TEATERMIKROFONER !!

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av sven nilsen »

Skal mikke opp en proff teaterforestilling (type farse) . Fikk først beskjed om å bruke mygger , men regissøren har bestemt at det skal avstandsmices .
10 skuespillere (ut og inn dører) på en spilleflate på mellom 50 -70 kvadrat .Kulisser 4 - 3 m høye .Sceneåpning 10m , dybde 7,5 m . Sjøl har jeg bare en skau med (gode) condiser (sigarer og stormembran ,nyre)! Regner med min 4 foran scenekant + hengende fra riggen innover scenen .Avstanden vil bli stor , da man jo vil unngå hengende micer i scenebilde !!! Hva brukes på teaterscener ? Front micer Shotgun ? Hvilke merker ? Hvor langt dekker disse ? ANYBODY !!!!

HILSENILSEN
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av Tom Hansen »

Han har vel en grunn for avstandmikk, men det vil uansett ikke bli en god løsning lydmessig. Jeg ville testa ut med de kondisene du har, og så er det bare å få sjefen ut på lytting. Jeg ville valgt trådløs mygg.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av sven nilsen »

Ingen TEATERFOLK her ??????
Det er fullt mulig å få det til med DPA miker til 15K pr stk ( og det er godt mulig at j fixer det med condisene mine) !
MEN........med èn oppsetning pr 10.de år , tar det litt tid å nedbetale en slik investering ... Noen som kan noe om relativt rimelige shot-gun condiser ??????

SELVESTE Nilsen
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av Anders Svinndal »

sven nilsen skrev:Skal mikke opp en proff teaterforestilling (type farse) . Fikk først beskjed om å bruke mygger , men regissøren har bestemt at det skal avstandsmices .
10 skuespillere (ut og inn dører) på en spilleflate på mellom 50 -70 kvadrat .Kulisser 4 - 3 m høye .Sceneåpning 10m , dybde 7,5 m . Sjøl har jeg bare en skau med (gode) condiser (sigarer og stormembran ,nyre)! Regner med min 4 foran scenekant + hengende fra riggen innover scenen .Avstanden vil bli stor , da man jo vil unngå hengende micer i scenebilde !!! Hva brukes på teaterscener ? Front micer Shotgun ? Hvilke merker ? Hvor langt dekker disse ? ANYBODY !!!!

HILSENILSEN
For å være brutalt ærlig: Da synes jeg du skal fortelle regissøren at hvis dette skal bli bra må han finne seg i at skuepillerne bruker mygger. Punktum! Fortelle ham at myggene gjerne kan skjules i parykker/kostymer e.l. De trenger ikke plasseres godt synlig på kinnet. Det vil uansett være en bedre løsning enn avstandsmikker. Husk at avstandsmikkene vil plukke opp masse annen scenelyd (dører, skritt etc.) og vil gi dårlig taletydelighet, i tillegg til at det vil være vanskelig å skjule dem i scenebildet.

Mvh
Anders
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av Tom Hansen »

sven nilsen skrev:Ingen TEATERFOLK her ??????
Det er fullt mulig å få det til med DPA miker til 15K pr stk ( og det er godt mulig at j fixer det med condisene mine) !
MEN........med èn oppsetning pr 10.de år , tar det litt tid å nedbetale en slik investering ... Noen som kan noe om relativt rimelige shot-gun condiser ??????

SELVESTE Nilsen
Vet ikke hva du mener med TEATERFOLK, men selv har vi rundt 8-10 teaterforestillinger i året, og det er kun mygger som duger til det. Har ved noen anledninger brukt kondis på enkelte plaseringer, men det gir ikke god nok lyd ved tale, og den tar inn for mye annet støy som Anders nevner her. Feedback vil og bli et problem. Shotgun og vanlig kondis egner seg kun til kor, er nå min erfaring. I studio der det ikke kjøres lyd i samme rom, så vil det nok gå bra med slike mikker.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av sven nilsen »

Er enig i alle argumentene her , men FAR har TALT ! Har lys-satt i dag , og begynner prøver i morra .
Decken danner en form for HORN og salen har veldig bra akustikk (men 400 seter) , så j får prøve meg fram og evt.
argumentere for mygger hvis det viser seg at det ikke holder .
Det j mente med TEATERFOLK var at det ; på teaterne , ikke er (heelt) uvanlig å bruke kondiser på hele oppsetninger .
Har også hatt forestillinger ( i denne salen) uten micing i det hele tatt ( gml proffer) , men dette er amatørskuespillere !!
Lurte bare på om noen hadde erfaring med , og kunne anbefale , shot-gun (front) micer , til en ikke alt for j..... pris .

HALS UND BEINBRUCH !!!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av Joachim »

sven nilsen skrev: Har også hatt forestillinger ( i denne salen) uten micing i det hele tatt ( gml proffer) , men dette er amatørskuespillere !!
Der har du vel svaret ditt, og argumentet ditt til FAR.
Mvh
Joachim Venberget
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av kristianjohnsen »

sven nilsen skrev:Ingen TEATERFOLK her ??????
Det er fullt mulig å få det til med DPA miker til 15K pr stk ( og det er godt mulig at j fixer det med condisene mine) !
MEN........med èn oppsetning pr 10.de år , tar det litt tid å nedbetale en slik investering ... Noen som kan noe om relativt rimelige shot-gun condiser ??????

SELVESTE Nilsen
Jeg synes du skal be om budsjett til å leie inn noen slike micer av noen som har brukt for de oftere enn hvert 10. år, det vil være en bominvestering for deg selv å kjøpe slikt.

Jeg kjenner til at når TV skal vise teaterstykker som ellers er "umicet" kan det benyttes mikrofonoperatører som både sitter med shotguns i front og "peker etter handlingen" i tillegg til folk i hengestoler i riggen med bom. Foreslår at du leter opp Ørjan Haugsdal her på forumet og mailer ham ham rundt dette, han har akkurat vært med på noe slikt i forbindelse med utdannelse på TVF/HIL.

Har du undersøkt muligheten for å hjemme mic'er i kulisser, på bord, etc?

Endret: Skrivefeil.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av Rune Skramstad »

Dette høres ut som en veldig interessant lydjobb med fantastiske muligheter til å teste ut løsninger og være kreativ:)
Hva slags løsning har du endt opp med Sven?

Litt sen med å svare på tråden, men har et ess i ermet:

Squarehead har mikrofon arrays som enkelt dekker 50-70 kvadrat, spesielt hvis takhøyden tillater at avstandsforskjellene mellom rett under arrayet og ytterst i hjørnene ikke trenger å være altfor forskjellig: http://www.squarehead.no/index.html
Med tilpasset kalibrering av softwaren burde dette være en av de beste totalløsningene for fjernmiking av teater, blir aldri i nærheten av nærmicing, men sammenlignet med spredte shotgunmicer fjerner du interferenssonene som lager berg og dalbane lydbilde når skuespillerne beveger seg rundt mens de snakker. Veldig kostbar løsning, men også veldig kul:)
The speakers were made more efficient by hornloading.
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: TEATERMIKROFONER !!

Legg inn av sven nilsen »

PUH !!!! Fiksa det med 4 stk K6 som dekka forscene (2-2,5 m) inn + 6 stk hengende AE 5100 ca 3,5 m over gulv , i frontkappe + 3 til på strategiske steder i decken .
Skulle gjerne hatt mulighet til å løfte EKSTRA , når publikum tok av , men det ordna seg bra . Publikum tok seg fort inn , når de gikk glipp av et par replikker .
5 hus , totalt drøyt 1600 inne . Så alle fornøyd , og strålende kritikker . Men j skulle allikevel gjerne hatt tips om mikrofontyper (shotgun og andre ) som er spesielt egnet til den slags .
Var på grensa og over , veldig ofte ! Gjorde også lyssetting ! Kanskje j ikke er sååå tett som j ser ut :)

Selveste Nilsen
Svar