Transport av høyttalere

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Harald Solbakk
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 17 jul 2008, 03:15
Sted: Mosjøen

Transport av høyttalere

Legg inn av Harald Solbakk »

Tar høyttalerelementene skade ved transport? Jeg legger subkassene på 'magen', da jeg er redd at elementene skal slås skjeve når vi kjører på norske veier (mange hull i vegene her i Nord-Norge). :shock:

Er det overdreven engstelse fra min side? Hva gjør dere?
mvh.
Harald Solbakk
En glad amatør
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Transport av høyttalere

Legg inn av Marius Lindaas »

Spørs jo på byggekvaliteten da.. Det meste av profesjonellt utstyr tåler ofte mer enn man skulle tru..

Så lenge det er passivt (ikke inneholder noe elektronikk) og er av proff kvalitet tåler det helt fint og sprette litt rundt i bilen..

Forsterkere, miksere og elektronikk skal man være litt mer forsiktig med.. hvilken vei du legger høyttaleren trur jeg uansett har veldig lite å si...
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Transport av høyttalere

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Min erfaring med å legge høyttalerne på "rygg" er bra så langt. På de nye EAW-subbene jeg kjøpte meg, så er hjulene montert på den måten at elementet peker rett opp. Sånn har jeg også fraktet gitarkabinettet i alle år der dèt må til. At høyttalerne er plassert stødig er nok den viktigst faktoren samt at du unngår de verste hullene på veien.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Transport av høyttalere

Legg inn av kristianjohnsen »

Harald Solbakk skrev:Tar høyttalerelementene skade ved transport? Jeg legger subkassene på 'magen', da jeg er redd at elementene skal slås skjeve når vi kjører på norske veier (mange hull i vegene her i Nord-Norge). :shock:

Er det overdreven engstelse fra min side? Hva gjør dere?
Jeg har hørt om at det skåner elementene å frakte de slik at de peker rett opp under transporten, men jeg personlig tror dette er "urban legend": Hvordan skal man frakte monitorer eller hornsubber på denne måten? Allikevel har jeg ikke hørt noe om at monitorer oftere skades i transport enn liknende bestykkede topphøytalere, for eksempel.

Vær forsiktig når du setter fra deg høytalerne og når du kjører på humper er mitt forslag.

PS: Avhengig av hva slags høytalere du har kan du putte de i forede flightcaser...
Harald Solbakk
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 17 jul 2008, 03:15
Sted: Mosjøen

Re: Transport av høyttalere

Legg inn av Harald Solbakk »

Takker for svar. Kassene er Bag End AF1A-R og er bestykket med 18", 12" og 1" horn. 18" er byttet ut med 18 Sound på over 13 kg.
mvh.
Harald Solbakk
En glad amatør
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Transport av høyttalere

Legg inn av Marius Lindaas »

Hvis du ser på elementet og hvor mye det beveger seg under spilling så trur jeg ikke bevegelse i elementet er skadelig, det er laget for å bevege seg mer og fortere enn noe dump i veien kan.. Til info så leveres en rekke høyttalere med frontplater med hjul og altså element pekende nedover(Nexo alpha, l`acoustics arcs, allt av JBL og martin line array+++. det er en rekke produsenter som leverer dolly for flere i høyden også, med elementene i vertikal possisjon og en del med hjul på baksiden. Jeg vil på bakgrunn av det og egne erfaringer påstå at bevegelse i elementet ikke har noe å si...

Det som derimot har mer og si er byggekvalitet på kassa som i de fleste tilfeller er mer enn god nok om det ikke inneholder en forsterker o.l.

Av kjent kvalitets PA er det mye som har rullet ned fra lastebilrampa gjennom tidene og klart seg helt fint..

Tåler ikke høyttaleren transport bør du nok se deg om etter noe annen PA.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Transport av høyttalere

Legg inn av kristianjohnsen »

Marius Lindaas skrev:Hvis du ser på elementet og hvor mye det beveger seg under spilling så trur jeg ikke bevegelse i elementet er skadelig, det er laget for å bevege seg mer og fortere enn noe dump i veien kan..

Tåler ikke høyttaleren transport bør du nok se deg om etter noe annen PA.
Det er ikke elementets beveglige del som er problemet: Hovedsvakhetene er: Enten at limet som holder polstykket på magneten slipper taket slik at polstykket klemmer fast svingspolen i magnetgapet. Eller at magneten sprekker i en ring rundt hele. Eller at beina som som holder magneten i forhold til monteringsflensen blir deformert og resulterer i at svingspolen tar inn i veggen på magnetgapet når den begynner å bevege seg i bruk.

Selv om en god høytaler bør tåle normal transport vil jeg fint påstå at ingen høytalere er designet for å håndteres slik som jeg ser enkelte ansatte på diverse PA firma rundt om opererer...
Svar