Hørsel og oppfattelse av lyd

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Hørsel og oppfattelse av lyd

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Tor G Kjøllesdal
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 19 sep 2008, 09:30
Sted: Måløy, Sogn og Fjordane
Kontakt:

Re: Hørsel og oppfattelse av lyd

Legg inn av Tor G Kjøllesdal »

He he... han er en bra, pussig men interessant fyr som stort sett vet hva han prater om. Jeg så videoen for noen dager siden. Det er nok få mennesker som hører forskjell på bitreduserte lydfiler med eller uten dither. Tror nok ikke jeg vil slutte å bruke det likevel. :D

Han har lagt ut mye lettfattelig interessant info og videoer om akustikk på nettet.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Arthur C. Clarke, "Profiles of The Future", 1961 (Clarke's third law)

http://www.audioteknikk.net
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Hørsel og oppfattelse av lyd

Legg inn av Atle Aamodt »

Dette er en bra populærvitenskapelig presentasjon.
De trekker selvfølgelig frem noen helt grusomme eksempel på produkter i kategorien "Aural Halucinations For Fun & Profit" fra typen "Snake Oil Society" leverandører. Har stor sans for de praktiske eksemplene de presenterte.

Jeg synes muligens de hoppet litt for lett over degenerering av Impulsrespons, eller energi/tid om du vil, eller fasedreining

Eksemplet med fasedreining via All-Pass, føyer seg inn i den evig lange diskusjonen om "vi hører group delay" eller ikke. Her finnes det minst to oppfatninger.
Jeg har ingen bastant formening om dette, annet enn at jeg liker egen monitoring bedre etter at jeg fikk muligheten til å "rettet" opp impulsresponsen med 2^17 tap FIR filter.
Atle Aamodt
Svar