godkjent og stabil "plattform". Ekstra ben i fagverkskonfigurasjon vil kunne sørge for at du får en kortere momentarm og dermed mer tippsikker konstruksjon, og dette er en vanlig metode i byggebransjen når man bygger høye stillas uten mulighet til å feste stillaset i stabile konstruksjoner som feks bygninger.

Dersom du har mulighet til å gjerde inn frittstående stillas med vakter som passer på at gjerdet ikke blir forsert, og avstand til gjerdet minimum tilsvarer fallradius pluss litt margin vil jeg anta at sikkerhetsfaktoren kan reduseres betraktelig.

I begge tilfeller bør toppene fikseres i henhold til hva som er beskrevet i manual for opphengssystemet, stropper vil mest sannsynligvis ikke kunne godkjennes pga brennbarhet, men stropper kan muligens brukes sammen med vaier/kjetting sikring.

Regner også med at noen med stillassertifikat (mener det er påkrevet papirer over en viss høyde) må godkjenne stillaset når det er satt opp.

Håper dette hjelper deg litt på vei:)

Lykke til
The speakers were made more efficient by hornloading.
toraabe

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av toraabe »

Hvis du har et stilas og lager to tårn ( firkanter ) ett på hver side så fungerer stilas fint å henge topper i hvis du lager en ramme til heng i på toppen som du da trer nedpå de øverste spirene. Du må da på en måte ha en firkantramme med en eller to tversoverbjelker på midten som du henger taljen(e) i. Ramma må sveises og godkjennes av de som har myndighet til det.
Toppene og subbene blir da inni tårnene. Har selv vært med på å bygge slike tårn. Vi brukte Quickstep stålstilas siden det er lett å klatre i. Ulempen er at det er tungt som et vondt år....
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Ole Hansen »

Kan ikke tro at dette er så vanskelig å få til lovlig som her blir nevnt.
Du spør jo om et stillas til å sette toppene oppå og ikke til å henge i.
Alle stillas det jobbes på skal ha en "sparkelist" på min 10cm som skal forhindre at ting faller ned fra platået det arbeides på. Vet ikke om det vil kreves i dette tilfelle.
Etthvert byggestillas har jo en oppgitt vektgrense for hva det tåler pr m2 så her er det vel enkel matematikk.
Selv er det stort sett Haki-stillas jeg har jobbet med og de stives enkelt av med egnede skrårør som festes i tårnene.
Mener på at det er to meter golvnivå på stillaset som er grensen for kravet om stillaskurs.
Ellers har jeg aldri hørt at det finnes krav om sikkert område rundt i tilfelle stillaset skulle velte. Kravet er vel heller at det ikke skal kunne velte?
Min erfaring er at små lette aluminiumsstilas oppleves som en slarkete veltepetter mens stålstilas er mye stødigere og stabile. Hjul gjør det heller ikke bedre.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Glemte å oppgi hvilket stilas det er:
http://www.alutec.no/produkter/jamax/

Helt enkelt stilas. Har slike som heter: Plattform 2 m. Tenkte å sette toppene oppå slike. Og plassere "Toppstøtte 1 m." på sidene, med Rekkverk foran.

Takk for de svar som er kommet. Toraabe sin løsning virket litt tungvindt. Har sendt en mail til arbeidstilsynet. Da jeg fant litt stoff på deres sider om sikkerhet og stilas ting. Stod at jeg skulle få et svar innen 3 virkedager. :lol:
Mvh
Erlend Blom
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Frode Trondahl »

Så lenge stillas brukes i scene sammenheng, holder det lenge med rigg kurs.
Har du norsk godkjenningssertifikat og brukermanual på stillaset, kan du definere det som riggutstyr for scene.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
toraabe

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av toraabe »

Muligens at min løsning er litt tungvin, men hvis noe detter ned så faller det ned inni tårnet ;) og ikke utafor.

Har også jobba med haki, men synes at den er kip å klatre i.

Med det samme vi er inne på tårn

Litt alternativ lesing ... http://www.martin-audio.com/pressdetail.asp?pressID=312
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Skal du kun brue stillaset til å klatre i selv og til å bære last, så er det vel strengt tatt ikke krav om riggekurs engang. Riggkurset er til for å sikre andre brukere av stilaset, ikke deg selv.
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Har vekslet litt mail med arbeidstilsynet nå, og for meg så snakker de bare i gåter og ønsker å gjøre ting mer innviklet enn de egentlig er.
Takk for din henvendelse til Arbeidstilsynet



Vi forstår at du ønsker veiledning angående:

Bruk av stillas
Utgangspunktet er at Arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter omfatter virksomhet som sysselsetter arbeidstakere. Dette innebærer at personer som ikke er arbeidstakere sin sikkerhet ikke er ivaretatt av vårt regelverk. Undersøk om kommunen kan hjelpe deg ved spørsmål angående tredjeperson.

Arbeid i høyden er en av de arbeidsoppgavene som har høyest risiko for å gi skader. Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å arbeide i høyden, men det krever at man har utstyr til bruk for formålet og at man er sikret slik at arbeidet kan utføres forsvarlig. Tiltak for å fjerne eller redusere faren skal prioriteres. Risikovurdering er meget sentralt i forbindelse med dette. Herunder vil sikkerhetsinnretninger som gir vern mot fallende gjenstander blant annet være sentralt i denne sammenhengen.

Det finnes flere forskrifter som regulerer arbeid i høyden. Forskrift om bruk av arbeidsutstyr inneholder bestemmelser om bruk av arbeidsutstyr til midlertidig arbeid i høyden, se kapittel VII § 46 C om bruk av stillaser. Som du ser under punkt 14. er det krav til at stillas under 5 meter skal settes opp under tilsyn av kvalifisert person, og at den/de som setter opp skal ha nødvendig opplæring. Du kan ikke selv montere dette stillaset dersom du ikke har nødvendig opplæring og kompetanse.

Tekniske krav, merking og andre spesifikke krav til de forskjellige typer stillas finnes gjennom Forskrift om Stillaser, stiger og arbeid på tak, se også veiledningen. Ved oppføring av stillas er det også viktig at en følger bruksanvisningen.

Med hilsen

Marte Enge
Rådgiver
Arbeidstilsynets svartjeneste


Bildet jeg poster nå har jeg ingen rettigheter over, og er lånt fra Element 5, soundsystem. Element 5 har alle rettigheter over bildet.

Jeg har ikke funnet noen andre bilder som illusterer det jeg ønsker bedre enn dette.
element5 sound.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Erlend Blom
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Funker stilas som stativ til topper?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Så lenge toppene er sikra mot å falle ned, stillaset er godkjent for vekta som er oppå der pluss deg selv, samt at du ikke har noen arbeidstakere til å rigge stillaset eller jobbe oppå der, så er det ikke noe galt med å bruke en slik løsning.

I det øyeblikket du har noen på jobb for deg involvert, itrer arbeidsmiljølovens krav til sertifisering og kursing med full kraft.
Svar