PA til DJ

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Lasse
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 30 okt 2010, 18:56

PA til DJ

Legg inn av Lasse »

Vurderer å utvide PA-riggen min.
Har to stk IMG Stage Line PAB-115MK2, nå fortiden (Passive)
Har lyst til å kjøpe subber til de, men mangler en godnokk forsterker til å drive alt.

Har funnet noen subber som kanskje kan være aktuelle.
Monacor PSUB-15.

Utstyret skal brukes til spillejobber som DJ på ungdomsklubber ol.

Noen som har en formening om det?
Eller vil anbefale noe.
Vil helst ikke bruke så mye penger, men som det sies: "man får det man betaler for"

Skal også være overkommelig å håndtere.
Sist redigert av Lasse den 01 nov 2010, 16:50, redigert 1 gang totalt.
toraabe

Re: PA til DJ

Legg inn av toraabe »

En kopi av EV sin sx serie har du jo-
Billig sub som jeg kan anbefale er noe sånt som denne her American Audio PXW 18P
koster ikke altfor mye . er aktiv er mackie kopi men er nok nok til ditt bruk
har selv brukt de og til dunkemusikk så er de helt ok
Lasse
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 30 okt 2010, 18:56

Re: PA til DJ

Legg inn av Lasse »

Herlig.
Men du sier at den er aktiv?
Har jo passive høytalere fra før, så hvordan blir det hvis det kjøper aktiv sub?
Det vil vel ikke gå noe serlig?
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: PA til DJ

Legg inn av BjørnH. »

Når du kjøper en aktiv sub, så er de fleste utstyrt med et delefilter som tar imot et stereo-signal fra mikseren. Så tar du ut signal fra koblingspanelet på subben som er "highpassed" og sender til forsterkeren som driver toppene. Vips, så har du "biampet" oppsett.
toraabe

Re: PA til DJ

Legg inn av toraabe »

Den har innebygd delefilter på 125 hz. samme som mackien.
Kobles fpå følgende måte
fra mikser til sub ( den har stereoinngang og utgang ) fra subamp ( ut fra høypassfiltret ) til amp som driver toppene.
Husk XLR hele veien. Ikkenoe ubalansert jack til phono overganger og den typen.
Det blir bare en masse støy og during og slikt. Særlig hvis du har lysdimmer og annet i nærheten ...
De fleste miksere har idag balansert ut enten via xlr eller balansert jack...
Lasse
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 30 okt 2010, 18:56

Re: PA til DJ

Legg inn av Lasse »

Tusen takk for god info!
Den blir jo litt stor til å frakte når jeg har to 15", lysutstyr + DJ spillere osv, til at bilen je har mulighet til å frakte utstyres er en A6.
Du vet ikke om noen som er ligg mindre, eller iallefall billigere?
toraabe

Re: PA til DJ

Legg inn av toraabe »

DU har American Audio PXW 15P som er 15 tommers versjonen men er marginellt billigere og har i realiteten halvparten så mye flate, men er også et valg. Siden du har 15 tommere i toppene dine så gir de ganske mye mat nedover i registret så reelt så er det da best flatemessig å ha to 18 tommere til sub.
Du kan få billigere subber, men da blir det brukt på nett.
Jeg aner ikke hva slags forsterker du bruker til toppene dine, men faktum er at jeg absolutt anbefaler en eller to subber da og da aktive. Jeg har selv kjøpt mye brukt lydutstyr og det er absolutt å anbefale.
Sørg imidliertid å få tak i noe som er noenlunde kurant og styr litt unna ting som cerwin vega og alto ( personlig erfaring )
Behringer har endel ting som absolutt kan være aktuelt til ditt bruk og man får mye billig brukt.
Det meste er dog passivt og du trenger en slave og et delefilter til å drive de.
Noen behringersubber har innebygd passivt delefilter men har selv ingen erfaring med de.
Uansett ... subber blir fort stort og en varebil ) caddy . ol eller skaphenger blir fort løsningen
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: PA til DJ

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Har en brukt aktiv JBL PRX 518s til salgs om dette kunne være interessant..
toraabe

Re: PA til DJ

Legg inn av toraabe »

Sett i forhold til american audio sin så veier denne halvparten så mye og er jo derfor endel enklere å ta med seg ;)
Lasse
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 30 okt 2010, 18:56

Re: PA til DJ

Legg inn av Lasse »

Kjøpte høytalerne så vidt brukt av en kjenning til en veldig god pris.
Hadde ikke så mye peiling, men så lenge har de berget godt på de plassene jeg spiller.
Har brukt de på ungdomsklubber, kulturhus og samfunshus. De gjorde jobben sin, og folk ble fornøyde.
Nå bruker jeg en JVC forsterker, men den gir ikke god nok trykk. Skal vei å hente meg en PA forsterker nå i nermeste dagene. Litt usikker på hva den heter og annen info om den, kan si ifra når jeg vet det.
Noe spesielt siden du vil anbefale aktiv sub istede for passiv?
Har brukt litt Behringer, men har for det meste vært mikser o.l.
Det er sant, men nå fortiden så har jeg sjofør og kjører ikke selv. Men henger er et godt alternativ!
toraabe

Re: PA til DJ

Legg inn av toraabe »

Det er flere grunner til å velge aktiv sub.
Nr 1 så er forsterkeren nøye avpasset til element og effektuttak og de har innebygde limitre
Nr 2 så har de ofte en stereoinngang med innebygd høypassfilter / linjeutgang så man kan velge å bruke det innebygde delefiltret eller ei.
Nr 3Du slipper noen ekstra kabler og slikt.
Det er noen slaveforsterkere som har innebygd delefilter som er noenlunde rimelige. Hvis ikke så må man ha et ekstra filter
Nr 4 Ofte er filtret som sitter på den aktive kassa avstemt slik at den spiller optimalt.
Uansett den forsterkeren som du bør ha på toppene dine bør iallefall ha 500 w pr kanal og da en sub på rundt 1000W bør jo holde
Den aktive subben vil da spille begge kanalene både høyre og venstre.
Genialt ikkesant ;O)
Svar