Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Desillusjonert
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 26 mai 2009, 09:47

Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av Desillusjonert »

Finnes det tester som sammenligner billige aktive høytalere?

Har noen testet eller har noen kjøpt de påfølgende høytalere:
DB Basic 200/400
DB Opera 210
LD LDEB122A 12
LD LDPN122A2 12
LD LDPN152A2 15
P.audio X-15A
Samson DB300A/500A
Wharfedale Titan 12/15
STK - SPM-152AP
Laney CXP115
Mackie TH-15a Thump
SLX audio CP15A/12A


Og det finnes sikkert mange andre også.

Så, hva er inntrykkene?
Hvilke modeller låter best?
Fordeler og ulemper ved modellene?
Vil lav vekt alltid si dårligere effekt og trøkk?
Driftstid/kostnader?

Jeg har spesielt sett på Wharfedale Titan serien, de er lette og billige og har de innganger jeg er ute etter, men låter de ok?
Bilde
Spesielt i forhold til Mackie, RCF og JBL, som jeg vet låter forskjellig, men veldig bra!

Håper på litt hjelp av erfarne testere eller andre som har testet litt! :D
SÅ, HAR DU TESTET, HØRT ELLER HAR NOEN AV DISSE AKTIVE HØYTALERENE?
Jeg vil helst ikke ha svar fra de som bare skal promotere sine egne valg, men aller helst gode argumenter for hvorfor enkelte er bedre enn andre!
Mvh. Rune
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Jeg har brukt DB Basic 400. Veldig mye for pengene. Lettvekt kasse, helt ok utseende og fin lyd med trøkk. DB sine monitorer låter også kanon, sjekk ut den aktive DB M 12-4. Jeg har ingen tester å vise til, kun egne erfaringer.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av kristianjohnsen »

Hei.

Tar de jeg har grunnlag for å uttale meg om:

DB Opera 210. Har brukt storebroren mye. Største ulempe er at limiteren slår inn tidlig og er veldig "pumpete". Hornet sliter med relativt ujamn spredning - sprer MYE bedre rundt 1 kHz enn fx rundt 5 kHz. Litt hard og boksete lyd mellom 100 Hz og ca 300 Hz. Tåler mye juling. Veldig mye ville jeg nesten sagt.

P-Audio X-15A. Ikke la det at det er Ljudias egen merke skremme deg helt, relativt mye høytaler for pengene. Har solgt en del slike som mobilt speakeranlegg til bruk på event o.l., og i den settingen er det veldig god verdi for pengene - men som toppkasse i en musikk-PA...litt mer usikker der.

Samson DB. Har benyttet den passive. Sleit med at to helt nye låt litt forskjellig - mulig jeg bare var uheldig. Synes de var litt skarpe rundt 3 Khz, men ikke noe værre enn mye annet. Synes 15"-kabinettet begynner å bli stort til "liten plasthøytaler" å være.

Det er som du sier mye annet der ute! Jeg synes at HK Audio eller lillebror Powerworks gir mye for pengene, spesiellt i den prisklassen der. Og de har alle trekabinetter - synes generellt det låter bedre i området fra 100 Hz til hornet tar over, men jeg har ikke hørt alle plasthøytalere der ute så klart.


Desillusjonert skrev:Finnes det tester som sammenligner billige aktive høytalere?

Har noen testet eller har noen kjøpt de påfølgende høytalere:
DB Basic 200/400
DB Opera 210
LD LDEB122A 12
LD LDPN122A2 12
LD LDPN152A2 15
P.audio X-15A
Samson DB300A/500A
Wharfedale Titan 12/15
STK - SPM-152AP
Laney CXP115
Mackie TH-15a Thump
SLX audio CP15A/12A


Og det finnes sikkert mange andre også.

Så, hva er inntrykkene?
Hvilke modeller låter best?
Fordeler og ulemper ved modellene?
Vil lav vekt alltid si dårligere effekt og trøkk?
Driftstid/kostnader?

Jeg har spesielt sett på Wharfedale Titan serien, de er lette og billige og har de innganger jeg er ute etter, men låter de ok?
Bilde
Spesielt i forhold til Mackie, RCF og JBL, som jeg vet låter forskjellig, men veldig bra!

Håper på litt hjelp av erfarne testere eller andre som har testet litt! :D
SÅ, HAR DU TESTET, HØRT ELLER HAR NOEN AV DISSE AKTIVE HØYTALERENE?
Jeg vil helst ikke ha svar fra de som bare skal promotere sine egne valg, men aller helst gode argumenter for hvorfor enkelte er bedre enn andre!
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Magasinet "Tunes"har en test av ti aktive høyttaler-modeller i nr. 4, 2007. Mange av disse kostet veil. en del mer enn det du etterspør i overskriften, men det finnes vel tilbud ute og går.

Alto PS 4 HA: Pris veil 5999-. Lydmessig midt på treet, fyldig mellomtone, litt mye energi i 2-4 khz registeret og kanskje litt lite krisp i den øverste diskanten. Spiller ikke spesiellt høyt med 121,5 db og havner sånn midt på treet i ytelse. Vekt 23,4 kg.

Behringer B 215A. Pris veil 3095-. Imponerte(i forhold til pris). Kassen spiller relativt reint, litt overivrig i øvre mellomtone på sang, spiller like bra som andre kasser i testen som koster over det dobbelte. Ca.120 db spl. Vekt 18 kg.

JBL Eon 15 G2: Pris veil 8500-. Store forventninger i forhold til høy pris og velrenomert merke. På cd låter den greit, på mikrofon, beta 58, skrikende mellomtone, vanskelig å skru seg inn, fortsatt litt hardt. Spiller høyt, 130 db maks spl, men lydmessig skuffende. Vekt 21 kg.

Mackie SRM 450: Pris: veil. 6995- Lydmessig litt over middels, litt rå øvre mellomtone, vokalen skriker litt, men lot seg skru inn. Skjønner at dette er en bestselger, men hornet kunne vært byttet til et med litt rundere lyd. 127 db maks spl. Vekt 25 kg.

STK SPM 155AP Pris veil. 6490-Lydmessig noe over middels, litt slapp i bassen, mellomtone funker bra, spiller ganske høyt. 126 db max spl. Vekt 26,8 kg.

Tapco Thump 15A: Pris veil 3995-. Lydmessig synes vi ikke at denne kassen henger helt med. Låter litt trangt, spiller ikke særlig høyt. Selv om Mackie lager disse, er de langt unna i lydkvalitet. Spiller dårligere enn Behringerkassen, men koster mer, gir dårlig valuta for pengene. Maks spl ca. 116 db. Vekt 16,3 kg.

Voice Systems Contact mk2. Pris veil. 3495-.Genial størrelse og vekt. Lydmessig greit. Låter litt skrikende, men fungerer bra som monitor. Litt dyr i forhold til ytelse. Maks spl ca. 116db. Vekt 7 kg.

Voice Systems Proteus Stage: Pris veil. 8995-. Lydmessig uten tvil suveren testvinner. Låter fint i absolutt alle ledd. Ingen skrikende mellomtone, og testens fineste og krispeste diskant. Overraskende fin bass fra to 8", og ikke en 15". Vår Beta 58 låt nydelig med flat eq. Når kassen i tillegg spiller høyest i klassen, så er det bare å ta av seg hatten. Maks spl 129 db.Vekt. 16,7 kg.

Wharfedale EVP-X15P: Pris veil. 5395-. Ikke brukbar som monitor. Lydmessig, fin krisp diskant, litt grøtete nedre/midtre mellomtone, gjør sang litt nasal. Men med liten touch av eq rundt 6-800 hz, så var vi i mål. Maks spl ikke oppgitt. Vekt 29,5 kg(trekasse).

Work WPL: Pris veil. 6235-. Ytelse i det øvre sjiktet. Velbalansert, litt overivrigi øvre mellomtone, men stort sett rundt en frekvens, så det er ikke noe problem å få vokalen soft, men samtidig "fremme" i kassen. Maks spl 126 db. Vekt 30 kg.

Oppsummering: Noen imponerte stort, noen skuffet stort. Billig kasse som spiller greit: Behringer B 215A. Vil du ha en kasse med mer lyd, og litt rundere tone: Work WPL eller Wharfedale EVP 15P. Vil du ha den kassen med best lyd og specs: Voice Systems Proteus Stage.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Anngående SRM450, så er de gamle best! De bytta HF driver samtidig som de flytta produksjonen av boksene ned til kina, var jo selvfølgelig for å få ned prisen...
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Ikke sikkertat det var det du kommenterte, men de som var testa var den gamle typen, ikke v2. Testen er gjort i 2007.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Vet ikke om dette er helt relevant for deg, men... Vi tok en sjans for ca 1 år siden og kjøpte inne en Jbl Prx rigg med 2 x prx512M og 2 x prx518S uten å ha hørt produktene på forhånd. (sjekket selvfølgelig alle data teoretisk.) Ble veldig positvt overasket over lyden. De har nå tjent seg inn mange ganger på utleie til events og pub-jobber og tilbakemeldingen er den samme overalt. God lyd!

Hvilket har resultert i at vi kommer til å investere i mange flere sånne. Vi skal blant annet dekke et større idrettsarrangement i Elverum i sommer med prx512M spredd ut over et ganske så stort område. De fungerer også meget bra som monitorer, noe vi har prøvd ved flere anledninger.

Veil er ca 8700,- eks mva nye (prx512M), men jeg mener det: Verdt verdt øre!
Rolf
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 13 nov 2008, 16:21

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av Rolf »

Blir vel en del over når det gjeld pris, men er det noken som har prøvd den nye JBL EON515?
http://www.lydrommet.no/artikkel/produk ... l?id=26070
Rolf Yksnøy
raverdotten
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 jan 2010, 00:37

Re: Billige aktive høytalere (under 4000kr/stk)

Legg inn av raverdotten »

Rolf skrev:Blir vel en del over når det gjeld pris, men er det noken som har prøvd den nye JBL EON515?
http://www.lydrommet.no/artikkel/produk ... l?id=26070
Låter helt greit, til vekta, så er det vanvittig mye lyd i den kassa :)
Terje Sørlund
Jessheim Lyd og Lys AS
http://www.jll.no -
Svar