DVA T4 til kulturhus?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Ola Brekken
Active Member
Innlegg: 95
Registrert: 03 jan 2005, 22:15
Sted: Tynset

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av Ola Brekken »

Ytter skrev:Var jeg deg så ville jeg også vurdert Turbosound flexarray,du greier deg nok med 3 topper pr side,men synes vel kanskje at du trenger noe sprekere i nedre register for å skaffe deg headroom i sub/bass enn det du allerede har...
Du husker sist jeg var hos dere,da brukte jeg 6 stk Meyer M1D flydd pr side samt 1 HP 700 sub pr side,det hadde jo såklart vært en pakke som matcher rommet bra,men så var det prisen da,selv en brukt slik rigg vil jo koste endel...
Martin er jo også så absolutt et godt alternativ,det samme gjelder Coda (Lasse i Haugesund selger disse,Tysværtunet Kulturhus har akkurat kjøpt inn en fin-fin pakke)
E.
Hei, og takk for sist!
Ja, M1D-riggen fungerte veldig bra, selv om den måtte henge vel langt inn på scena den gangen.
Noe sånt hadde vært knall, låter bra og er nesten "usynlig", men det var den prisen...
Skal sjekke ut Flexarray.
Ang subber, så vil det nok settes opp forslag som innebærer nye subber i en ny rigg,
men hvis pengene ikke strekker til kan det være aktuelt å bruke de eksisterende som en
midlertidig løsning.
Ytter skrev:Glemte forresten å si at jeg kommer på besøk m/Django i 100 i november,gleder meg til hva du har fått i hus til da!!!
E.
Hadde jo vært morsomt om noe nytt var på plass allerede da, men jeg er redd det skal
mye til om penger er på plass så tidlig. Regner med vi er på neste års budsjett før det skjer noe..
Det er ikke bevilget noe som helst enda, og kulturetaten selv har ikke stort å rutte med, så
vi må rett og slett bare sette opp ei ønskeliste (eller kanskje krav?), og mase til vi får penger.
Prosessen som har starta nå er for å få noen alternativer på blokka.
mvh Ola D. Brekken
Brukeravatar
Ola Brekken
Active Member
Innlegg: 95
Registrert: 03 jan 2005, 22:15
Sted: Tynset

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av Ola Brekken »

lydonen skrev:hei,
Har selv vært innom for å hilse på og har tatt en titt, flott sal!

Hør på Helge som har god erfaring og kjøp for all del ikke noe som ikke er ridervennlig og fleksibelt.. DVA er således muligens ikke løsningen.. Hva med brukt Nexo GeoS805 eller kanskje nytt GeoS1210/1230? JFL210 er også et godt forslag.. VRX kan ikke helt målse seg med disse..

Selv har jeg brukt LAB FP10000Q i 2ohms drift med fire RS15 og åtte GeoS1210/1230 drevet av en amp, metalkonsert ute for 500 mennesker og det funker brillefint. LAB har ingen problemer med å "anbefale" 2 ohms drift og det gir deg i hvertfall muligheten til å starte med et lavere budsjett og ha mulighet til å ampe opp senere..

Lykke til!
Hvis ampene er til å stole på i 2 ohms drift burde det holde greit med 1 stk FP10000Q til 8 JFL210 topper.
Jeg er i utganspunktet skeptisk til 2 ohms drift, men skal det kjøres i 4 ohm må det enten enda en FP10000Q til, eller overlate tweeterene til f.eks en LAB FP2400Q.

Og har folk noen erfaring med JFL118 subbene?
Ser for meg at det kan brukes 4 slike ampet av 1 stk FP10000Q.
Kan dette være en OK løsning?

Og kan det i tilfelle være en idé å fly subbene sammen med toppene?
Sånn rent praktisk er jo dette gull, men hvordan vil det påvirke lyden?
mvh Ola D. Brekken
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har bare brukt JFL118 i groundstack. Låt tight og fint med god gjengivelse nedover i frekvensområdet. Kjørte 4 stk. på en 10000Q uten problemer.
toraabe

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av toraabe »

Jeg har selv god erfaring med å kjøre LAB amper i 2 ohm og det fungerer helt fint.
Flere andre har også skrevet om det og har aldri hatt noen problemer med de.
En annen ting er at LAB forsterkere har utrolig bra headroom, svært god demping og at
effekten de oppgir er reell...

http://www.proaudioreview.com/article/418
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

F..... i h.......... Skulle ønske jeg hadde råd :? 8) :?
Men blir vel en råd "pling".. :lol:
Brukeravatar
Ola Brekken
Active Member
Innlegg: 95
Registrert: 03 jan 2005, 22:15
Sted: Tynset

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av Ola Brekken »

lydonen skrev:hei,
Har selv vært innom for å hilse på og har tatt en titt, flott sal!
Bente som lurte deg innom, forresten? :)

Ser dere har L-Acoustics ARCS på AKS.
Er dette et system vi bør vurdere?

Jeg ser på nettsiden til AKS at dere har både en DME64 processor og bruker LA8/LA4-amper.
Slik jeg har forstått det har LA-ampene også DSP.
Hvordan er det satt opp, og evt hvorfor?

Litt av grunnen til at jeg spør er fordi vi har en DME64 i salen allerede.
mvh Ola D. Brekken
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av Ytter »

Hei igjen Ola.
Tror godt at en ARX-pakke m 3 topper flydd pr side ville passet huset ditt supert,men isåfall så bør dere så absolutt vurdere å legge inn en 3 meters H-bjelke m dolly som de henges i,da får du muligheten til å flytte dem inn og utover i salen v behov (f.eks m mindre scenetekniske produksjoner men som samtidig selger 2-3 stolrader på gulvet foran 1.seterad). Har reist m samme pakken på turne i over ett år m Blunch & Schøyen for noen år siden,samt også brukt dem der de er installert (inkl Hammerfest),og de låter alltid bra! Et godt alternativ rett og slett.
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
FREDRIK
Newbie
Innlegg: 45
Registrert: 13 aug 2009, 11:03

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av FREDRIK »

Hva med en martin W8VDQ per side trur den kunne levert. Martin audio er jo akseptert.
Veil 49995,- ink mva per kasse. Men den er kravstor på forsterker kraft, eks en stk Crown I-tech 8000 per kasse i følge Øystein på EM nordic.
W8VDQ_large 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
Fredrik Rød
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av lydonen »

0dB skrev:
lydonen skrev:hei,
Har selv vært innom for å hilse på og har tatt en titt, flott sal!
Bente som lurte deg innom, forresten? :)

Ser dere har L-Acoustics ARCS på AKS.
Er dette et system vi bør vurdere?

Jeg ser på nettsiden til AKS at dere har både en DME64 processor og bruker LA8/LA4-amper.
Slik jeg har forstått det har LA-ampene også DSP.
Hvordan er det satt opp, og evt hvorfor?

Litt av grunnen til at jeg spør er fordi vi har en DME64 i salen allerede.
Hehe, ja det var Bente som lurte meg dit ;)
ARCS er absolutt å anbefale, veldig fleksible kasser som låter skikkelig fint!

LA-ampene gjør hele jobben hos oss ift prosessering for høyttalerne, mens DME-prosessorene router til delaysone, fra kinoanlegg til subber, til frontfill og teleslynge og slikt.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av aslak.skarderud »

Heia. Har selv prosjektert og søkt inn midler til lydanlegg i Amfisalen på Kultursenteret ISAK i Trondheim nå nylig, vi endte opp med ls9-32 og jbl vrx932/928. Vi gikk for vrx dels ut fra prøvelytting i oppdal kulturhus, dels på grunn av at det lett kunne rigges om av en person.

4x topp+ 4x sub per side av de aktive kassene har veil pris på 212000kr, men i vårt tilfelle er 8 subber litt i overkant.
Planen for høsten er å fly 2xsub + 4 topper pr side.

Aner dog ikke hvordan de er kvalitetsmessig opp mot de andre anleggene som er nevnt her, men det fungerer fint her på huset.

Tips til steder å spørre om penger:
muo.no
sparebankstiftelsen.no

ellers skal det finnes investeringsmidler i enhver kommune, men jeg synes de har vært lettere å få utløst i vårt tilfelle når vi har klart å grave frem litt kapital på egenhånd.
aslak skarderud
kultursenteret isak
toraabe

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av toraabe »

Av erfaring så synes jeg at det er best å ha " litt ekstra" i bunn. Ikke med tanke på at en faktisk må bruke all effekten stadig vekk, men at man har ekstra headroom og ekstra flate, noe som i mine ører gjør lytteopplevelsen bedre. Dessuten er denne ekstra flaten eller som det står i forrige innlegg " litt i overkant" = passe i de tilfellene man har reagge artister på besøk. Da er etter min mening den ekstra kraften og flaten man har bare en fordel ved slike evenement.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av Ole Hansen »

toraabe skrev:Av erfaring så synes jeg at det er best å ha " litt ekstra" i bunn. Ikke med tanke på at en faktisk må bruke all effekten stadig vekk, men at man har ekstra headroom og ekstra flate, noe som i mine ører gjør lytteopplevelsen bedre. Dessuten er denne ekstra flaten eller som det står i forrige innlegg " litt i overkant" = passe i de tilfellene man har reagge artister på besøk. Da er etter min mening den ekstra kraften og flaten man har bare en fordel ved slike evenement.
Når budsjettet er så lite så synes jeg at taletydelighet over hele salen er mye viktigere enn ekstra bunn.
Har gjort mange kulturhusjobber i distriktet rundt meg, men har enda tilgode å gjøre en reagge-jobb. Selvfølgelig en fordel å ha ekstra bunn, men tror at det sjeldent kan forsvares overfor de som sitter på pengene.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av toraabe »

Siden du enda ikke har gjort noen reagge jobber, så regner jeg med at det kanskje ikke er så aktuelt her og man må også se på hva slags artister som kommer. Når det gjelder reagge så er den musikktypen ektra krevendefor anlegget, ikke minst pga dynamikken muskikken, men også for at musikken skal gjengis på den måte som er artisten rettferdig.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av lydonen »

Han Ole er jo fra Kvinesdal og der går det på en egen type reaggae ;)
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
toraabe

Re: DVA T4 til kulturhus?

Legg inn av toraabe »

Det høres jo spenstig ut :D :D :D :D :D :D
Svar