PA til bruk i russebil

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

kaabro
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 mai 2010, 12:10

PA til bruk i russebil

Legg inn av kaabro »

Hei!

Jeg er russ neste år, men vi har bestemt at vi allerede skal gå til innkjøp av en russebil. Bilen blir en standard van med god nok plass bak til to 18" og to stanard topper. Vi tenker også å kjøpe to veldig billige aktive fulltonekasser og feste på taket. Vil dette teknisk la seg gjennomføre?
Utover dette er vi litt usikre på hvordan vi skal få utført projektet. Grunnen til at vi velger bort det tradisjonelle bilstereoanlegget er så enkelt som at vi ønsker mye trøkk og høy og klar lyd. Jeg har PA-dilla, og har alltid vært interessert i høyttalersystemer.

Vi har et budsjett på ca. 15+ kun til PA. Jeg vil tro at det kan lønne seg å velge en aktiv rigg fremfor noe som må drives av et amprack som spiser strøm. Vi er ute etter et anlegg som trøkker veldig godt, i tillegg til at lyden spres godt.

Vil vi trengte et aggregat, eller vil det gå hvis vi sper på med store bilbatterier? Vi har sett for oss å bruke en veldig liten mikser som vi kan feste fremme ved sjåføren. Bør vi anskaffe en limiter av noe slag, slik at vi unngår å sprenge elementene?


Jeg har linket til en del rigger som kan være aktuelle. Gi meg gjerne tips hvis dere vet om noe liggnende som kunne passet bedre, og evt et rack med noe gammel ræl som CDspiller og EQ.


http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22048368

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22217993

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=21814236

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=21625909

På forhånd takk for svar!
Kristoffer Blix
toraabe

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av toraabe »

Tja Hvor skal jeg begynne.

Hvis man er smart, så kan man sanke sammen endel ting på nettet for så å lage et greit anlegg.
Om riggen er aktiv eller passiv spiller for såvidt ingen rolle vedr strømforbruk, men jeg ville ha valgt en passiv rigg siden amper kan da monteres fast inne i bilen og beskytte elektronikk mot regn og slikt. Regner det og kassene står ute i regn så er det slutt. Typisk når dere er fulle og gode og tanker er opptatt med andre ting. Regner med at dere skal ha noe som spiller høyt med ok lyd.
1. Stor amp til sub. Se etter en rundt 2-3000 w. En brukt slik kan fåes på finn fra 3-5000 kr brukt. EN til topp på kankje 2x 7-800 w kan man få for 3000 kr. Brukt altoprosessor ( EQ, delefilter, limiter, delay, fasevender.) har jeg sett til noen laken. Da er man på ca 10000. Så er det høyttalere.Her er det mye ymse og dere kan ikke være altfor kresne. Men to 18" skulle holde trur jeg. Toppkasser. gjerne to med dobbel 15 og horn. 1000 spenn til kabling. XLR og speakon. MIksere koster ikke mye. Fra 1000 spenn og oppover. La oss si at med dette så havner dere på mellom 15 og 20000.
Husk at hvis dere ikke er kjent med oppsett av prosessorer osv, så vil jeg anbefale dere at dere får noen som kan gjøre dette for dere. Gjøres dette galt, så låter riggen fælt og dere kan ryke elementer uten problem.
kaabro
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 mai 2010, 12:10

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av kaabro »

Anlegget vil stå stroppet fast bak i bilen, så regn er ikke noe å tenke på!

Med tanke på plassbesparing, er det ikke da greit å slippe blytunge og store amper? Varmeutvikling kan jo også være noe å tenke på?
Kristoffer Blix
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Erlend Faanes »

Du snakket om noaen topper på taket; disse vil jo stå ubeskyttet mot vær og vind? Og når det gjelder varmeutvikling så er det mengden strøm benyttet som avgir varme, ikke om den er montert i ett amprack eller i høytallerkassen..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Joachim »

Erlend Faanes skrev: Og når det gjelder varmeutvikling så er det mengden strøm benyttet som avgir varme, ikke om den er montert i ett amprack eller i høytallerkassen..
Vel.. Aktive systemer har gjerne kjøling integrert med høytallere som bassrefleks o.l. Vil tro det ikke er noe negativt VS å pakke inn noe amper som er avhengig av luftsirkulasjon under seter osv.

Har enda tilgode å høre holdbare argumenter for passive systemer. Når alle andre kan bruke aktive kasse utendørs kan sikkert russen det også. Om man så trer en søppelsekk over så vil ingen full russ høre forskjell likevel.
Mvh
Joachim Venberget
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Erlend Faanes »

JEg er forsåvidt enig i at aktivt er mest hensiktsmessig.
Tanken min var bare at et aktivt eller passivt som benytter feks. 2000 watt avgir like mye varme.
toraabe

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av toraabe »

Et annet aspekt er kabling.
De passive kassene trenger kun en kabel hver.
Aktive to. Så er det dette med vær og vind.
Hva gjør du når du har toaktive subber og ditto aktive topper stående ute i regn-
Du er full og god og tenker ikke på dette ?
Det sier " sprak" amp og mere ting er gått pga jordfeil mm
Alt er gått.
Nye amper avgir heller ikke så mye varme og kan dessuten være fint å ha litt varme inni bilen
Så kan du dessuten ha en felles strømgjennomføring til de aktive ampene.
Det blir fort mye skjøtings og en helsikes masse greier mmm med et aktivt system til en mobil russebil.
Kjøp passivt du
kaabro
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 mai 2010, 12:10

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av kaabro »

Bare for å avklare en ting en gang for alle, riggen vil stå INNE i bilen fastlåst...
Kristoffer Blix
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Ole Hansen »

kaabro skrev:Vil vi trengte et aggregat, eller vil det gå hvis vi sper på med store bilbatterier?
Det trengs 19 bilbatterier for å komme opp i 230 volt, og da har du likestrøm.
Du må ha strømagregat og det kan du ikke ha inne i bilen, men oppå taket eller på tilhenger.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Frode Trondahl »

Er faktisk noe som heter vekselretter som konverterer 12V likespenning til 230V veksel spenning.

Men skal du ha noe som tilsvarer en 16Amp kurs, må du du ha noen sykt store batterier og en svær dynamo i bilen for å dra spetakelet.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Tom Hansen »

Invertere er ikke noe å satse på. Koster mye mer enn et aggregat på 2000W, og vil kreve mere strøm enn bilen kan levere. Spørmålet er om det kan festes ute på bilen. Å dra på en henger er en mulighet, men tungvindt.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Hans A. Moen »

Monter en dynamo til og 2-3 syrefri batterier i kupeen.
Bruk helt vanlige klasse-D bilforsterkere og passive kasser.
Billig i innkjøp. Lett og omsette etter endt feiring og det krever minimalt med innsats.
Innsatsen bør stå i forhold til forventet resultat.
kaabro
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 10 mai 2010, 12:10

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av kaabro »

Hei, og takk for svar!

Vi har bestemt oss for å kjøpe en slik bil http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22476875
Da er plass ikke et problem lengre! Vi har øket budsjettet til ca 30K.

Har sett på noen rigger i den prisklassen:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22205808 - Yorkville-rigg

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22137659 - STK-rigg

Min erfaring med PA i russebil er at bassen ofte flyter bort i skrikende diskant, og at bilene med masse bilstereosubber trøkker mer! Vi vil spille så høyt som mulig, med masse guff fra subbene. Vil disse systemene trykke bra (nok)? Jeg registrer at det snakkes stygt om STK-toppene, men jeg har selv brukt disse toppene i flere sammenhenger, og de fungerer ypperlig til mitt bruk. Om jeg ikke tar feil, er STK-riggen kraftigere enn Yorkvill-systemet? Vi er inneforstått med at vi trenger et aggregat.

En annen ting: Tror dere at det er sannsynlig at et lydfirma er villig til å sponse oss, tatt i betraktning at vi kan vinne flere kåringer i russetiden for beste anlegg osv? Vinner man en slik kåring på landstreffene får man jo enorm oppmerksomhet både i nærmiljøet og media. Firmalogoen på halve bilen må jo ha en viss reklameverdi?

Kom gjerne med tips hvis dere veit om andre rigger rundt om som tilfredsstiller de kravene jeg nevnte!
Kristoffer Blix
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av Marius Lindaas »

Yorkville TX tåler nok mer enn STK vil jeg tro, TX er bunnsollide bokser, både hva gjelder konstruksjon og det å takle "hard" spilling. Vet ikke, men tror kanskje at disse også har slike lyspæresikringer(som elite serien) som begrenser mulighetene for å sprenge de? kanskje noen som kan svare på dette?

Viktigste er i hvertfall å få stilt inn anlegget skikkelig og få implementert en god limitering som minsker rissikoen for "sprengte" høyttalere.
Med noen promille innabors og litt høy partyfaktor er det vanskelig å forholde seg til et akseptabelt lydtrykk og man kan fort gi for mye gass. Full peak ut av mikseren med tilnærmet firkantsignaler så lever ikke elementene lenge uansett hvordan høyttalere man kjøper. I år er det faktisk noen som har spilt så hardt inne i bussen at fullproffe høyttalere har tatt fyr. Det jeg skal frem til er at det viktigste er ikke hvordan høyttalere dere kjøper(sålenge de er av grei kvalitet) men hvordan dere installerer og bruker dette...

Spons til en van(eller buss) tror jeg er lite aktuelt rundt omkring. kanskje du får noen kroner i avslag mot en stor reklameplakat, men tviler på fullspons av noe...
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
tgjersoe
Newbie
Innlegg: 30
Registrert: 14 mai 2010, 21:37

Re: PA til bruk i russebil

Legg inn av tgjersoe »

Jeg ville nok også gått for Yorkville TX systemet. Det er solide greier og spiller garantert med plenty av trøkk.

Tror også dette systemet vil være lett å selge med lite tap etter russetiden om dere ikke herper det med øl og diverse kroppsvæsker...

Bare sørg for at en lydtekniker som forstår seg på anlegget installerer og tuner det for dere så slipper dere å sprenge det i fylla...
_____________________________
Thomas Arill Gjersøe, Lørenskog
Svar