Bruke 10 stk trådløs mygger...

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Trollunn »

Hei! Jeg fikk veldig god hjelp her inne for et par år siden, så nå skal jeg prøve igjen :D

Er det noen stalltips ift å bruke 10 trådløse systemer på en gang? Tenker på frekvenser jeg skal bruke etc etc...

Er første gang jeg skal prøve, og har lyst at det skal gå bra... :? :lol:
Torunn Koksvik
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Ytter »

Som en start så er det jo en fordel å bruke like systemer,altså ikke blande Shure,Sennheiser,Toa,Audiotechica etc...
Hva slags system skal du bruke?
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Frode Trondahl »

Ikke noe problem å blande systemer, om du snakker med produsenten av utstyret. Har hatt mange jobber med f.eks AKG og Shure sammen uten problem.

Er lurt å bruke frekvensbanker satt opp av produsenten. Ikke lurt å sette frekvenser selv på måfå.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Øystein Eide
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 09 nov 2010, 20:28
Sted: Sandane

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Øystein Eide »

Har brukt 20 trådlause samtidig på musikal. Då var det blanda sennheiser og sabine. Alle sennheiser fungerte prikkfritt, og sabine var stort sett trøbbel. Sabine trøbla på alle oppsetningane i 1 1/2 år før vi fekk bytta dei til sennheiser. Dei trøbla også då importøren sjølv skulle demonstrere kor bra dei var på stor opning av ny kultursal... Forvrengt lyd, og kutta umotivert slik at lyden vart hakkete. Dette var på både mygg og handholdt. Sennheiser er heilt pålitelege, og mykje betre lyd enn sabine. Det har vore uproblematisk å sette saman 2 ulike sennheiser-system, og 16 samtidig har vore uten problem.
Mvh Øystein
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Ytter »

Tror vel at en som spør om hjelp til dette ikke helt vet å sette opp grupper etc fra forskjellige produsenter,derfor et råd om i størst mulig grad å holde seg til en produsent.
Mange av oss andre greier jo å sette sammen både fra tre og fire forskjellige,men det er vel strengt tatt en annen sak...
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Trollunn »

Skal bruke Sennheiser.
Torunn Koksvik
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Trollunn »

Frode Trondahl skrev:Ikke noe problem å blande systemer, om du snakker med produsenten av utstyret. Har hatt mange jobber med f.eks AKG og Shure sammen uten problem.

Er lurt å bruke frekvensbanker satt opp av produsenten. Ikke lurt å sette frekvenser selv på måfå.
Hvorfor er det ikke lurt å sette frekvenser selv?
Torunn Koksvik
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Trollunn »

Men jeg må selvfølgelig ha en frekvens pr. system (sender og mottaker), og da må jeg vel antagelig prøve å "spre" de så godt som mulig da eller?
Torunn Koksvik
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Ole Hansen »

Trollunn skrev:Men jeg må selvfølgelig ha en frekvens pr. system (sender og mottaker), og da må jeg vel antagelig prøve å "spre" de så godt som mulig da eller?
Sennheiser har flere frekvensbanker å velge mellom. På G2 er det bank 6 du skal bruke i Norge, og G3 lurer jeg på om er bank 2 som er den vi skal bruke.
Ved å bruke rett bank sikrer du å bruke dagens lovlige frekvenser samt at frekvensene/kanalene innad i bankene ikke klusser det til for hverandre.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Frode Trondahl »

Trollunn skrev:Men jeg må selvfølgelig ha en frekvens pr. system (sender og mottaker), og da må jeg vel antagelig prøve å "spre" de så godt som mulig da eller?
Ikke nødvendig vis, da frekvenser som er langt fra hverandre også kan lage problemer seg imellom pga frekvensspeiling og over og under harmonisk støy.
.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Bruke 10 stk trådløs mygger...

Legg inn av Trollunn »

Takk for svar gutter ;)
Torunn Koksvik
Svar