Rackmontere forsterkere

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Erik Stephansen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 feb 2011, 21:58

Rackmontere forsterkere

Legg inn av Erik Stephansen »

Hei.

Har to stk. Yamaha P5000s forsterkere som skal monteres i enten et felles rack eller to forskjellige mindre rack. De brukes som monitorforsterkere.

Spørsmålet mitt går da på dette med rackstørrelser. Har jeg forstått det rett når jeg sier at 19" rack er en standard størrelse som passer med alle enheter som er beregnet for rackmontering? Ser en god del slike 19" rack hos Rufo.
Men så blir jeg forvirret når jeg ser 18" Amprack hos Belco (http://www.belco.no/nor/transportkasser/amprack). Er det andre størrelser for forsterkere som skal rackmonteres?
Så jeg lurer egentlig veldig på hvilken type rack og rackstørrelse som passer til mine forsterkere.

Og til slutt.. er det en fordel med disse polstrete rackene? De koster en del mer, men når jeg først skal kjøpe rack lurer jeg på om det er verdt å gjøre det skikkelig med polstring, hvis det virkelig er mer skånsomt mot disse forsterkerne som vil bli flyttet på og fraktet en del?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Rackmontere forsterkere

Legg inn av Frode Trondahl »

ErikStep skrev:Hei.

Har to stk. Yamaha P5000s forsterkere som skal monteres i enten et felles rack eller to forskjellige mindre rack. De brukes som monitorforsterkere.

Spørsmålet mitt går da på dette med rackstørrelser. Har jeg forstått det rett når jeg sier at 19" rack er en standard størrelse som passer med alle enheter som er beregnet for rackmontering? Ser en god del slike 19" rack hos Rufo.
Men så blir jeg forvirret når jeg ser 18" Amprack hos Belco (http://www.belco.no/nor/transportkasser/amprack). Er det andre størrelser for forsterkere som skal rackmonteres?
Så jeg lurer egentlig veldig på hvilken type rack og rackstørrelse som passer til mine forsterkere.

Og til slutt.. er det en fordel med disse polstrete rackene? De koster en del mer, men når jeg først skal kjøpe rack lurer jeg på om det er verdt å gjøre det skikkelig med polstring, hvis det virkelig er mer skånsomt mot disse forsterkerne som vil bli flyttet på og fraktet en del?
18" hos belco, sier bare at racket er 18" dype. Alle rack til lydutstyr er 19" i bredde.

Til tele/IT utstyr finnes det 10" og det er vel de 2 rackstandardene som finnes.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Rackmontere forsterkere

Legg inn av Helge A. Bentsen »

[quote="ErikStep"][/quote]

Navnepolicy?!?
Erik Stephansen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 feb 2011, 21:58

Re: Rackmontere forsterkere

Legg inn av Erik Stephansen »

Innebærer dette da at et hvilket som helst rack kan benyttes? Ingen forskjeller på avstand mellom rackskinner?
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Rackmontere forsterkere

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Det er samme. Bare pass på at du får stort nok i høyden. "Høyden" er betegnet med U. U2, U6 etc. Dette er høyden. Forsterkerene er U1 eller U2, og da må du bare se hvor stort/høyt du trenger.
Mvh
Erlend Blom
toraabe

Re: Rackmontere forsterkere

Legg inn av toraabe »

Hvis du skal ha f.eks to stk 2 U rackbag eller noe som passer til ampene dine så må du ha normal dybde. Mange vil bare ha grunn ( shallow ) modell siden man ta kun vil ha til effekter / annet.

Sjekk ut det før du går til anakaffelse
Erik Stephansen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 feb 2011, 21:58

Re: Rackmontere forsterkere

Legg inn av Erik Stephansen »

Takker for svar, dere har vært til stor hjelp.

RUFO RoadRack 6U 19" rack ble bestilt. Her bor nå begge forsterkerne. Valgte et 6U rack fordi jeg liker å ha litt plass mellom forsterkerne og hadde da i tillegg plass til to stk. 1U ventilasjonspaneler. Så tror ikke at varmgang skal være noe problem. Fikk også montert en hjulplate fra RUFO på racket, siden det nå veier en god del. Det fungerer supert!
Svar