Soundcraft GB2r

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
sveinis
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 17 jun 2007, 21:43

Soundcraft GB2r

Legg inn av sveinis »

Litt newbie spørsmål her. Denne mikseren har jo vært en stund nå. Hva er oppfatningen av denne mht. lydkvalitet osv. Tenker på å bruke den til coverband med inntil 6 monitorer, gitar, trommer, bass, synth+3 sangmikker+evt. rom for litt til..sammen med Elias PX aktive høyttalere. Jeg liker godt at den kan rackmonteres, må tenke litt portabilitet her. Prisen virker O.K.
Vil dere varmt anbefale den? Hvor mye bedre lyd har den enn feks. mackie cfx16?


Noen sp. mål til:
Kommer til å bruke den sammen med en Lexicon Pcm 70. Burde jeg ha noe mere "outboards"?
Og bør jeg gå for 12+2 versjonen eller 16 versjonen?
Hvilke kvalitetsmultikabel bør jeg ha?

Alle svar mottaes m/takk!!!
:D :D :D
Mvh. Svein Helge Vikse
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Ole Hansen »

Har selv en GB2R 16. Denne har samme preamper og EQ som resten av GB-serien, og disse låter etter min mening bra. Selv kan jeg anbefale denne varmt.
Har vært borti endel GB-miksere og enda ikke noen som har hatt feil.
Regner med at det er 6 monitorer du tenker og ikke 6 monitorkurser da den har 6 auxer. Greit å ha igjen et par til effekter.
Ville valgt 16 versjonen i stedet for 12+2. Synes det er mere anvendelig med 16 mono istedet for stereokanalene og subgruppene. Selv har jeg brukt de to stereoinngangene på potter for effektreturer når det har røynet på med kanaler.
Dette er jo en rackmikser med mye fasiliteter og derfor er den litt dyp, men med litt modifisering av rimelige RoadReady-rack får du en grei pakke.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Nå skal jeg banne litt i kirka:

Styr unna alt som heter GB og kommer fra Soundcraft, det låter helt krise. Jeg likte GB-serien før, men nå syns jeg den blir værre for hver gang jeg skrur på den. I samma prisklasse får du A&H-miksere som låter mye bedre.

Jeg hadde kjøpt MixWizard til ditt bruk.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Marius Lindaas »

sveinis skrev: Kommer til å bruke den sammen med en Lexicon Pcm 70. Burde jeg ha noe mere "outboards"?

Hvilke kvalitetsmultikabel bør jeg ha?

Alle svar mottaes m/takk!!!
:D :D :D
I tillegg til en PCM-70 er det kanskje fint med en D-two delay og et par kompressorer og gater(Styr unna behringer)?

Vi har hatt en Proel 16/4 multikabel på utleie i flere år nå uten problemer... Eneste er at man bør lodde om pluggene til neutrik plugger for å forlenge levetiden... Dette er en meget rimelig multikabel som desverre har litt for få returer. I denne størrelsesordnen finnes det masse alternativer, Dersom du vil ha noe som funker er det et godt tegn om multikabelen er utstyrt med neutrik plugger...

Jeg har aldri prøvd GB2, kun GB4 så denne kan jeg ikke uttale meg om. Men de siste 4/5 årene har vi hatt A&H Mixwizard på utleie. Dette har vært en kjempegod mikser som er ute på jobb nesten hver eneste helg. Ingen problemer har dukket opp.. Om lydkvaliteten er så mye å skryte av vet jeg ikke, men den fungerer bra og er lett å jobbe med...
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Frode Trondahl »

Helge A. Bentsen skrev:Nå skal jeg banne litt i kirka:

Styr unna alt som heter GB og kommer fra Soundcraft, det låter helt krise. Jeg likte GB-serien før, men nå syns jeg den blir værre for hver gang jeg skrur på den. I samma prisklasse får du A&H-miksere som låter mye bedre.

Jeg hadde kjøpt MixWizard til ditt bruk.
Mix Wizard er bare søppel, har bare hatt tull med de borda.

En ting som er ordntlig dust med bordet, er at det har -30dB dempeledd og noen overhotte preamper.

Har du en vokalist som skriker litt i micen vrenger det selv med gain på minimum. Trykker man inn dempeledd, å gainer opp for å kompansere for de 30dBene, man har fjernet. Støyer bordet mer enn en Fm radio mellom 2 kanaler.

Anbefales ikke !!!!!!!!!!!!!!!! :twisted:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev: Styr unna alt som heter GB og kommer fra Soundcraft, det låter helt krise. Jeg likte GB-serien før, men nå syns jeg den blir værre for hver gang jeg skrur på den.
Før likte du altså GB-serien.
Så synes du den blir verre og verre for hver gang du skrur på den.
Nå låter den altså helt krise.
?????????
Tror ikke GB-serien har forandret seg, så da må det vel være mannen som har forandret seg fra å like den til helt krise?
Vi må ha totalt forskjellige oppfatninger av hva som "låter helt krise", da jeg føler at jeg aldri har fått det til å låte helt krise med GB-serien.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
sveinis
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 17 jun 2007, 21:43

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av sveinis »

Kult! Da tror jeg at jeg satser på gb. Ser at den har universal volt, så da får jeg den også billig fra utlandet.
Tror jeg også kjøper en stereo eq i tillegg...
:D Tusen takk for bra innlegg :D
Mvh. Svein Helge Vikse
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:
Helge A. Bentsen skrev: Styr unna alt som heter GB og kommer fra Soundcraft, det låter helt krise. Jeg likte GB-serien før, men nå syns jeg den blir værre for hver gang jeg skrur på den.
Før likte du altså GB-serien.
Så synes du den blir verre og verre for hver gang du skrur på den.
Nå låter den altså helt krise.
?????????
Tror ikke GB-serien har forandret seg, så da må det vel være mannen som har forandret seg fra å like den til helt krise?
Vi må ha totalt forskjellige oppfatninger av hva som "låter helt krise", da jeg føler at jeg aldri har fått det til å låte helt krise med GB-serien.
Jeg syns GB-serien har store mangler, som blir mer og mer tydelig for hver gang jeg jobber på den, og det er krise for meg. Heller GL2800 i den prisklassen. Jeg er generelt svært skuffa over lydkvaliteten på de fleste produktene Harman-gruppen lager nå om dagen. Det er vel desverre ikke lenge igjen før de ødelegger Bss.

Synd egentlig.
toraabe

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av toraabe »

Med alt som dere vil ha med her og mikser, comp, klang, eq-- mm, så vil det være like smart å kjøpe en brukt digigalmikser med ditto bedre lyd for tilnærmet samme pris.
sveinis
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 17 jun 2007, 21:43

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av sveinis »

Har hørt at hvis man skal ha digitalmiksere må man gå for en dyr en...er litt skeptisk til digitalt i denne prisklassen...
Mvh. Svein Helge Vikse
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Tom Hansen »

Se etter en brukt LS9-16. Da får du mest for pengene. Lydmessig mye bedre enn GB.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Alltid artig å se hvor forskjellig folk oppfatter et produkt. Har selv en GB-2 som jeg er godt fornøyd med. De gangene jeg jobber på en MH3, føler jeg ikke at den f.eks. låter veldig mye bedre. Kjenner en lydtekniker som nylig solgte sin LS-9 til fordel for en GB-8, hovedsakelig pga. bedre lydkvalitet på GB. Jeg leverte for ikke så veldig lenge siden utstyr til en kirkekonsert med Sigvart Dagsland. Lydmann Eilif Stene var veldig fornøyd med leveransen, som bla. inneholdt GB2. Dersom man sammenligner GB med A&H, er det mange Norske teknikere som ikke vil ha A&H, mens andre liker den svært godt. Har selv eid en GL 2200, som var helt grei, men jeg opplevde at det ikke skjedde allverden når man skrudde på eq'en. Fikk også den tilbakemeldingen fra andre som brukte den. Jeg er av og til tekniker i et lokale som har en A&H 2800 (eller var det 3800..) og synes at den også er helt grei å jobbe på. I et annet lokale står det en 48 kanalers Mackie Onyx. Jeg pleier ikke å gå sur ut av det lokalet heller. Tror til syvende å sist at det handler om smak og behag.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Tom Hansen skrev:Se etter en brukt LS9-16. Da får du mest for pengene. Lydmessig mye bedre enn GB.
Får ALDRI klager når jeg leverer GB4! Men alt til sitt bruk.. LS9 låter absolutt ikke nevneverdig bedre
sveinis
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 17 jun 2007, 21:43

Re: Soundcraft GB2r

Legg inn av sveinis »

Interressant! Blir mer og mer overbevist om at GB2r er tingen for meg
Mvh. Svein Helge Vikse
Svar