vokalmik. bak trommesettet!?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

vokalmik. bak trommesettet!?

Legg inn av Kenneth Jensen »

har ett band jeg jobber med som har trommis som også er med å synger/korer masse!
Sliter veldig ofte med at vokal mikken tar inn alt av cymbaler og skarptromme...
Er det noen som har noen gode tips på dette punktet?? Eller noen gode mikrofonvalg som kanskje hjelper på å redusere dette problemet..
takk!.. :idea:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

jeg pleier og bruke en hodebøylemikrofon til dette. man kan og sette en 5 eller 6 bånds parametrisk eq på stripa og filtrere ut trommelyden slik at bare vokalen ligger igen. hilsen Truls 8)
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Med Farout Fishing bruker jeg en AKG C420 bøylemic på trommisen. Han synger ganske høyt så jeg trenger ikke gaine så veldig høyt og det er jeg veldig glad for i og med at han ikke vet å slå løst på symbalene.
Ellers funker SM57 med pop-filter også ganske bra.
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Stig Kamonen
Site Admin
Innlegg: 92
Registrert: 05 jun 2003, 13:27
Sted: Høyanger
Kontakt:

Legg inn av Stig Kamonen »

Mine erfaringer her er at beta 57 eller en vanlig 57 funker i de fleste tilfeller. Det som er viktig her er hvordan micen blir plassert eller hvor micen kan settes så den ikke står i veien for trommisen. Tenk på hvilken type mic du har, nyre, supernyre osv...
-Stig
Brukeravatar
Superted
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 26 jun 2003, 09:21
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Superted »

Av og til så er jo bak trommene det eneste stedet en trommis faktisk holder kjeft også... I hvertfall hvis noen plasserer noter der, eller hva det heter... 8)
Råkk On !!

(ikke for å være useriøs i et seriøst forum, men klarte ikke å la være... er trommis selv, type; Hei, jeg heter SuperTed men synger ikke lengre)
Beauty is in the eye of the beer holder!
Gunleik
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 25 jun 2003, 20:51
Sted: Toten

Legg inn av Gunleik »

Hei Superted!

Sku lure på om ikke jeg har det orginale Superted bildet et sted....
MVH

Gunleik Ask Fjellseth
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Insert en polaritetsvendt karaokemaskin på stripa.. Neida spøk til side. Jeg har stort sett fått det greit til med en Beta 57. Dette krever jo selvsagt at trommis vil bruke stativ. Ellers er jo crown-bøylen fin også. Ikke vær så redd for trommesøl i andre mikker gutter, så lenge dere spiller over akustikken så er alt såre vel... :twisted:
J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

Nasa har noen fete hatter med innebygd mic. -Og får du ikke tak i disse så lag ei plexiboble...
DU E I NORGE NO! -SKA`VÆR`GLA`DU FÅR BACKLINE!!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Basslak Backalainen skrev:Nasa har noen fete hatter med innebygd mic. -Og får du ikke tak i disse så lag ei plexiboble...
En Gullfisk bolle duger sikkert det også. :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Re: vokalmik. bak trommesettet!?

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Kenneth skrev:har ett band jeg jobber med som har trommis som også er med å synger/korer masse!
Sliter veldig ofte med at vokal mikken tar inn alt av cymbaler og skarptromme...
Er det noen som har noen gode tips på dette punktet?? Eller noen gode mikrofonvalg som kanskje hjelper på å redusere dette problemet..
takk!.. :idea:
Har brukt Sennheiser ME-3 bøyle på preprod og konsert med et rockeorkester nå, og det fungerte meget bra. Kunne gi masse med monitor (helt til trommefar hylte ut at det var AAAAAALT for høyt, faktisk). Den skal egentlig brukes med Sennheiser beltpack (WL), men det finnes, i følge Øystein på lydrommet, en adapter som gir den XLR...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Vokalmikk for trommis kan jo i enkelte tilfeller bli ganske morsomt.
Anbefaler lydfolk å tape en hel konsert med bare trommevokal.
Har vært borti dette ved flere tilfeller, hvor det til syvende og sist endte med at trommissen ikke fikk beholde mikken.
Endel trommisser lager endel lyder underveis.
Grynting, stønning og alskens rare lyder.

Da konsentrasjonen stort sett ligger helt andre steder enn vokalmessig kommer det jevnt og trutt slike uartikulerte lyder ut av trommissene.
Dette til stor underholdning for oss andre, men helt ubevisst for de trommissene som ikke er blitt fortalt hvilke lyder de lager underveis.

Jeg vil ikke nevne noen navn, men sjekk det ut neste gang dere står bak en trommis.
Dette gjelder nok ikke for alle, men det er jo alltid noen som har denne vanen.
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Kunne jo også vært moro å prøve en "buttshaker" som pickup, og se om den kom i takt med resten...
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

DET HETER DA FOR HÆLVETTE "IN REAR"!!!!!!!!!!!11
DU E I NORGE NO! -SKA`VÆR`GLA`DU FÅR BACKLINE!!
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Tåler den at man sikler på den da ?
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

In rear blir jo litt gærnt det og, siden den er montert under setet på trommestolen, men nå begynner dette å ligne sludder og vås...
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Svar