Gode men rimelige preamper..?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av tgjersoe »

Jeg skrur relativt ofte på LS9, og er ikke imponert over preampene i den, særlig på vokal og akk gitar. Hjelper litt med en god DI boks på akkoen, men vokal blir jeg liksom aldri helt fornøyd med.
Lurer på om jeg skal kjøpe meg en to-kanals preamp og kanskje en klang (er ikke sååååå innmari fornøyd med klangen heller i LS9...) som jeg kan ha med meg når jeg skal ut på jobb.

Har ikke lyst til å handle for alt for mye penger, men det må være solid og ha bedre lyd enn det som er i bordet fra før.

Så, kom med forslag!
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av Frode Trondahl »

Vel og merke kun 1kanals preamp, men Mindprint Envoice MKII er en god preamp til vokal, disse går relativt billig på Ebay.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av Frode Eide »

Kommer langt med preampen i LS9 da, bortsett fra at den hakker når du gainer.
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av tgjersoe »

Joda, man kommer langt, men ikke på sarte instrumenter synes jeg. Spesielt vokal, derfor ønsker jeg å kjøpe meg et par som er litt bedre.

Har hørt at HA´ene som sitter i stageboksene skal være litt bedre, noen som har opplevd dette?
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av Mats »

I tillegg til en dyktig preamp må du vel ha et Mini-YGDAI som gir deg mulighet til å lure deg forbi preampene i bordet. Eller finnes det noen triks? :D

Edit: Hællæ Thomas!
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av tgjersoe »

Mats skrev:I tillegg til en dyktig preamp må du vel ha et Mini-YGDAI som gir deg mulighet til å lure deg forbi preampene i bordet. Eller finnes det noen triks? :D

Edit: Hællæ Thomas!
Hællæ Mats!
Tja, om preampen har digital utgang er det jo bankers da...
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
toraabe

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av toraabe »

Jeg har jobbet mye på LS9 og jeg synes at preampene i denne mikseren er gode. Spesielt at de er raske og heller litt mot den lyse siden. JEg har også brukt Mackie Onyx 800 adat sammen med denne og har den erfaringen at den knekker i inputen før de innebygde i LS9. Så jeg er egentlig totalt uenig med trådstarter, men å komme fra et analogt bord over på denne er en overgang. Dessuten har den siste firmwaren til LS9'en to ulike EQ er. Den gamle og den nye. Og man velger dette pr stripe. Skulle jeg ha brukt noen eksterne preamper så ville jeg da ha brukt et expansion kort med 8 balanserte linjeinnganger og noen siemens preamper. Ellers så er vel drømmen denne her http://www.harrisaudiosystems.com/REDD37Console.html tvers gjennom rør alt sammen .....

Travis og noen til spilte inn hele SGT pepper skiva på originalutstyret på 4 spor Se og hør det låter egentlig bare fantastiskt fint ...
http://www.youtube.com/watch?v=Gk7XNsTNnLc
eller last den ned her ... http://themanwho.wordpress.com/2007/06/ ... ita-audio/
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av tgjersoe »

Hva! Våger du å være uenig med meg???? Ha deg ut av min tråd.... ;)
Neida, det er fullt lovlig å være uenig med meg vettu.

LS9 sine preamper er et hakk opp fra 01V, men like fullt ikke på høyden med lyden i en analog Soundcraft, A&H eller Midas.

Jeg er interessert i et par kanaler med gode mic preamper, gjerne med innebygget comp også.

Og kan vel nevne at en SSL til $ 4000 er litt utenfor min rekkevidde.....
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av kristianjohnsen »

tgjersoe skrev:Hva! Våger du å være uenig med meg???? Ha deg ut av min tråd.... ;)
Neida, det er fullt lovlig å være uenig med meg vettu.

LS9 sine preamper er et hakk opp fra 01V, men like fullt ikke på høyden med lyden i en analog Soundcraft, A&H eller Midas.

Jeg er interessert i et par kanaler med gode mic preamper, gjerne med innebygget comp også.

Og kan vel nevne at en SSL til $ 4000 er litt utenfor min rekkevidde.....
Har alltid ment det var vanskelig å vite om det er preampen eller en annen del av signalkjeden man egentlig hører på når man bruker en mikser, jeg...

Om man har en Yamaha LS9 og AB-tester mellom en kanal med innebygd preamp og en annen kanal med ekstern preamp er jeg enig i at man er godt på vei i å isolere forskjellen mellom de to preampene.

Men på en analogmikser: Hvordan vet du om det er preampen eller resten av bordet du liker lyden til? Blir mye jobb å AB teste mellom flere bord hvis man skal sette de opp ved siden av hverandre og patche preamper fra ett bord inn i et annet og motsatt, og så kontrollprøve med et tredje osv - hele tiden mens man holder gainstruktur osv helt likt for å ikke la seg lure av støymaskering eller ørets evne til å foretrekke de høyeste kildene, osv, osv, osv.

Og til og med da er det ikke sikkert at det du hører egentlig er preampforskjellen da forskjellige impedanser på insertpunktets inn/utgang merkene imellom kan få en preamp til å låte litt annerledes når den blir patchet inn i en annen mikser enn når den bare benyttes sammen med elektronikken i "sitt eget" bord.
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av tgjersoe »

Er klart alle ting man kobler inn har innvirkning på lyden, men, jeg tenker primært nå på de gangene jeg skrur på et bord med preamper jeg ikke liker lyden til (01V, LS9 f.eks).
Da kunne jeg veldig godt tenkt meg å ha et par mik preamper med litt grommere lyd.
Har du noen forslag?
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av kristianjohnsen »

Må ærlig talt si at hver gang jeg benytter et miksebord så kommer jeg frem til at det er så mange andre variabler i det jeg hører at jeg rett og slett ikke har dannet meg noen mening om preamp-kvaliteten på noen av de.

Jeg brukte maaaaasse tid på å researche funksjoner og tilkoplinger på 10-12 forskjellige helt vanlige 8-kanals preamper med ADAT ut for noen uker siden, men har dessverre ingen formening om lydkvaliteten til noen av de. Når det gjelder inn/ut/insert/tilkopling foran/bak, meter, høypass, osv er jeg en racer nå, så skyt i vei :)
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av Ole Hansen »

tgjersoe skrev: LS9 sine preamper er et hakk opp fra 01V
Har du testet disse opp mot hverandre?
Har ikke gjort det selv, men jeg har ikke inntrykk av at det er noe særlig forskjell mellom disse.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Gode men rimelige preamper..?

Legg inn av Torodd Olsen »

Stageboxene til LS9 låter mye bedre enn bordet
Svar