AKG C 414 vs 214

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: AKG C 414 vs 214

Legg inn av kristianjohnsen »

Anders Faafeng skrev:
Frode Trondahl skrev:
toraabe skrev:Beyerdynamic opus 82 har jeg brukt noen ganger men også 62 har jeg brukt

Ellers så synes jeg at 904 låter litt tøffere enn 604, mend et kommer helt an på trommesett og har brukt 604 mest
602 låter helt knall den også og låter litt mere crispy enn sm52 dersom man bare har en mic til bastromma...

Uansett Oktava mk012 låter veldig bra som " småkondensator " http://www.oktava-online.com/mk012.htm
De har også endel andre modeller som jeg ikke har brukt så tviler jeg ikke på om at kvaliteten er veldig bra.
Russere er jo kjent for å bygge bunnsolid om de bestemmer seg for å lage noe med kvalitet



Oktava var russisk, nå bygges de i kina.
Kvalitetsmessig og lydmessig er det dessverre stor forskjell på de gamle 012éne som ble bygd i russland og den nye kina versjonen.

Vet at det er nettopp derfor Lydsystemer kuttet ut Oktava agenturet for noen år siden.
Det er både riktig og feil.
Mikrofonene som selges i nettbutikken det henvises til over, skal være originale russiske Oktava.
Når vi importerte Oktava var det via en engelsk distributør, men deres samarbeid med Oktava ble terminert og engelskmennene fikk laget kinakopier. Det var helt andre mikrofoner som så ut som Oktava, men de bommet med en knapp centimeter. De var ikke vi interessert i å selge, og å importere direkte fra Russland var ikke noe alternativ for oss. Oktava MK012 låter bra de, men bunnsolid kvalitet er det ikke. Presisjonen/byggekvaliteten på de russiske mikrofonene var så som så, men det var litt av sjarmen. Fikk spørsmål om vi kunne levere et matchet par, og svarte at vi kunne se om vi fant to som så like ut - på utsiden. Metallet varierte i utseende (avhengig av hvor gammel ubåt som var hogd opp? :) ). For de spesielt interesserte, så mener jeg Oktava også lagde støvsugere, og den "hemmelige" byen Tula eksisterte ikke på noe kart i mange år. Hvem var Oktavas største kunder under den kalde krigen?

http://www.oktavatula.ru/about/history/
Kan man trykke et sted for å få den siden til å vise noe annen en krylliske tegn, formodentlig på Russisk språk? :)

Største kunde? Vill gjetning: De startet med å lage enten overvåkningsutstyr eller hydrofoner?
Svar