Monitorer til små lokaler/fester

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av Mathias Fekjær »

Hei.

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av et par høyttalere jeg kan bruke til små fester.
Jeg spilte litt musikk for folk før og har da brukt JBL Eon, jeg er litt usikker på hva jeg skal gå for egentlig.
Kan noen hjelpe meg på riktig vei? :)
Jeg er også litt usikker på om det er behov for subwoofer, litt usikker.

Kikka på det her også: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=45628&artno=283275
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av kristianjohnsen »

Skal du bruke de som monitorer på scenen eller til å spille for publikum?
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av Mathias Fekjær »

Skal spille til folk :P ble litt feil å skrive monitorer kanskje :p
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Hvor mye penger har du tenkt å legge i? Og hvor mange personer/hva slags lokaler stort sett? Er jo forskjell på en pub og et samfunnshuslokale samt hvor mange som skal høre på deg.
toraabe

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av toraabe »

Et system som er veldig enkelt og som i utgangspunktet låter fint er to topper av Mackie SRM450v2 og to MAckie SRM 1801
Dette koster litt men er aktive og lett portable system som to lett klarer å ta med seg.

Ønsker du å gå ned i pris så kan du anskaffe to American Audio PXW 18P og to American Audio XSP-15A

Eller gå på nett og kjøpe brukt..

Da får man gjerne ofte litt eldre system, men som ikke nødvendigvis er dårligere, snarere tvert om ...

Det har jeg gjort, men du må regne med å brukt god tid siden man ofte må sanke ulike deler og utstyr fra ulike lokasjoner når disse blir lagt ut for salg for til slutt å ha et komplett system, men det lønner seg i lengden....

Lykke til
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Rockaround skrev:JBL PRX? Tell `em Kjell Roger :D
Hell, yeah!
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av tgjersoe »

Om du finner brukt JBL MPRO så er det ett system jeg har hatt veldig gode erfaringer med. MPRO 12" (passive) på topp og aktive 18" i bunn. De har to (Crown) kanaler med forsterker der den ene kanalen driver intern sub og den andre driver den passivd toppen. Låter klart og fint med masse "spark" i bunn.
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av Marius Lindaas »

Støtter Thomas på M-pro, Dette finnes brukt fra tid til annen. Vi har hatt masse M-pro 412 i fem år nå og noen 418A bunner med amp til toppene. Det er en billig pa som spiller kuler og krutt. Ideel for inntil ca 120 pers, men jeg har tynet riggen til 250 danseglade publikumere med et "discoband". Fine med M-pro er at man så og si aldri behøver noe service på disse... på totalt 14 topper har vi byttet 2 HF i alt på fem år trur jeg. og de blir brukt hardt og brutalt i alt fra hjemmefester og konserter til russebusser.

Støtter også ideen om brukt av enda høyere kvalitet. Litt avhengig av hvor mye man skal legge i det, men det finnes mye bra brukt PA rundt om i europa. Tenker da på Turbosound TQ, Noe Meyer eller EAW finnes det bøtte og spann av på bruktmarkedet om man leter litt...
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
toraabe

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av toraabe »

Husk hvis du kjøper brukt, legg litt i en god prosessor som " gjør alt", dvs eq settinger, limiter, deling, delaytider + osv" som aller helst både har ampene du har og høyttalerne som ferdig preset....alt etter hvordan du velger å bruke systemet, samt noen gode amper som er høyttalerne verdt , se LAB, QSC, Crown og noen andre som jeg ikke kommer på akkurat nå, men helst switchmode..ikke minst pga vekten,,, . Det behøver ikke bli spes dyrt, siden det til stadig selges unna utstyr som " skal vekk" av en eller annen grunn. Det er derfor jeg nevnte at det kan ta litt tid å få tak i alt som trengs til et brukt system, men det kan være verdt tiden det tar og ikke minst resultatet...... .
Ser du ca ett år fram i tid så trur jeg du har en ok tidshorisont....
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av Øyvind »

Mathias Fekjær skrev: Jeg er også litt usikker på om det er behov for subwoofer, litt usikker.
Med mindre vi snakker bare stue og dritafulle folk ville jeg sterkt anbefalt å ha en sub på lur. Belco har ymse pakkeløsninger på HK audio du kan sjekke ut. www.belco.no
Mvh Øyvind Bjørge
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av tgjersoe »

Jeg ser at Pro Systemer på Lillestrøm har 2 stk brukte JBL M-Pro 418A aktiv 18” subber til salgs.
Knallgode og slitesterke subber med intern 600w amp + 400w amp til toppkasse.
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Monitorer til små lokaler/fester

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Har et sett JBL PRX-512M / PRX-518s som er aktiv til salgs hvis det kunne være av interesse..
Svar