6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av hkh »

Skal jobbe i en svær hall med kun betongvegger i morgen og der er klangen enorm. helt grusomt.
betong overalt, tak, gulv, vegger og absolutt ingenting som absorberer.

Noen som har noen røvertriks? Prøver å holde lydnivået så lavt som mulig, men det er alikevel helt krise når bandet skal spille.

Har et lite, groundstacket line array. 6 kasser per side og 2 subber per side. 2*18
Bruker nesten ikke sub på ting for det blir bare grums.. har lowcuttet kik og bass på 70 og det hjalp litt.
Håkon Holmås
oaasheim
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 31 okt 2007, 17:18
Sted: Stord
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av oaasheim »

heng opp molton rundt hele hallen :)

neida, men seriøst - molton på vertfall scene og bakvegg vil hjelpe på.
Øystein Aasheim
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av hkh »

oaasheim skrev:
neida, men seriøst - molton på vertfall scene og bakvegg vil hjelpe på.
Det har vi, hjalp ikke i det hele tatt med ut-lyden. scenen ble litt bedre
Håkon Holmås
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av hkh »

Molton ville uansett ikke hjulpet mot bass-rumlingen og det er det som er værst

Egentlig ganske fin klang, skulle bare vært litt mindre av den. og kortere. med lowcut.
Håkon Holmås
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Du kan jo bruke den ultimate rom-eq-problemløseren...

http://en.wikipedia.org/wiki/Caterpillar_D9
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Du kan jo bruke den ultimate rom-eq-problemløseren...

http://en.wikipedia.org/wiki/Caterpillar_D9
D9R :lol:
Mvh
Joachim Venberget
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av hkh »

bra vi er saklige

gikk helt greit forøvrig. Låt ikke bra i mine ører, men publikum skrøt, så da er det ok nok
Håkon Holmås
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av kristianjohnsen »

hkh skrev:bra vi er saklige

gikk helt greit forøvrig. Låt ikke bra i mine ører, men publikum skrøt, så da er det ok nok
Det er ikke så lett å hive seg med i debatten med noe meningsfullt når posten blir lagt ut fredag og gjelder en jobb på lørdag dagen etter.

Generellt vil jeg si at det man ønsker i slike haller er å forbedre forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd lytteren opplever. For min del har dette betydd mange små høytalere strategisk plassert blandt publikum. Dersom alle sitter nær en høytaler kan lydtrykket holdes på forsvinnende lavt nivå i tillegg til at alle sitter i det direkte spredefeltet til en høytaler og hører mesteparten av det de hører derfra. Menneskeøret har en tendens til å fokusere på høyeste kilde, og hvis høytaleren oppleves som betydelig høyere enn refleksjonene for den gjennomsnittlige lytter vil det være det som kommer ut av høytaleren direkte som "blir hørt". Det vil være viktig at den som mikser lyden også lytter til en "nærfeltshøytaler" og har et anlegg for hånden som er kalibrert slik at vedkommende kan stole blindt på at det han/hun hører faktisk er tilnærmet det samme som kommer ut av alle de andre høytalerne. Volumet på det som kommer fra scenen vil også ha mye å si ved et slikt oppsett.

Skal man løse noe slikt med "rå kraft" og har ubegrenset budsjett og tid vil jeg tippe en veldig lang line-array som er lang nok til å ha kontroll over spredningen helt ned i kjelleren frekvensmessig. Kanskje i tillegg et eller annet kardioideoppsett med to linjer hengende bak hverandre for å redusere lekkasje bakover og til sidene maksimalt.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Kristian Johnsen skrev: Generellt vil jeg si at det man ønsker i slike haller er å forbedre forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd lytteren opplever. For min del har dette betydd mange små høytalere strategisk plassert blandt publikum. Dersom alle sitter nær en høytaler kan lydtrykket holdes på forsvinnende lavt nivå i tillegg til at alle sitter i det direkte spredefeltet til en høytaler og hører mesteparten av det de hører derfra.

Der har du oppskriften.

http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_distance

Hold alle lytterene innenfor, eller let fram Cat D9.

Et langt høyttalerarray eller veldig direktive kilder kan flytte kritisk distanse lengre unna lydkilden, men romklangsfeltet vinner til slutt.
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av hkh »

se der ja, ikke dumt det

vi tenkte å ha noen delayede høytalere, men det var bare ingen igjen på lageret, hehe

kristian, hva legger du i "små" høytalere? og hva er mange?
Håkon Holmås
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av kristianjohnsen »

hkh skrev:Kristian, hva legger du i "små" høytalere? og hva er mange?
Det finnes drøssevis av løsninger helt ned til "1 PC-høytaler pr 2 seter ala TV-studio-stil" men mye av det blir jo veldig upraktisk for oss som skal sette opp og ta ned til engangs-jobber.

Legger ved noen bilder fra en jobb nylig utført i en idrettshall. Dette oppsettet sammenliknet med å bare sette opp et vanlig PA-anlegg på hver side av scenen utgjør stor forskjell i positiv retning hva gjelder det du sleit med på din jobb. Om det ikke går helt klart frem av bildene er det altså 2 topper på dobbelstativ på hver side helt oppe ved scenen, deretter er det en delay-topp på hver side på stativ, og en delay-topp på hver side oppe på balkongen bakerst. Det er to suber liggende midt foran scenen og to "frontfill"-topper oppå de.
CIMG5911.JPG
CIMG5918.JPG
CIMG5919.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av kristianjohnsen »

CIMG5922.JPG
CIMG5924.JPG
CIMG5927.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av kristianjohnsen »

FOH. Benyttet matrisene innebygd i mikseren til å distribuere og forsinke lyden.
CIMG5914.JPG
Her satt han med ansvar for trådløs av/på, osv. Stasjonen er bak det blå forhenget i de andre bildene. Han har også en lyttemonitor for å følge showet samt for å kunne kommunisere med FOH (shoutbox).
CIMG5921.JPG
Her satt det faktisk to scenearbeidere og gjemte seg. De hadde ansvar for å løpe opp på scenen og flytte mic'er, osv, mellom innslag. De hadde også en lyttemonitor som de kunne kommunisere med FOH gjennom ved behov. (Basert på det som henger/ligger der tror jeg faktisk konferansier skiftet her et par ganger også, hehe).
CIMG5916.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av hkh »

Se der ja

men idrettshaller pleier å gå greit egentlig
Den hallen jeg var i var en svær produksjonshall for et firma som laget elektriske systemer til båter
betong overalt og mye verre enn en idrettshall, overhodet ikke egnet til konserter

Men om vi skal dit igjen engang har jeg planen klar for plassering av delaysystemer
Håkon Holmås
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: 6 sek klang i rommet, hva gjør du?

Legg inn av kristianjohnsen »

hkh skrev:Se der ja

men idrettshaller pleier å gå greit egentlig
Den hallen jeg var i var en svær produksjonshall for et firma som laget elektriske systemer til båter
betong overalt og mye verre enn en idrettshall, overhodet ikke egnet til konserter

Men om vi skal dit igjen engang har jeg planen klar for plassering av delaysystemer
Prinsippene som fungerer i et reverberasjonsrikt lokale skulle en tro gjelder i et annet også, men i varierende grad av hvor mye reverberasjon man sliter med.

Dette bildet er fra en jobb hvor jeg jobbet i et helt annet rom og ikke noe av dette utstyret er mitt så jeg sitter ikke med så mange detaljer.
Synes det var en smart løsning så langt det er så fin infrastruktur å rigge fra da høytalerne får spredekarakteristikken "rett vei" samtidig som avstanden til lytteren forblir relativt kort uten å forstyrre siktlinjer.
CIMG5949.JPG
CIMG5951.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Svar