Liten PA med prioritet på vokalytelse

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Blir mest sannsynlig et par PRX535, spesielt nå som prisen har gått kraftig ned.
Så nå er vel første prioritet å få et godt tilbud på disse høyttalerne.
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Fikk PRX535-ene i hus forrige mandag og prøvde dem litt i stua, noe som var en positiv opplevelse.
På fredag ble det i hui og hast opprigging til UKM generalprøve, og selv uten lydprøve eller tid til å sette opp noe som helst annet enn å sette PRX-ene på scenekanten uten stativ, rulle ut ledninger og sette opp mikrofoner, fungerte det greit ut fra forutsetningene på vokal med playback (SM58 + null eq + litt klang låt ikke råttent).
Når jeg prøvde å få en god miks på band med backline ble det straks værre, og det var vanskelig å få nok gain på mikkene uten feedback, så jeg endte opp med å ha rundt 15 dB potensiale i kassene som jeg ikke fikk ut.
Til selve UKM var det Trond Øyre fra ØyreLyd som hadde lyden, og som vanlig i det aktuelle lokalet (murvegger overalt, også rundt scenen) kunne Trond fylle lokalet breddfullt med god lyd fra Nexo-riggen sin og overdøve backline uten feedback av noe slag.
Trond er selvsagt en mye bedre lydtekniker enn undertegnede, og en Yamaha LS9 mikser er selvsagt i en helt annen liga enn et Behringer produkt, men Trond nevnte en viktig ting: Selv om mange av de lettere kassene fra diverse fabrikanter låter helt greit i dekningsområdet, så låter de også bak kassene på en helt annen måte enn tyngre kasser, derav feedback problemene. :idea:
Jeg orker ikke bære på noe som er tyngre, så slik sett ville jeg ikke ombestemt meg og kjøpt f.eks. Mackie HD som har mer solide kasser, men skal man kjøpe utstyr som skal fungere i en setting med liten avstand mellom PA og mikker, så bør man nok ta dette med i vurderingen.
frodejektvik
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 28 jul 2010, 23:49

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av frodejektvik »

Hei ! kjøpte 2 stk mackie hd1531. Jeg må si det var veldig bra lyd, men det som skuffet meg var at jeg bare fikk brukt de på 3 spille jobber til den ene kassa mistet både lyden i diskanten og mellomtone. Så nå må jeg sende denne på service allerede. Har ikke spilt hard heller da jeg bruker bare akkustisk gitar og vokal. Sjekket litt rundt på mackie forumet og det var mye dårlig nyheter. Ser ut til at mackie slitter etter at produksjonen ble flyttet til kina.
Svar