Nye krav til max db på konsert.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Trond »

http://www.helsedirektoratet.no/vp/mult ... 35479a.pdf

Hadde folk på jobb i helga, og da kom ei dame fra kommunen med db måler og nokre nye forskrifter.

Måtte nok skru ned 10 db gitt, og da var det jo ingen som høyrte noko lenger.

Var forøvrig ein revy i eit telt.

Målte publikumsstøy til 90dba.

Kva skjer?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av kristianjohnsen »

Trond skrev:http://www.helsedirektoratet.no/vp/mult ... 35479a.pdf

Hadde folk på jobb i helga, og da kom ei dame fra kommunen med db måler og nokre nye forskrifter.

Måtte nok skru ned 10 db gitt, og da var det jo ingen som høyrte noko lenger.

Var forøvrig ein revy i eit telt.

Målte publikumsstøy til 90dba.

Kva skjer?
Hei Trond.

Dette var en forholdsvis ny utvikling her i lille Norge, men knappest uventet: Jeg er selv en av de som ofte har irritert meg på "idiotene" som insisterer på å prøve å drepe publikumet sitt med høy lyd. Tenker spesiellt på store konserter og festivaler der lydtekniker faktisk styrer mye av det publikum hører. På mindre konserter sliter lydtekniker ofte med at kildelyden er så kraftig at den er generende høy for publikum før anlegget i det hele tatt er skrudd på, så da kan man sikkert argumentere for at de som produserer kildelyden er "idiotene".

Etter å ha skummet gjennom brosjyren må jeg si at det positive er at Helesdirektoratet er inne på et spor der de forstår forskjellen mellom forskjellige typer veide målinger (dBA/dBC/osv) og at de forstår sammenhengen mellom tid, lydtrykk og potensiell skade. Jeg mener allikevel at de per anbefaling i brosjyren tolker tallene feilaktig ettersom musikk er langt mere dynamisk enn den typen støy målingene er designet for å handskes med. For å oppnå en gjennomsnittlig belasting hos lytteren på 99dB over en halvtime kan jeg ikke forstå hva slags musikk det skal være snakk om hvis absolutt nivå skal være 103. Er i hvert fall ikke pause mellom låtene på den konserten...

Jeg synes du reagerte helt riktig, skru ned til nivået de ønsker og bevis på stedet hvor urimelig kravet er. Om så skal være, skru av anlegget og la de på scenen produsere lyden det blir kranglet på - så kan arrangør/billettselger selv diskutere med de med måleapperaturen.

En helt annen ting er at det kommer til å bli mye dårlig musikk på 17. mai fremover ettersom ingen i korpsene skal ha lov til å øve mer enn 6 ganger i året fremover, ettersom man tydeligvis plutselig blir stokk døv av mer enn dette antallet eksponeringer :lol:
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Trond skrev:http://www.helsedirektoratet.no/vp/mult ... 35479a.pdf

Hadde folk på jobb i helga, og da kom ei dame fra kommunen med db måler og nokre nye forskrifter.

Måtte nok skru ned 10 db gitt, og da var det jo ingen som høyrte noko lenger.

Var forøvrig ein revy i eit telt.

Målte publikumsstøy til 90dba.

Kva skjer?
Er vel ikke noe nytt her. Arbeidsmiljøloven har i mange år satt grenser for maksimalt lydtrykk på jobb der det finnes arbeidstagere: 85dB-Lex8h, 130dB C peak. Vi har bare ikke forholdt oss til disse reglene, men nå har det blitt fokus på håndhevingen. Maksgrensene de anbefaler er 99 dB Lp,Aeq,30min/130 dBC peak. Legg merke til at det er snitt veid over 30 minutter, en vanlig dB-måler kan ikke måle snittverdi. Kommer kommunen med måler fra Clas Ohlson etc, er ikke det godt nok.

Det er tre ting som man kan gjøre for å avverge mye trøbbel der ute:

1. Les veilederen og forstå innholdet. Du vinner ingen diskusjoner i felt på å være kranglete og sur. Fremstå som informert og forståelsesfull, så kan man bli enig med folk og finne en løsning som fungerer.
2. Skaff deg et kalibrert måleoppsett som kan måle snitt over tid, og lage loggfil. Smaart, 10-eazy etc. er glimrende verktøy. Ta med kalibratoren ut i felt så du, om nødvendig, kan demonstrere at utstyret ditt er kalibrert. Dette har berget meg mere enn en gang.
3. Du må forstå, og kunne forklare forskjellen på en dB-måler fra Clas Ohlson i dB A- Slow og et kalibrert oppsett som måler Lp,Aeq,30min.
toraabe

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av toraabe »

Da blir det morro på konsert:)
Da er det tilbake til 1970 med Selmer søyler og simms-watts PA100 ;)
LA oss si et metalband som spiller med feedback og det hele. 110 dB på scena....
Hvor er logikken Siden teknikerens oppgave er å rettferdiggjøre det utrykket som bandet ønsker...
Ikke være regelrytter til kommunen. En annen ting er at konsert faktisk er frivillig....
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

toraabe skrev:Da blir det morro på konsert:)
Da er det tilbake til 1970 med Selmer søyler og simms-watts PA100 ;)
LA oss si et metalband som spiller med feedback og det hele. 110 dB på scena....
Hvor er logikken Siden teknikerens oppgave er å rettferdiggjøre det utrykket som bandet ønsker...
Ikke være regelrytter til kommunen. En annen ting er at konsert faktisk er frivillig....
99 dB Lp,Aeq,30min er høyere enn du tror. Prøv å ha med deg måleutstyr på jobb og test nivåene, det er interessant :)
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Ole Hansen »

toraabe skrev:Da blir det morro på konsert:)
Da er det tilbake til 1970 med Selmer søyler og simms-watts PA100 ;)
LA oss si et metalband som spiller med feedback og det hele. 110 dB på scena....
Hvor er logikken Siden teknikerens oppgave er å rettferdiggjøre det utrykket som bandet ønsker...
Ikke være regelrytter til kommunen. En annen ting er at konsert faktisk er frivillig....
Synes dette er helt topp, selv om det kan bli store utfordringer for oss.
Skjønner veldig godt Trond sine utfordringer med revy i telt. Driver litt med det samme om dagen. Kanskje dette kan føre til at problemlokaler med mye og dårlig akustikk blir forbedret eller brukt til andre ting som følge av dette? Kanskje noen i Steinkjær kan få forbedret lokalet sitt av denne grunn?
Selv synes jeg det er noe dritt å få halvdøve gamle bandmusikere på scenen som krever høy lytting på scenen.
Tinitus er visst en forferdelig pine for de som plages med det.
Skal det være en menneskerett å blåse ørene av folk?
Det er faktisk frivillig å være på konsert ja, men er det ikke bra at publikum kan komme på konsert uten å bli utsatt for grisehøy lyd?
Kanskje flere publikummet ville trives med lavere lydvolum kanskje bedre egnede lokaler som følge av reglene. Da ville vel flere komme på konsertene også?
Tror vi kan ha store fordeler av en desibelgrense. Tenk bare på bussjåførene som kan vise til fartsgrensene hvis passasjerene synes det går for sakte. Kan nok være en fordel for oss også å ha en grense å kunne vise til, men jeg ser selvfølgelig også problemene.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Trond »

Ole Hansen skrev:
toraabe skrev:Da blir det morro på konsert:)
Tenk bare på bussjåførene som kan vise til fartsgrensene hvis passasjerene synes det går for sakte. Kan nok være en fordel for oss også å ha en grense å kunne vise til, men jeg ser selvfølgelig også problemene.
Ha ha, haru sett ein bussjåfør som følger fartsgrensene!!

Men det gjekk fint i teltet sjølv om om det blei skrudd ned, høyrte berre vokal i PA, men ok det!

Spm var vel og litt slik om at denne dama fra kommunen kunne komme og måle med ein db måler (som såg ut som ein proff ein) og kreve at det vart skrudd ned.

Ho meinte at 95 db var maks og var ganske bestemt på det, var ikkje innteressert i å diskutere noko som helst.
Hadde ho derimot hatt ein snittmåling over 30 min, så hadde det vert litt anleis.

Brosjyra var og ein veiledning, ikkje ein ny lov som var komen.

Det var og sjenkekontroll og folk ifra mattilsynet der samtidig, så det kan virke som om dei var ute på tokt.

Ifølge ryktebørsen så var det og kommet inn nokre klager ifra naboer på støy.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Ole Hansen »

Trond skrev:
Ha ha, haru sett ein bussjåfør som følger fartsgrensene!!

Brosjyra var og ein veiledning, ikkje ein ny lov som var komen.
Ja jeg har sett mange bussjåfører som holder fartsgrensene, men har også sett konsekvensene for de som ikke holder fartsgrensene. Det går som oftest bra for de som bryter de også, men da er det sjåførens ansvar når reglene ikke følges. På samme måte får vi mye av ansvaret for at desibelgrensene holdes og at mange folk vil trives bedre på konserter, samtidig som det blir vanskelig å få det til bla på utesteder med høyt støynivå fra publikum.
Tror det kan bli bra og få en desibelgrense. Den vil aldri bli holdt til punkt og prikke, men den vil føre til lavere lyd på enkelte konserter og utesteder og det trenger vi.
Tenk om en desibelgrense fører til at lokalene blir bygt litt mer med tanke på akustikk? Ville ikke det vært bra?

Enig i at brosjyra var ei veledning, men overskrifta på tråden er "Nye krav til max db på konsert".
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av toraabe »

En annen ting er at etter å ha vært på endel steder i utlandet hvor dette faktisk er innført så benyttes det i mye større grad lydsystem med flere delaysoner. Faktisk så er det veldig behagelig hvis en sitter inne i en krok og at lyden er akkurat som en ønsker å ha det, selv om den kanskje er på 93-95 dB i motsetning til 105 osv...
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av kristianjohnsen »

toraabe skrev:Da blir det morro på konsert:)
En annen ting er at konsert faktisk er frivillig....
Hva med oss og alle andre som jobber på konserter, da? Når man først har valgt en yrkesvei er ikke ALT en gjør så frivillig at en bare kan velge det vekk lenger.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Trond »

Jøss bevare meg vel, 99 db lp,aeq,30min er jo heilt topp det, og 130 dbc peak holder massevis, berre å lesse på med subber.

Krav til akkustikk, osv osv, er jo og glimrande!

Men spm var jo litt meir, kva myndighet har ho dama i fra kommunen som stod på sitt at det var 95 db dba-slow.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
toraabe

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av toraabe »

Blir vel reagge som blir den genren som man skal trykke ordentlig på.
Leste på et forum at de regner 3-4 doble 18tommere til hver topp på et pa oppsett til reagge :)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Trond skrev: Men spm var jo litt meir, kva myndighet har ho dama i fra kommunen som stod på sitt at det var 95 db dba-slow.
I utgangspunktet, ingen. Forutsatt at hun ikke er kunden eller kommer fra et tilsyn eller myndighet med rett til å håndheve regelverket.

Så får det være opp til en hver når man skal ta diskusjonen. Noen ganger blir det enighet, andre ganger får man rette seg etter mindre intelligente forslag, gjøre jobben med et smil og ha med hyra hjem.

Sist jeg hadde en slik opplevelse, berga kalibratoren til målemikken meg. Når jeg kunne demonstrere at vedkommendes dB-meter målte 4 dB feil, og i tillegg ikke kunne kalibreres, ble hele målediskusjonen avblåst og mitt system ble brukt til å håndheve dB-grensa.
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av hkh »

Helge A. Bentsen skrev: mitt system
Hva bruker du?
Håkon Holmås
raverdotten
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 jan 2010, 00:37

Re: Nye krav til max db på konsert.

Legg inn av raverdotten »

Setter en 5'er på at det er Smaart som Helge bruker =)
Terje Sørlund
Jessheim Lyd og Lys AS
http://www.jll.no -
Svar