Lydkvalitet: crown xti vs itech

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Noen som kan si noe om forskjellene i lydkvalitet på disse seriene. Har selv xti serien, og er meget fornøyd, men har dårlig sammenlikningsgrunnlag. Vil itech være et stort seg opp i lydkvalitet?

Tenker å bruke forsterkerne hovedsaklig på subber, og har lest at xti serien ikke duger på subb. Tenker mest på xti6000 kontra itech serien. Skal gå til innkjøp av noen forsterkere og trenger noen med DSP.

Får xti6000 fir ca 7,5k per stk. (itech 4000 for samme pris) Finnes der brukte alternativer til rundt 8-12k (innland/utland) som er bedre?
Mvh
Erlend Blom
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Itech har bedre DSP og flatere frekvensrespons i bassområdet, men har en antydning til oscillasjon i HF-området.

Hvilke subber skal du bruke de på?
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Hornsubber og bassreflekskasser med PD186 elementer.

Du nevner jevnere respons nedover. Har du noen grafer?
Mvh
Erlend Blom
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Nei, glemte å lagre de. Men til slike høyttalere hadde jeg handla Itech av de to valgene, fordi den har en mye bedre DSP og limiter. Du kommer til å trenge limiter, både RMS og peak.
torbaa

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av torbaa »

Hva med Powersoft k10 /K20
som vel er en enda bedre amp til sub ( les tidligere tråder )
den har innebygd dsp og her får du iallefall nok effekt !!
De har bare en ulempe og det er prisen ......
Sist redigert av torbaa den 20 jan 2011, 19:32, redigert 1 gang totalt.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Helge A. Bentsen »

torbaa skrev:Hva med Powersoft k10 /K20 http://pro-audio.powersoft.it/product_l ... 271&obj=97
http://pro-audio.powersoft.it/product_l ... 71&obj=121
som vel er en enda bedre amp til sub ( les tidligere tråder )
den har innebygd dsp og her får du iallefall nok effekt !!
De har bare en ulempe og det er prisen ......
Hva med å lese forumreglene og forholde seg til navnepolicyen?
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av knut »

Hornsubber er gøye ting....

Husk å ha high pass filter på dem også...

K 10 er en favoritt om du har lots of money.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
toraabe

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av toraabe »

Hornsubber låter bra om det er nok ork i ampen. Turbo sin tsw721 er videns kjent og låter tøft.
Her har vi noen stykken

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 5253_n.jpg
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Takk for all respons
Helge A. Bentsen skrev:Nei, glemte å lagre de. Men til slike høyttalere hadde jeg handla Itech av de to valgene, fordi den har en mye bedre DSP og limiter. Du kommer til å trenge limiter, både RMS og peak.
Hvordan annerledes?


Noen som raskt kan forklare hvorfor xti serien har mer ytelse i bridge i 4ohm enn 8ohm, og i-tech serien har omvendt? Hvorfor har de ikke brukt samme konstruksjon?
Mvh
Erlend Blom
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ostemannen skrev:Takk for all respons
Helge A. Bentsen skrev:Nei, glemte å lagre de. Men til slike høyttalere hadde jeg handla Itech av de to valgene, fordi den har en mye bedre DSP og limiter. Du kommer til å trenge limiter, både RMS og peak.
Hvordan annerledes?

Les manualen og last ned System Architect. XTI har en svært begrenset limiter, den kan kun fungere som peak-limiter og det er umulig å sette et fornuftig threshold. Itech har en fullfungerende limiter-seksjon, med peak og rms-limiter, der du selv kan bestemme threshold helt nøyaktig.
Noen som raskt kan forklare hvorfor xti serien har mer ytelse i bridge i 4ohm enn 8ohm, og i-tech serien har omvendt? Hvorfor har de ikke brukt samme konstruksjon?
Det må du nesten spørre Crown om, det blir ren gjetning.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Rune Skramstad »

En stor forskjell mellom XTi og iTech er hvordan de spiller når man kobler til såpass mange suber at det blir lav lastmotstand.
Min subjektive erfaring er at iTech låter kontrollert selv ned mot 1Ohms last mens en XTi låter svært ukontrollert så fort man laster den lavere enn 4Ohm (8Ohm brokoblet).
Har testet iTech 6000 med 12 stk 8Ohms basshorn (6 per kanal), og XTi 4000 med de samme horna for å se om XTi var bra nok, men med XTi spilte det bra med 2 per kanal og fryktelig ukontrollert og grumsete så fort nr tre ble koblet til på en av kanalene.

Når det gjelder forskjellen på ytelese ved brokobling, så virker det som iTech software begrenser uteffekten for å fortsatt ha kontroll på elementer, varme osv....mens XTi fungerer på kjent forsterkervis ved å prøve å doble uteffekten for hver halvering av motstanden med det resultat at strømforsyningen (og sikkert flere deler i elektronikken) ikke klarer å levere nok "juice".

Med det tatt i betraktning så kan det faktisk være billigere å kjøpe iTech enn XTi, men hvis du ikke trenger å gå lavere enn 4Ohm er XTi en fin fin forsterker i forhold til prisen.
Tips: Sett opp et excel "budsjett" med subene dine og forskjellige forsterkermodeller, ikke gå lavere enn 4Ohm med XTi og se hva som lønner seg :)

Helge: Målte du rett på forsterkeren da du fant ujevn frekvensrespons lavt i frekvens, eller målte du på en sub eller flere (hvor mange Ohm)?
Atle Aamodt og jeg testet en XTi4000 på Mølla horna i Gjerstd (7m lange basshorn på 1,5tonn hver med ca. 12x2m baffelvegg, 1 x 18" per stk) og da var det rimelig paddeflatt ned til 23Hz (knekkfrekvensen på horna) så vidt jeg kan huske, fin lyd og full kontroll. Men vi gav jo ikke akkurat ampen juling heller, var 8Ohm per kanal og lite behov for å trekke mye Watt (horna har høy følsomhet hele veien ned i kjelleren, ca. 35dB høyere følsomhet ved 23Hz enn TSW721 for å sette det opp mot noe kjent ;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Min måling av XTI var forferdelig uvitenskapelig, jeg kobla den opp mot en stuehøyttaler(4ohm) og sammenligna frekvensresponsen kontra en Lab1000 og en Yamaha CP2000. Som jeg husker det hadde XTI'en litt mindre omph under 100 hz og mer energi mellom 130-200hz. Men som sagt, tok ikke vare på målingene, dette er fritt etter hukommelsen og det er noen år siden nå :)

Xti er mye amp for pengene hvis du kan leve med den enkle dsp'en.
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Lydkvalitet: crown xti vs itech

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Takk for solide og gode svar!! Har nå levd med 4x xti 4000 i straks 1 år. Brukt de hovedsaklig på 4 hornsubber(og masse annet). Alle brokoblet. Noe som gir enormt mye kraft. Tanker å bytte ut til xti 6000. Leser at den er litt annerledes bygget enn xti4000. Tenker at den vil klare mer, og er stabil i 2ohm med sub? Ville dere ha gamblet på det? eller fortsatt med xti 4000? Min personlige mening er at de er gode, og har fått ufortjent mye pepper. Selvfølgelig finnes bedre og mer solide amper. Det skulle bare mangle. Men når man får det til 1/10 av prisen som en Powersoft så er valget lett for meg. Lydkvaliteten syntes jeg også er bra!

DSPen i xti serien syntes jeg funker veldig bra, og er lett over oversiktilig, og har akkurat de funksjonene som trengs - RMS/peak limiter. Vil xti2 være bedre på dette i sin nye DSP??

Vurderer også noen "FFA" amper. Full fat audio står det for. De skal være veldig gode på subb, og være veldig stabile i 2 ohm. Prisen tørr jeg ikke tenke på :lol:
Mvh
Erlend Blom
Svar