Monitor/PA - hva kjøper man?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Erlend Faanes »

612 spiller bra og er virkelig lette. Jeg og har stusset på vinklingen, skulle ha vært mye brattere etter min mening, man er jo ikke on-axis før man er flere meter unna. Og da snakker vi gjerne scener hvor man benytter seg av noe annet monitoroppsett uansett.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

ok. var ikke klar over dette. 512 har en grei vinkling dog.. Er vinklingen litt ala LA212 f.eks? Har ikke sett noen grader på vinklingen noe sted. Men som sagt, står for mine tidligere utsagn når det gjelder lyd/kvalitet/pris.
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

Erlend Faanes skrev:man er jo ikke on-axis før man er flere meter unna
Hva mener du med dette? Vil dette si at en ikke kan stå for nært høyttaleren, og at man oppnår skikkelig lyd først noen meter fra den?
Sindre Tobiassen
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

snurrebass skrev:
Erlend Faanes skrev:man er jo ikke on-axis før man er flere meter unna
Hva mener du med dette? Vil dette si at en ikke kan stå for nært høyttaleren, og at man oppnår skikkelig lyd først noen meter fra den?
Det lurer jeg også på. Såvidt jeg vet er definisjonen av "on axis" å være innenfor -6dB-punktene i spredningen til høyttaleren.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Rune Skramstad »

On axis er man kun hvis man befinner seg langs aksen som er 0 grader horisontalt og 0 grader vertikalt foran lydkilden/høyttaleren (i praksis kun mulig å få til med punktkilder, så fulltoneelementer, coax/triax elementer og unity/synergy/co-entrant horn er de kjente teknologiene som kommer nærmest), off axis vil si alle posisjoner med andre koordinater, og avstanden fra høyttaleren er irrelevant:)

I forhold til DJ anlegget tror jeg det blir vanskelig å finne en høyttaler som fungerer (har fysisk layout) som en monitor samtidig som den spiller nok bass til å funke alene i et DJ oppsett, så ser for meg at du ender opp med to monitorer og minst en sub. Hadde et anlegg med to doble 15" Turbosound TSE 215 horn og fire Zeck focus 20 topper med 12" og horn, som jeg splittet i to på mindre arrangementer da jeg var DJ på slutten av 90 tallet, helt ok løsning som var grei å frakte, men ville nok anbefalt å ha litt mer å gå på i bassen hvis bilen tillater det.... Ser for meg at du kan få tak i en god del tøffere topper/monitoerer nå med tanke på SPL, så desto viktigere å kline til i bassen;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

Ja, regner ikke med at jeg på noen som helst måte skal klare å få nok punch med bare to topper, så går til innkjøp av subber også. Men veldig greit om toppene kan brukes som monitor ved behov.

Har fra før god erfaring med K-serien til QSC, så har gamblet litt, og bestillt meg to topper og to subber i den nye KW-serien. Er spent på å se om det blir nok lyd, eller om jeg må ha mer...
Sindre Tobiassen
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av Rune Skramstad »

Så fin ut den KW serien med aksesymmetriske horn og lav vekt, mer SPL enn de gamle Focus toppene mine også:)
Hvilken modell av toppene bestilte du?
Blir det sub, stang pluss topp, eller sub, sub pluss topp?

Antar at 1 sub per topp/monitor vil funke helt greit i de fleste tilfeller, men to sub per topp/monitor vil bli fett til DJ oppsettet.
The speakers were made more efficient by hornloading.
snurrebass
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 24 okt 2010, 23:23

Re: Monitor/PA - hva kjøper man?

Legg inn av snurrebass »

I første omgang blir det 2 stk 15" topper på stang oppå hver sin 18" sub. Om jeg liker det jeg hører er det ikke umulig jeg kjøper ekstra sett med subber :wink:
Sindre Tobiassen
Svar