Utstyr i kald varebil

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Ole Hansen »

Frode Eide skrev:Hva er maks da? hehe
60 grader er maks.
http://www.soundcraft.com/products/prod ... 76&eid=112
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Frode Eide »

Var en litt rar lagringstemperatur da?
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Mats »

Hehe.. Ja.

Ser ut som alle med VI1 kan gå vinteren trygt i møte siden den trives best i ca. 40 minusgrader. :lol:
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Joachim »

Mats skrev:Hehe.. Ja.

Ser ut som alle med VI1 kan gå vinteren trygt i møte siden den trives best i ca. 40 minusgrader. :lol:
Hvor får du det tallet fra?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Mats »

Leste det som stod i den linken litt fort.
Ser jo nå at det står -20 - 60 og ikke -20 - -60.. oops.. :oops:
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Dette blir vel litt utenfor, men hadde åpningen av Geilo Kulturkirke ute i helga, og torsdag under opprigg var det -28. Etter vi hadde varmet containeren opp litt satte vi strøm på Vi6`en. Først ville den ikke starte, men etter en time og en ny oppstart gikk miksern opp, men da startet problemene med stageracket. Det kom en slags kneppe/ klikkelyd på samtlige kanaler som også gikk ut i PA`en omtrent hele tiden. Etter noen telefoner var konklusjonen at stageracket måtte byttes, mest sannsynlig skade kulden hadde gjort. Seint fredags kveld mistet vi mye av varmen i conteinern og da fikk faderne på kontrollflaten store problemer med å gå opp når man skiftet layers. Nexo nx242 hadde også litt problemer, mens bestemor fullsize og AV utstyret måtte flytte inn i kirken for å fungere. Om natten og når Nexo Geo T`en ikke ble brukt satte vi på hvit støy i håp om at det hjalp mot kulden. Så i etterkant trur jeg kanskje bruk av analoge bord hadde vært bedre da disse takler kulden bedre. Hadde ikke noe problemer med MH3`en som stod på monitor.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Frode Trondahl »

Har hatt Venue bordet ute i -24 en hel natt, prøver på kveld og arr på morgenen etter. Funket som en kule.

Men det er enkelte produsenter som ikke tar høyde for at utstyret også skal takle minusgrader.

Dette blir fort et problem her i nordligere strøk.

En jeg vet at tester i kulde er TC electronic de har både varme og fryseskap for å teste utstyr, slik at de skal tåle store svingninger i temperatur.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Ole Hansen »

Kristian Fosshagen skrev:Dette blir vel litt utenfor, men hadde åpningen av Geilo Kulturkirke ute i helga, og torsdag under opprigg var det -28. Etter vi hadde varmet containeren opp litt satte vi strøm på Vi6`en. Først ville den ikke starte, men etter en time og en ny oppstart gikk miksern opp, men da startet problemene med stageracket. Det kom en slags kneppe/ klikkelyd på samtlige kanaler som også gikk ut i PA`en omtrent hele tiden. Etter noen telefoner var konklusjonen at stageracket måtte byttes, mest sannsynlig skade kulden hadde gjort. Seint fredags kveld mistet vi mye av varmen i conteinern og da fikk faderne på kontrollflaten store problemer med å gå opp når man skiftet layers. Nexo nx242 hadde også litt problemer, mens bestemor fullsize og AV utstyret måtte flytte inn i kirken for å fungere. Om natten og når Nexo Geo T`en ikke ble brukt satte vi på hvit støy i håp om at det hjalp mot kulden. Så i etterkant trur jeg kanskje bruk av analoge bord hadde vært bedre da disse takler kulden bedre. Hadde ikke noe problemer med MH3`en som stod på monitor.
Soundcraft oppgir laveste brukstemperatur for digitalmikserne til null grader og -10 grader for MH3. Ikke så rart at dette ikke virket.
Soundcraft oppgir vel disse temperaturene på egne testgrunnlag og ikke tilfeldig?
Alt av digitalt sliter vel fortere i kulda?
01V96 blir også veldig tregt i kulda.
Selv er jeg veldig reservert når det er spørsmål om jobber ute på denne tiden av året. Kan heller ha litt fri enn å skamfryse både seg selv og utstyr. All bruk av mekanisk utstyr i kulda sliter enormt mer enn normal drift. Pottene på analogbord blir jo tregere jo flere blå det blir.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Frode Trondahl »

Ole Hansen skrev:
Kristian Fosshagen skrev:Dette blir vel litt utenfor, men hadde åpningen av Geilo Kulturkirke ute i helga, og torsdag under opprigg var det -28. Etter vi hadde varmet containeren opp litt satte vi strøm på Vi6`en. Først ville den ikke starte, men etter en time og en ny oppstart gikk miksern opp, men da startet problemene med stageracket. Det kom en slags kneppe/ klikkelyd på samtlige kanaler som også gikk ut i PA`en omtrent hele tiden. Etter noen telefoner var konklusjonen at stageracket måtte byttes, mest sannsynlig skade kulden hadde gjort. Seint fredags kveld mistet vi mye av varmen i conteinern og da fikk faderne på kontrollflaten store problemer med å gå opp når man skiftet layers. Nexo nx242 hadde også litt problemer, mens bestemor fullsize og AV utstyret måtte flytte inn i kirken for å fungere. Om natten og når Nexo Geo T`en ikke ble brukt satte vi på hvit støy i håp om at det hjalp mot kulden. Så i etterkant trur jeg kanskje bruk av analoge bord hadde vært bedre da disse takler kulden bedre. Hadde ikke noe problemer med MH3`en som stod på monitor.
Soundcraft oppgir laveste brukstemperatur for digitalmikserne til null grader og -10 grader for MH3. Ikke så rart at dette ikke virket.
Soundcraft oppgir vel disse temperaturene på egne testgrunnlag og ikke tilfeldig?
Alt av digitalt sliter vel fortere i kulda?
01V96 blir også veldig tregt i kulda.
Selv er jeg veldig reservert når det er spørsmål om jobber ute på denne tiden av året. Kan heller ha litt fri enn å skamfryse både seg selv og utstyr. All bruk av mekanisk utstyr i kulda sliter enormt mer enn normal drift. Pottene på analogbord blir jo tregere jo flere blå det blir.
Problemet er om du får forespørsel om en jobb fra en stor kunde man jobber fast for.
Da er det veldig dumt å sendr de til et annet firma, da risikerer man fort at de ikke kommer tilbake.

Lurt å tenke på kulde problematikk når man kjøper utstyr.
Har en sjekkliste jeg går utifra når jeg kjøper utstyr og der er temperatur nokså høyt oppe på lista.
¨
Huff, gruer meg til Barnas Fredspris konsert 10.des her i Oslo. Det er meldt 20 blå og vi skal være ute på rådhusplassen :? :( :roll: :roll: .
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av Ytter »

En enkel regel,spesielt i disse digitale tider,er at; ikke bruk digital mixer i miljøer der du heller ikke ville dratt frem laptopen,mange av de digitale mixerne/driverack etc har faktisk en helt vanlig harddisk innebygd,og får dermed også de samme problemer som en hvilken som helst pc/mac vil gjøre under samme forhold.
Slå på,pakk inn i tepper (gjerne i kombinasjon m ekstern varmevifte til å begynne med)...
Samme problem rammer såklart også led/lcd-skjermer i mix etc,teknologien som disse baserer seg på er ikke beregnet på å virke i temperaturer særlig under frysepkt.
Alt av eksterne saker,forsterkere etc slås på som vanlig,men SKAL stå påslått helt fra start til alt er ferdig; når elektronikk som er varm slås av i kulda så kommer kondensen rimelig kjapt...
Det samme gjelder også akive høyttalere; dekk over baksiden med regntrekk/plast etc for å bevare temp,beskytte mot nedbør etc.
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av kristianjohnsen »

Ole Hansen skrev:
Kristian Fosshagen skrev:Dette blir vel litt utenfor, men hadde åpningen av Geilo Kulturkirke ute i helga, og torsdag under opprigg var det -28. Etter vi hadde varmet containeren opp litt satte vi strøm på Vi6`en. Først ville den ikke starte, men etter en time og en ny oppstart gikk miksern opp, men da startet problemene med stageracket. Det kom en slags kneppe/ klikkelyd på samtlige kanaler som også gikk ut i PA`en omtrent hele tiden. Etter noen telefoner var konklusjonen at stageracket måtte byttes, mest sannsynlig skade kulden hadde gjort. Seint fredags kveld mistet vi mye av varmen i conteinern og da fikk faderne på kontrollflaten store problemer med å gå opp når man skiftet layers. Nexo nx242 hadde også litt problemer, mens bestemor fullsize og AV utstyret måtte flytte inn i kirken for å fungere. Om natten og når Nexo Geo T`en ikke ble brukt satte vi på hvit støy i håp om at det hjalp mot kulden. Så i etterkant trur jeg kanskje bruk av analoge bord hadde vært bedre da disse takler kulden bedre. Hadde ikke noe problemer med MH3`en som stod på monitor.
Soundcraft oppgir laveste brukstemperatur for digitalmikserne til null grader og -10 grader for MH3. Ikke så rart at dette ikke virket.
Soundcraft oppgir vel disse temperaturene på egne testgrunnlag og ikke tilfeldig?
Alt av digitalt sliter vel fortere i kulda?
01V96 blir også veldig tregt i kulda.
Selv er jeg veldig reservert når det er spørsmål om jobber ute på denne tiden av året. Kan heller ha litt fri enn å skamfryse både seg selv og utstyr. All bruk av mekanisk utstyr i kulda sliter enormt mer enn normal drift. Pottene på analogbord blir jo tregere jo flere blå det blir.
Jeg har alltid syntes at Yamaha 01v96 ble alarmerende varm ved normal bruk innendørs, men fant ut at dette er en velsignelse da det må bli bra kaldt ute før mikseren virkelig blir gjennomkald. LCD-displayet blir veldig tregt når det blir kaldt nok, akkurat som på mobiltelefonen - nesten som å jobbe på orginal 01v, hehe.

Når det gjelder større miksere er et sånt varmeteppe til senga et fint stalltips, bare legge det ut før mikseren settes oppå. Bruker mye mindre strøm enn en vifteovn også :)
stigandre
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 14 aug 2010, 02:32
Sted: Ålesund/Sula
Kontakt:

Re: Utstyr i kald varebil

Legg inn av stigandre »

Jeg hadde nok ikke gjort det . Ikke bare med tanke på temperatur , men viss du feks. har logo på varebilen , vil det muligens bli innbrudd.
Men jeg vet ikke hvordan det er hvor du bor. Men personlig liker jeg å lagre tingene min i temperatur . (Kan være litt grunnet jeg har en lett sykkel som står lagret varmt hele vinteren)
Mvh. Stig-Andre Urke
Svar