Liten PA med prioritet på vokalytelse

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Vurderer innkjøp av et lite anlegg med to topper, to subber og prosessor. Programmaterialet er alt fra vokal med midibacking via akustisk duo til kor med komp.
Jeg har siktet meg inn på følgende:
Topper JBL PRX 535, QSC HPR153 eller Mackie HD1531
Sub: dB Sub18D (både trøkk og god lyd, kjekt å ha), QSC KSub (god lyd, trenger egentlig ikke noe trøkk), The Box TA18 (billig trøkk)
Prosessor: dbx Driverack PA+

Er det noen av dere som har hørt eller brukt noe av dette, allerhelst har sammenlignet to av alternativene?
Er det andre høyttalere i samme prisgruppe som låter bedre?
Trenger jeg prosessor? Eller for å spørre på en annen måte: Vil denne prosessoren gjøre mer for totalresultatet enn tilsvarende sum brukt et annet sted?

Anlegget vil ikke bli brukt ofte, og det er derfor vanskelig å legge for mye penger i dette, men samtidig bør det låte godt nok til de jobbene det blir brukt til (bl.a. når det lokale lydfirmaet ikke har anledning til å stille opp og jeg blir hentet inn som nødløsning et par ganger i året). Jeg har intet ønske om å konkurrere med dette firmaet, har hverken tid eller evner til det, men hadde vært kjekt å ha litt bedre lyd enn det jeg klarer å få til nå. (JBL Eon15)
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av knut »

Hva er størrelsen på lokalene du skal bruke det i ? er det bredt, langt , smalt osv ?
Hvor høyt skal du spille ?

Det finnes alltid et alternativ! Det er det som gjør det så vanskelig å bestemme seg for noe :)

ser ut som du har et budsjett rundt kr 60 -80 k inkl mva ?
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Lokaler er alt fra kjellerlokale på 50 kvadrat med betongvegger, via trevegglokale på 100 kvadrat og skikkelig takhøyde til samfunnshus og kirke.
De fleste plassene klarer et par Eon15 å levere adekvat lydtrykk når de går på limiter, så de tenkte løsningene jeg har listet vil nok ha 6-10 dB headroom, selv om det egentlig ikke er noen grense for hvor høyt jeg har lyst til å spille når anledningen byr seg :D
Budsjettet er ikke låst, men jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å bruke mer enn 80 lapper, spesielt siden jeg oppgraderer for 15-20 lapper på mikrofon og kabel også.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

JBL PRX 518S og PRX5125. Aktiv deling i sub, ytelse 2kw, peak 4kw. Regner med at du har sett på dette, men jeg har kun gode erfaringer iforhold til hva du beskriver. Subbene kunne nok "slått" litt mer, men du skriver jo selv at du ikke er på utkikk etter denne egenskapen. Toppene sprer 40/40 men spiller transparent og fint samt høyt. En annen fordel er jo at det veier nada.. De kundene jeg har leid ut dette til har vært meget fornøyd.
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Kjell Roger Halberg skrev:JBL PRX 518S og PRX5125. Aktiv deling i sub, ytelse 2kw, peak 4kw. Regner med at du har sett på dette, men jeg har kun gode erfaringer iforhold til hva du beskriver. Subbene kunne nok "slått" litt mer, men du skriver jo selv at du ikke er på utkikk etter denne egenskapen. Toppene sprer 40/40 men spiller transparent og fint samt høyt. En annen fordel er jo at det veier nada.. De kundene jeg har leid ut dette til har vært meget fornøyd.
Ugangspunktet for tenkingen min var et slikt oppsett, men jeg innbiller meg at JBL ikke klemmer inn en 6,5" mellomtone uten at dette har en gevinst i form av bedre definisjon, derfor 535 (vet ikke om du mener 512, 515 eller 525, men betraktningen blir nogenlunde den samme uansett).
518-subbene har så vidt jeg kan se ikke fått mye skryt, og jeg er selv notorisk motstander av bassreflex-subber og har vel aldri hørt en sub av denne typen som har den tørre, presise lyden til de fleste høyere ordens båndpass-subber.
Jeg tviler ikke på at jeg hadde blitt veldig fornøyd uansett PRX-oppsett, men lurer på om jeg kan få et bedre resultat for samme pris :?
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

For meg så virker det som du har en klar idè på hva du vil ha, og budsjettet ditt gir deg frihet til å velge bra produkter. Jeg ville også muligens sjekket med Erik Landsem på Multitechnic og Frode Øygard på Scandecsystemer. (Dynacord/EV). Gi dine spec, og du vil nok få noen bra tilbud.
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Kjell Roger Halberg skrev:For meg så virker det som du har en klar idè på hva du vil ha, og budsjettet ditt gir deg frihet til å velge bra produkter. Jeg ville også muligens sjekket med Erik Landsem på Multitechnic og Frode Øygard på Scandecsystemer. (Dynacord/EV). Gi dine spec, og du vil nok få noen bra tilbud.
Takk for råd, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha tilbud på utstyr jeg ikke vet om jeg vil ha, om du skjønner hva jeg mener. Har hørt både god og mindre god lyd fra Dynacord-anlegg, mens mitt inntrykk av EV er at det stort sett låter bra når det ikke går i stykker. Gamle inntrykk spiller dog liten rolle til sist.
Foreløpig så er jeg mest interessert i å få noe input på de tre nevnte høyttalerne fra JBL,QSC og Mackie. Er det noen som har en formening om hvilken som låter best, helst basert på en sammeligning. Jeg vil selvsagt også være åpen for råd i retning av andre helt spesifikke høyttalere om noen mener jeg får mer godlyd for pengene ved å velge en annen en en av de tre nevnte.
Jeg er veldig hypp på å få input når det gjelder prosessor, spesifikt dbx Driverack PA+, om det er verd pengene i forhold til bedre lydopplevelse, eller om det er bedre å legge pengene andre steder i kjeden?

Å kjøpe PA må være en av de mest håpløse oppgavene som finnes for den jamne forbruker, det er jo små muligheter til å få prøvelyttet anlegg, det er langt mellom de objektive testene, og til og med spesifikasjoner må tas med en stor klype salt så lenge en ikke sammenliknet to biter fra samme fabrikant, så en står vel til syvende og sist igjen med ren gambling. Eller?
FREDRIK
Newbie
Innlegg: 45
Registrert: 13 aug 2009, 11:03

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av FREDRIK »

QSE K series, er et bra valg låter åpent mye headroom i K12. www.qseaudio.com
Men du bør også skjekke ut GAE system 12 høyttaleren som er utrolig åpen også det er mye headroom i
den kassa bra kasse på gitar å vokalytelse. Ta kontakt med Hans erik jensen lydteknikk trur han har gode priser ut året. www.gae.de
Mvh
Fredrik Rød
Gaute
Newbie
Innlegg: 44
Registrert: 18 apr 2006, 11:53
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Gaute »

Jeg synes også du skal sette QSC K-serien på listen. K12 låter nok minst like bra som de andre tingene du har listet opp, og har innebygget bra elektronikk.
Gaute Tjøstheim
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Gaute skrev:Jeg synes også du skal sette QSC K-serien på listen. K12 låter nok minst like bra som de andre tingene du har listet opp, og har innebygget bra elektronikk.
Så K-serien låter bedre enn HPR-serien?
Gaute
Newbie
Innlegg: 44
Registrert: 18 apr 2006, 11:53
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Gaute »

Per G. Søvik skrev:
Gaute skrev:Jeg synes også du skal sette QSC K-serien på listen. K12 låter nok minst like bra som de andre tingene du har listet opp, og har innebygget bra elektronikk.
Så K-serien låter bedre enn HPR-serien?
Jeg synes HPR serien låter knallbra, og har ikke nok erfaring med K-serien til å si at den definitivt låter bedre. Men den høres ut til å ha stort potensiale, og mitt foreløpige intrykk er at den låter enda mer åpent enn HPR. Veldig bra elektronikk, og finfint rørfeste som kan vinkles. Man kan rett og slett sette opp en K-boks, koble en mik og en cd spiller rett i boksen, og ha flott lyd. Jeg liker dem. Jeg liker jo også HPR, altså :)
Gaute Tjøstheim
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Frode Haarstad »

Driverack PA.
Jeg har en prosessor som knapt nok har vært brukt i mitt eie.
Har også en helt ny målemic til den om du er interessert.
Fint system som kan kompensere for mye mellom mixer og høyttaler.
Har også en Tannoy TDX-1 for den som er interessert.

Har du hørt på de nye kassene fra Mackie, forresten?
Jeg fikk en kjapp demo fra Micke på tre45 her om dagen, og de låt veldig detaljert og bra i forhold til prisen på ca 14.000,- pr. topp.
De banket JBL PRX i mine ører i alle fall, og jeg har sjelden vært særlig positiv til Mackie...

Mvh
Frode Haarstad
Gaute
Newbie
Innlegg: 44
Registrert: 18 apr 2006, 11:53
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Gaute »

Per G. Søvik skrev:kor med komp, med mere.
Jeg må inrømme at jeg kanskje ikke leste første post så nøye før jeg hev meg på her.
Tror kanskje K-serien blir litt små til ditt bruk. Men du sier ikke noe om lokalets størrelse eller antall publikummere du skal dekke. Det må man nesten vite for å si noe om andre høyttalere enn de du nevner selv. Men som du sikkert skjønner, liker jeg QSC HPR serien ganske godt. Mener at du ikke trenger prosessor til et slikt oppsett (med QSC HPR). De har helt grei innebygget elektronikk. Ha med en grei mikser og EQ, så blir det knall :)
Gaute Tjøstheim
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Både HD-serien til Mackie og K-serien får jo skryt også andre steder enn her på forumet, men jeg har ikke lest noe negativt om hverken JBL PRX535 eller QSC HPR 153 heller, så det er kanskje trygt å regne med at en hvilken som helst av de nevnte høyttalerne duger nok i massevis?
For å være ærlig så er det vel slik at jeg stoler på JBL, vet at QSC er "in" og har en liten følelse av at Mackie skal prestere mye for å få god kritikk fra de "seriøse", så når det kommer godord så må det bety at disse er virkelig gode :?
Mackie høyttalerne ser jo lekre ut, wedget og greier, nesten så det blir fristende å kjøpe 4 av dem :)
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Liten PA med prioritet på vokalytelse

Legg inn av Per G. Søvik »

Prøver fremdeles å gjøre meg opp en mening om hva jeg skal gå for, eller i det minste hvilke to-tre alternativer jeg skal satse på å få prøvd/prøvelyttet.
QSC K-12 og JBL PRX535 er de to som har fått mest skryt fra flest jeg har vært i kontakt med, men det kommer jo andre anbefalinger også.
Tror jeg må prøve å finne ei sjappe som har begge de overnevnte pluss gjerne noe annet snadder å lytte til (selv om det er svært få sjapper som i det hele tatt er egnet til annet enn å konstatere at det faktisk er lyd i høyttalerne :lol: )
Svar