Monitor/PA - hva kjøper man?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

Skal gå til innkjøp av litt lyd. Jobber som DJ, så er greit å ha god monitoring tilgjengelig dersom ikke klubben jeg spiller på har det. I tillegg kunne det av å til vært greit å hatt høyttalere som kan bli brukt som liten PA i små lokaler.

Det jeg da er på jakt etter, er 2 kasser som både kan brukes som monitor og PA. Ved bruk som PA gjerne assistert av eksterne subber, noe jeg kan kjøpe etter hvert. Ser i hovedsak for meg et aktivt system, da det er greit å slippe å drasse på mer enn nødvendig, men passivt blir også vurdert.

Prismessig har jeg ikke helt klart å bestemme meg for hvor mye jeg skal legge i innkjøpet, med unntak av en makspris på la oss si 100 000? For all del, har ikke tenkt å bruke så mye, men greit å ha litt å gå på dersom det skulle bli behov. Det som er viktig er god lyd, selv når man drar på litt. I tillegg vil jeg ha noe som ikke går i stykker etter ett års bruk.

Håper noen har noen tips til meg.
Sindre Tobiassen
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Frode Eide »

Heisann
Har selv en Audio One PA bestående av 4stk single 18" subber og 4stk 12"+horn topper. Er kjempe fornøyd. Mye og klar lyd til en billig penge!
Har brukt PAen til litt forskjellig og er meget fornøyd. Toppene kan du bruke som både monitor og som topp i PA sammenheng. Bare send meg en pm så kan jeg gi deg litt mere informasjon hvis du ønsker. :)
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Hei Sindre.. takk for sist ;)
JBL har nylig lansert en serie aktive kasser, PRX600.. Verdt å sjekke ut ;)

men hvis du vil ha litt tyngre skyts, så er vel EAW JFX290 en bra sak, dog ikke aktiv..
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Prx600 er visst blitt veldig populær. Pr dags dato klarer ikke Lydrommet å si når det kan leveres.. Men er vel et greit tegn på hvordan den er blitt tatt i mot.
Glenn Andre Carlsen
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 25 feb 2009, 02:05

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Glenn Andre Carlsen »

D&B, vet Pick Up i Larvik selger komplett Q4 anlegg pluss 3 P1200 amper, 8 bunner og 4 topper for 75 000 x mva ; ) Dette er passive kasser, men tror de passe til ditt bruk og vel så det ;)
http://www.pickupservice.no/brukt.html
mvh
Glenn Andre H Carlsen
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Joachim »

Glenn Andre Carlsen skrev:D&B, vet Pick Up i Larvik selger komplett Q4 anlegg pluss 3 P1200 amper, 8 bunner og 4 topper for 75 000 x mva ; ) Dette er passive kasser, men tror de passe til ditt bruk og vel så det ;)
http://www.pickupservice.no/brukt.html
C4!

Løp og kjøp, stått fastinnstallert, kassene har hengt i all sin tid.
Mvh
Joachim Venberget
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

Takk for svar!

Hmm, skal sjekke ut PRX600. Og D&B er absolutt ikke feil! Hvordan er C4 på nært hold? Mulig å bruke dem som f eks monitor? Men, har ikke innstallasjonsutstyr en tendens til å være kjørt ganske hardt, og være relativt utslitte? Eller er det bare jeg som har vært borti feile klubber?
Sindre Tobiassen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

C4 er jo en helt annen PA enn det trådstarter er ute etter.. Regner med du er ute etter en aktiv boks med 12"/15" + horn som kan stå på pinne over sub, og tilleg har monitorvinkel..? Da er ikke C4 rette løsninga. Men fet PA, det er det så absolutt :)

Glemte jo selvfølgelig å nevne min absolutte favoritt "aktiv multi-bruks" burk, nemlig L`Acoustics 112P!
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

Jo, Tom Erik, du har på en måte rett. Kassene kommer til å bli brukt litt som både det ene og det andre, både som PA og som monitor. Men C4 er vell mer til ren PA-bruk?

Du måtte selvsagt nevne L`Acoustics 112P... Grei lyd i dem da!
Sindre Tobiassen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

C4 er mere storforma PA ja, tunge er dem også..

Ja du har vel kanskje hørt 112P kassene vi har på huset..?
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

Joda, har hørt de kassene på huset, har slitt litt rundt på dem jeg og :p

Ja, ser C4 veier 60 kg...da tror jeg det blir en litt mindre å lettere kasse i første omgang...mulig det blir større PA etter hvert når jeg får tid til å følge opp. Men, mens vi er inne på temaet, hva er egentlig forskjellen på C4 og C7?

Noen som har hørt PRX 615? Hvordan er de lydmessig, spiller de høyt? Er det noe kast i dem? Eller må jeg lenger opp i pris?
Sindre Tobiassen
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

kan bare snakke for prx512m som vi har pr i dag. Er sinnsykt godt fornøyd både med ytelse, kast og ikke minst vekt. Vi bruker Prx hovedsaklig til pub-jobber, mindre scener samt dj-bruk opp til 2-300 mennesker. Kun fornøyde tilbakemeldinger.
600-serien er dobbelt så kraftig, men veier faktisk en notch mindre :D Har allerede en bestilling på 612 +xlf-subben inne og gleder meg stort til de kommer. En annen fordel med 600-serien er integrerte flypunkter samt en innsnevring av spredningen i toppen. Noe som jeg ser på som en fordel hvis riggen skal stackes. Xlf-suben skal visstnok være et råskinn, men tilbakemeldinger får vente til jeg faktisk har fått testet den selv. Den litt "harde" typiske Jbl-mellomtonen er fraværende i mine ører på 512m.

Tror seriøst du ikke vil bomme her.. Den eneste ulempen jeg vet om er at de ikke har powercon, kun ordinær eurokabel-inntak. Men vi har lagd en løsning med systemkabling samt at jeg smeller på litt gaffa på kabelen og da sitter den som den skal.

Alt du trenger å vite er her: http://www.jblpro.com/catalog/general/P ... =361&MId=3

Mye annet fint på markedet også, for all del. Eaw Jfl210-serien f.eks. Jeg nevner prx-serien, fordi jeg personlig er meget fornøyd. Samt at vi faktisk tjener penger på å ha den i hus inkl fornøyde kunder, bærehjelp og dj`s.
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

XLF-sub? Du mener altså ikke PRX 618S?

Nå begynte ting å bli interessant her. Kanskje jeg må investere? Topper på 20 kg er på ingen måte feil!

Hmm, innsnevring av spredningen, vil det si at de ikke sprer så godt, men kaster langt? Sånn at dersom jeg skal spille for mange som står nærme bør ha 4 i stedet for 2?

(Er forresten fortsatt åpen for andre forslag dersom noen har det)

JFX 290 også greie ut da, til tross for at de er passive. Har god erfaring med EAW...
Sindre Tobiassen
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

xlf-subben spiller ned mot 30hz og har en betydelig høyere oppgitt spl (133dB peak) enn 618s.
Glemte å nevne pris kontra kvalitet i forrige innlegg, men min mening og erfaring med 500-serien gjør at jeg ikke ville tvilt et sekund.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Marius Lindaas »

Har prøvd de nye 612`ene og de fungerer fint de... Låter bra, velldig lette og håndterlige. Men stusset velldig over vinklingen på boksen for monitorbruk. Virket ikke fornuftig som "wedge" i det heletatt.
Ble mest inponert over lydtrykk og kvalitet, virker som en meget gjennomført boks til en fornuftig pris...
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Svar