BOSE L1

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

BOSE L1

Legg inn av sven nilsen »

Noen som har erfaring med disse systemene ? Virker som en lettvint løsning til konferanser , duo-trio format(NB! leverer ikke oppsett til folk med komp på boks) , hoteller osv .Hvordan er det med feedback (mikser sitter på høyttalerne )? Må jo bli problemer med hodebøyler ? Maks 4 innganger på mikser. Kan man lure inn noen flere ? Vurderte å levere disse til skoler og hoteller , men fikk ikke noen deal med importør . Måtte ta kontakt med musikksjappe , men ingen av de jeg tok kontakt med hadde peiling . JÆVLIG BRA ; MEN HAR ALDRI PRØVD DET SJÆL . NEI , VI HAKKE NO DEMO !! (Faghandel!!!!!) Så det blei levert andre løsninger .
toraabe

Re: BOSE L1

Legg inn av toraabe »

Kanske disse er noe i nærheten av iconyx fra renkus...??
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: BOSE L1

Legg inn av sven nilsen »

Har sett div demo på Youtube , og det påstås at de to dyreste modellene m/sub skal spille for opptil 500 mann !!Jævlig lettvint , men kanskje for godt til å være sant . Ingen som KJENNER anlegget ??? Får prøve å få lånt et som demo .
toraabe

Re: BOSE L1

Legg inn av toraabe »

Noe heter ligsom flate og mye har med det å gjøre uansett åssen man vender og vrir på saken...
Men at det låter bra trur jeg så gjerne.
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: BOSE L1

Legg inn av Frode Haarstad »

Joda, Toraabe, det er noe som heter flate, men i den grad det er relevant så spiller Meyer UPA´n min både høyere og kaster lenger enn et par gamle Citronic Ohm-kasser med to 15" og en hornkonfigurasjon du helst bør være markedsdirektør i et taiwansk postordrefirma for å skjønne deg på. Jeg har begge deler på lager....
Det BOSE gjør her er, slik de har gjort siden midt på 60-tallet, å kødde med frekvensgangen på en så sofistikert måte at sluttsummen oppfattes som klokkeklar lyd for de fleste av oss. Helt enig i at det ikke spiller like høyt som en rocke-PA, men epler smaker ikke alltid like godt som pærer heller. I et ideelt rom så funker det nok som taleanlegg for 500 pers, men selv om jeg er en veldig fascinert BOSE-bruker så lar jeg fornuft gå foran iver her. Jeg hadde også veldig store planer om å bruke det sammen med trådløse hodebøyler, og selv om jeg har en ganske grei kanalstripe for å bufre opp rundt evt. problemer så får jeg ikke nok lyd gjennom DPA 4088 og Sennheiser Ew300G2. Det feeder rett og slett for lett. Men, Neumann KMS105 funker som fjell når jeg står rett foran søylen.
Det jeg derimot vet, av halvannet års erfaring med produktet, er at kundene mine elsker det. Jeg har sluttet å slite av gitarstrenger, og stemmen holder bedre gjennom hardkjøret det er å være trubadur i fjelluft og vintervær. Eventmarkedet og de som har brukt flerfoldige millioner på å få lokalene sine til å se pene ut er happy, og jeg tjener penger på det. Det er ikke naturlig å tro at ett anlegg (en søyle med sub) skal formidle mange forskjellige kilder samtidig. Systemet er designet for at hver musiker skal ha sitt dedikerte system. Vi skal spille med Næver i kveld (bass, trommer og akk-gitar + 3 vokaler) og der bruker vi 3 systemer. Det skal skje i en konferansesal på ca 300 kvadratmeter. Ingen grunn til å rigge Meyer´n i den settingen.
Personlig så synes jeg faktisk at Model 1 låter bedre enn model 2. Mer kjøtt i vokalen på den "gamle" (mulig det har noe med delingsfrekvensen på 180 Hz i stedet for 200??) Jeg har for ordens skyld begge, og bruker Model 2 oftere enn Model 1 når jeg er ute alene. Det skyldes brukervennligheten. Jeg rigger på 10 minutter, og det låter bedre enn det jeg brukte 30 min på å rigge tidligere.
BOSE L1 kommer nok ikke til å ta over for alt annet som finnes i hele bransjen. Jeg tror nok at det fremdeles vil være marked for store kasser av ymse slag. Både ting som er bra, og ting som låter som Mackie SRM450, Alto, Behringer og de andre billigtingene. Det vil også være en del cowboyer som skal "klare selv" og finne ut at den 12kanals Behringermixeren kan få gjennom både kor, komp, klang og halve Bulgaria. Det er også gjerne disse som mener at anlegget ikke låter så bra som de hadde trodd på forhånd...
Forslaget mitt er å ta kontakt med en seriøs musikkforhandler (jeg ser at noen kaller seg "faghandlere" uten å tilby demo og kompetanse. Handler du på Riff og Europris så vet du jo på en måte hvor kompetansen finnes...). Tre45 i Trondheim, eller 4SOUND som de må kalle seg nå (det er heldigvis mer tre45 enn SupermarketSound enda altså!), har kompetanse og demorom. Snakk med Micke i PA og studioavdelingen så får du infoen du trenger!
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: BOSE L1

Legg inn av BjørnH. »

Hei, Frode!
Dette er litt på, (eller over) kanten med påstander og komme med i dette forumet av en som er hyret inn av vedkommende Trondheimsfirma for å gjøre demo på nettopp Bose systemer!?
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: BOSE L1

Legg inn av sven nilsen »

Takk for TISPENE!!! Har en akk trio sjøl , hvor hver enkelt skifter instrumenter endel (3 x vok, div akk git ,dobro,fele, mandolin,skogsynth ++++) . Så det du sier er vel at man trenger ett anlegg hver ? Vil ikke funke med personlige mixere f. eks inn på kanal 4 (stereokanalen ) ? Tre vok + tre instr på en gang blir for mye for ett system ? Det er vel bare totalt 3 + 1 st. kanal pr system ? Får prøve å grine meg til en demo hos importør .
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: BOSE L1

Legg inn av Frode Haarstad »

BjørnH. skrev:Hei, Frode!
Dette er litt på, (eller over) kanten med påstander og komme med i dette forumet av en som er hyret inn av vedkommende Trondheimsfirma for å gjøre demo på nettopp Bose systemer!?
Hvilke påstander synes du er over kanten BjørnH?
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: BOSE L1

Legg inn av BjørnH. »

For det første er du litt slem med noen handlere og produkter og så promoterer du et merke fra en forretning som du sjøl har bindinger til. Dessuten har denne butikken eneretten på Bose PA i Midt-Norge, slik at det i seg selv umuligjør demo i andre butikker. Jeg har forstått det slik på dette forumet at en bør tilkjennegi sine relasjoner til produsenter/leverandører før man reklamerer for disse produkter/leverandører.
Når det gjelder produkter som Mackie 450 og lignenede, så har vel de en enda større plass i markede enn Bose. Brukt riktig, sammen med en mikser med innebygde effekter, kan dette rigges like snart som Bose-systemer og spille for enda flere mennesker.Litt mer vekt kanskje, men det gjelder vel lyden også. Lommeboka beholder vekten også.
Har du råd til flere systemer(sponsing/betaling, he ?) ser jeg at Bose kan ha sin plass, men skal du ha ett system, mener jeg powerede topper, pluss sub når du trenger det, gir mest lyd/kvalitet for penga .

Ellers er du jo stort sett en grei kar sjøl om du snakker i store bokstaver. :) :)
Rune Røsten
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 27 okt 2004, 21:08
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: BOSE L1

Legg inn av Rune Røsten »

Stemmer vel ikke helt at Tre45/4sound har enerett på Bose PA i Midt-Norge. Trondheim Lyd har etterhvert innstallert mange slike systemer rundt omkring, samtidig som de har det på utleie. Å få en demo er heller ikke noe problem.

Når det gjelder kvalitet står jeg nok kanskje mellom Frode og Bjørn. Til sitt bruk er det genialt. Men jeg ville aldri puttet mer enn en tale eller trubadur igjennom. Og så fort det er snakk om flere bandmedlemmer ville jeg rigget noe annet (men aboslutt ikke srm450 eller Eon!).

Men gjør man mange små eventer med bøyle og en PC eller lignede, som samtidig må ha en diskret rigg? Kjøp Bose! (men tenk mere tradisjonell PA slik at foredragsholdere står bak søylen(e))
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: BOSE L1

Legg inn av Frode Haarstad »

Dert stemmer at jeg har vært leid inn for å gjøre demo på BOSE-systemene sammen med Johan Nordgren, som er forhandler for BOSE L1 i Skandinavia. Mulig jeg bør nevne dette hver gang noen spør meg om mine erfaringer med systemet. Jeg bør kanskje til og med si at jeg har kjøpt alle mine 3 L1 på bruktmarkedet, og at jeg slik sett ikke har bindinger til noen (pr. def. kunstner - ergo null momsrefusjon, samt temmelig grådig). Du ville egentlig bare få frem at du hadde litt inside-info, eller hva, Bjørn..? :D
Uansett så handler dette, for meg, om en trådstarter som spør ganske direkte om et konkret produkt. Jeg mener jeg har en del erfaring å bidra med i forhold til dette produktet, og vil gjerne være behjelpelig med å vise veg. Trådstarter signaliserer også at han ikke er overimponert over enkelte faghandlere, noe jeg påpeker at jeg er veldig enig i. Jeg kunne kanskje gått rundt grøten for å unngå å røpe hvem som etter min mening ikke holder mål, men jeg har aldri vært helt der. Jeg pleier også å signere med fullt navn slik at folk stort sett får tak i meg når de vil uttrykke sin uenighet. Da jeg gikk på Varehandelshøyskolen fikk vi lære litt om forskjellen på faghandel og supermarked. Jeg har gjort meg opp noen tanker om hva som er hva.

Hvilke produkter har du forhandlerstatus på for tiden, Bjørn :)
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: BOSE L1

Legg inn av BjørnH. »

Det at trådstarter ikke er imponert over faghandelen når det gjelder Bose-systemer kan vel neppe klandres handlerne, siden svært få butikker eller installatører får kjøpe Bose produkter fra importøren og derfor ikke har muligheter til å sette seg inn i produktene. Bose sine musikersystemer slik jeg har forstått det, er forbeholdt noen få handlere.
Når det gjelder "innsideinfo" som du sier, så går jeg ut fra at alt som blir annonsert, er offentlig info slik som i ditt tilfelle.
Siden min virksomhet så og si er avviklet, er jeg ikke lenger knyttet til noen spesielle importører. Men du er hjertelig velkommen til å gjøre en handel på " ordentlig " PA-utstyr før vi stenger dørene. :lol:
sven nilsen
Newbie
Innlegg: 41
Registrert: 23 aug 2009, 19:51

Re: BOSE L1

Legg inn av sven nilsen »

Som trådstarter vil j presisere at j har vært i kontakt med importør, for om mulig få kjøpt direkte . Da dette ikke gikk , henvendte j meg til godkjente forhandlere ! Èn hadde ett anlegg inne , og j kunne få høre det i butikken !
De andre to tok inn anlegg v/ salg . Ingen av dem kunne si noe fornuftig om bruken , og ingen hadde prøvd det ute . Men det er JÆVLIG BRA ! Supermarked !! Måtte jo vært meeget bra for brukere som trenger noe som er LETT å sette opp/flytte f.eks hoteller/konferanser ol . Men siden j må betale det samme som mine kunder , er det ikke noe poeng i å prøve å selge det ! Måtte evt blitt å bruke i utleia .
Svar