Merkelig praksis hos Photo Phono.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Gorm Lundgren
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 24 feb 2010, 19:22

Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av Gorm Lundgren »

Jeg har nettopp hatt en litt merkelig opplevelse med våre venner hos Photo Phono. Jeg hadde en Audix D6 som plutselig sluttet å virke, og jeg leverte den derfor inn til reperasjon. Etter ca 8 uker fikk jeg mikrofonen tilsendt som postoppkrav med et krav på 2500 kr. Dette er jo i utgangspunktet litt merkelig ettersom mikrofonen koster 199 dollar på nett, og Photo Phono selv har en veiledende pris på kr. 2800. Jeg kontaktet Photo Phono og fikk beskjed om at kostnaden var satt opp på følgende måte: nytt element: kr. 750, arbeid: 2 (!!) timer à 890,-!! Jeg påpekte at det neppe tar 2 timer å bytte hele elementet i mikrofonen, og fikk etter et par dager en telefon tilbake der de påsto at det var gjort en feil, og at riktig pris på reprasjonen var kr. 1800,- Videre fortalte de meg at jeg var heldig som hadde fått mikrofonen reparert, siden den var kjøpt i utlandet og derfor ikke skulle repareres av dem. Jeg synes fortsatt at det var drøyt å ta så mye for å reparere en mikrofon som er billigere å kjøpe ny, og dakommmer det aller beste, nemlig Photo Phonos forslag til løsning: Jeg skal la være å hente mikrofonen på posten, la den gå i retur til Photo Phono, der skal de ta ut det reparerte elementet og deretter sette inn det ødelagte igjen for så å returnere dette til meg! Er det bare meg eller er dette relativt langt unna god kundeservice?? Spesiellt lyst til å handle hos Photo Phono fikk jeg ihvertfall ikke..... Noen andre med lignende erfaringer eller gode råd?
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av Ytter »

Hele denne oppførselen fra Fotophono minner vel mere om sutring fra importør som vil utlandet til livs,enn en seriøs fag-handler.
Handler vanligvis ikke derfra uansett med mindre jeg må,det finnes nok avgode aktører også i det norske markedet!
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av Øyvind »

Gorm Lundgren skrev:Noen andre med lignende erfaringer eller gode råd?
Når det kommer til mikrofoner i den prisklassen er det nok ikke noe jeg ville sendt til reparasjon i utgangspunktet, som nevnt fordi det vil neppe lønne seg. Men når det gjelder reperasjon generelt kan jeg si at jeg har en lab forsterker levert inn på Sonysenteret i Bergen. De gav meg en pris for å sjekke hva som var feilen, naturligvis uten å garantere om det var noe som kunne fikses (før de i det hele tatt hadde sett på den). Deretter skulle de ta kontakt hva selve reperasjonen ville koste. Første gang jeg leverer ting inn på den måten, men må si jeg opplever det som en ryddig fremgangsmåte man som kunde også kan foreslå for selger av tjenesten.
Mvh Øyvind Bjørge
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av Ytter »

En LAB-forsterker på rep hos Sonysenter?
Tja,ville vel heller levert den hos importøren AVAB CAC Bergen jeg da,men men...
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ytter skrev:En LAB-forsterker på rep hos Sonysenter?
Tja,ville vel heller levert den hos importøren AVAB CAC Bergen jeg da,men men...
E.

Tja. Hvis de har samme politikken som serviceavdelingen her i Oslo, er et sony-senter et godt alternativ. Jeg fikk kjeft fordi jeg leverte inn en gammel Lab-forsterker, det var ikke spesielt hyggelig. Det er riktignok noen år siden nå, så det kan jo hende de har blitt bedre.
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av Ytter »

Nå er vel sjansene for at et Sonysenter sender den videre til rett verksted og legger på slutt-summen temmelig stor (ikke til forkleinelse for reparatørene på Sony,men det er vel strengt tatt ikke hverken deres fagfelt eller reservedels-lager)?
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av kristianjohnsen »

Helge A. Bentsen skrev:
Ytter skrev:En LAB-forsterker på rep hos Sonysenter?
Tja,ville vel heller levert den hos importøren AVAB CAC Bergen jeg da,men men...
E.

Tja. Hvis de har samme politikken som serviceavdelingen her i Oslo, er et sony-senter et godt alternativ. Jeg fikk kjeft fordi jeg leverte inn en gammel Lab-forsterker, det var ikke spesielt hyggelig. Det er riktignok noen år siden nå, så det kan jo hende de har blitt bedre.
Dette var en overraskelse for meg å høre:
Jeg har akkurat vært i kontakt med verkstedfolket i Brenneriveien og ble tatt imot av hyggelige karer som kunne fortelle meg at de hadde en ansatt som var for ekspert på LAB å regne og at han var såpass flink og rask at de kunne tilby bedre pris og reparasjonstid enn på andre forsterkere og at de kunne holde live i LAB forsterkere med feil som ikke ville blitt reparert om det var andre fabrikater!

Jeg rapporterer tilbake når jeg har fått igjen ampen.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av kristianjohnsen »

Gorm Lundgren skrev:Jeg har nettopp hatt en litt merkelig opplevelse med våre venner hos Photo Phono. Jeg hadde en Audix D6 som plutselig sluttet å virke, og jeg leverte den derfor inn til reperasjon. Etter ca 8 uker fikk jeg mikrofonen tilsendt som postoppkrav med et krav på 2500 kr. Dette er jo i utgangspunktet litt merkelig ettersom mikrofonen koster 199 dollar på nett, og Photo Phono selv har en veiledende pris på kr. 2800. Jeg kontaktet Photo Phono og fikk beskjed om at kostnaden var satt opp på følgende måte: nytt element: kr. 750, arbeid: 2 (!!) timer à 890,-!! Jeg påpekte at det neppe tar 2 timer å bytte hele elementet i mikrofonen, og fikk etter et par dager en telefon tilbake der de påsto at det var gjort en feil, og at riktig pris på reprasjonen var kr. 1800,- Videre fortalte de meg at jeg var heldig som hadde fått mikrofonen reparert, siden den var kjøpt i utlandet og derfor ikke skulle repareres av dem. Jeg synes fortsatt at det var drøyt å ta så mye for å reparere en mikrofon som er billigere å kjøpe ny, og dakommmer det aller beste, nemlig Photo Phonos forslag til løsning: Jeg skal la være å hente mikrofonen på posten, la den gå i retur til Photo Phono, der skal de ta ut det reparerte elementet og deretter sette inn det ødelagte igjen for så å returnere dette til meg! Er det bare meg eller er dette relativt langt unna god kundeservice?? Spesiellt lyst til å handle hos Photo Phono fikk jeg ihvertfall ikke..... Noen andre med lignende erfaringer eller gode råd?
Gorm.

Dette var ikke mye imponerende, nei!

Jeg vet ikke om Fotophono har flere serviceverksted men jeg har vært i dialog med Gjøvik om en D6 med samme symptom. Basically er dette en gjengangsfeil på D6 og skyldes at membranen blir "blåst ut". Jeg spilte med åpne kort og forklarte at mic'en var kjøpt i utlandet og at den døde etter 6 konserter. Reaksjonen på dette var at de skulle hjelpe meg så godt de kunne allikevel da de ville "stå bak" merket de importerer og ikke vil at disse mic'ene skal oppleves som problemprodukter. Membranene var ikke lagervare så jeg venter på at de får de inn før reparasjon iverksettes.

Jeg rapporterer tilbake når jeg får den tilbake!
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av kristianjohnsen »

Kristian Johnsen skrev:
Helge A. Bentsen skrev:
Ytter skrev:En LAB-forsterker på rep hos Sonysenter?
Tja,ville vel heller levert den hos importøren AVAB CAC Bergen jeg da,men men...
E.

Tja. Hvis de har samme politikken som serviceavdelingen her i Oslo, er et sony-senter et godt alternativ. Jeg fikk kjeft fordi jeg leverte inn en gammel Lab-forsterker, det var ikke spesielt hyggelig. Det er riktignok noen år siden nå, så det kan jo hende de har blitt bedre.
Dette var en overraskelse for meg å høre:
Jeg har akkurat vært i kontakt med verkstedfolket i Brenneriveien og ble tatt imot av hyggelige karer som kunne fortelle meg at de hadde en ansatt som var for ekspert på LAB å regne og at han var såpass flink og rask at de kunne tilby bedre pris og reparasjonstid enn på andre forsterkere og at de kunne holde live i LAB forsterkere med feil som ikke ville blitt reparert om det var andre fabrikater!

Jeg rapporterer tilbake når jeg har fått igjen ampen.
Fikk akkurat tilbakemelding om at den aktuelle amp'en var ferdig på service - tok altså 10 dager fra innlevering, og avtale om spesialordning for returfrakt ble etterlevd så jeg må si meg godt fornøyd. Amp'en fikk byttet alle transistorer i ene sluttrinnet samt byttet glattekondensatorer i PSU. Prisen kom på ca halvparten av kjøpsprisen til "tilsvarende" forsterker fra et "kinamerke".

Må si at min opplevelse ikke på noen måte tilsvarer den andre opplveløsen som ble beskrevet her.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det er jo hyggelig. Tydelig at de har ryddet litt i sakene sine siden den gangen.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Merkelig praksis hos Photo Phono.

Legg inn av kristianjohnsen »

Kristian Johnsen skrev:Jeg rapporterer tilbake når jeg får den tilbake!
Som lovet rapporterer jeg tilbake når min D6 er reparert: Det tok vel og merke Audix USA lang tid å skaffe delene, men når de først ankom husket Fotophono å kontakte meg for å be meg levere inn mic'en - og når den først var inne tok det bare 3 dager før den var klar. Og prisen var det ikke noe å si på heller ;)

Gorm, jeg tror rett og slett du bare var veldig uheldig her.
Svar