In-Ear

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

In-Ear

Legg inn av Tom Hansen »

Noen som har erfaring eller tips til kablet in-ear system? Ønsker helst med XLR inn.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av Petter E. Fosse »

Jeg har reist på turné med in-ear både wl og på tråd.
Løsningen vi valgte for kablet in-ear var rett og slett små mackie miksere i VLZ3 serien.
Dette fungerte utmerket og gir mulighet for at musikeren kan gjøre små justeringer selv. Må musikeren bevege seg litt kan man bare skjøte kabelen til ørepropper eller headset.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: In-Ear

Legg inn av Ole Hansen »

Vet at Odd Arild Larsen har et fint kablet in-earsystem der han bruker noen Rolls bokser som egner seg bra som liten mikser for musikerne. Ring han så får du garantert en hyggelig og nyttig prat.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: In-Ear

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Stemmer det Ole. Det er en liten boks som heter Rolls PM351. Den har en linjeinngang som jeg kobler en aux fra PA mikseren inn på. Hvis du kjører den aux'en i mono, kan du bruke en stereojack-plugg inn i boksen, og levere 12 volt på RING, og lydsignal på TIP. I tillegg har boksen en stereo/mono linjeinngang for instrument. Ved bruk av bass eller akk. git. kobles denne i mono, hvis det er keyboard eller annet stereoinstrument, brukes den i stereo. Det er 2 x XLR ut for denne inngangen som virker som en aktiv stereo-DI til PA-mikseren. Videre er det en tredje inngang, på XLR, beregnet for mic-nivå. Den har også en paralellkoplet XLR-ut for signal ut til PA. Jeg bruker denne inngangen dersom en gitarist insisterer på å ha en amp, og kopler micen foran ampen inn her. Jeg har laget 4 par multikabler til hver boks, som gir aux inn, mic ut & stereo DI-ut. Det blir ryddig på scenen, og man slipper strømforsyning til hver boks.
Musikeren har da 3 justeringer, mic, stereo-linje & aux fra PA. Dette med IN-ear propper er en personlig sak som må tilpasses. Jeg har noen få selv, men oppfordrer de som skal spille i dette systemet til å ta med selv. Vi ender ofte opp med å bruke store studio-headsett. Ser litt dumt ut i starten, men det blir man vandt til. Jeg pleier å bruke kun 1-2 aux på 6 manns band, siden alle blander sitt eget innstrument selv, men det er ingenting i veien for at hver musiker har sin egen AUX.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av Tom Hansen »

Den passer meg fint. Takk for info.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
SigmundO
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 03 sep 2010, 19:48
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av SigmundO »

Dette var interessant! Bandet mitt (Keep Coming Back Band) kan kanskje bruke noe lignende, så jeg drister meg frampå med noen spørsmål:

Hvordan kobler du til 12V i den andre enden? Du splitter vel stereokabelen til en mono jack og en til power supply? Bruker du Rolls PS27 til strøm?

Var inne på sidene til Rolls og fant også PS16 som ser ut til å gjøre det samme som opplegget ditt ved å sende strøm og signal sammen i en stereokabel. Men PS16 ser ikke ut til å være tilgjengelig her i landet? Og dessuten blir det nødvendigvis samme miks i alle kablene (opp til 10).

Ser at http://www.rolls.com/ selger belteclips og mikrofonfeste til PM351. bruker dere noe av det? Eller har du et annet tips?

Jeg er nysgjerrig på dette med in-ear monitoring, men hittil har det sett alt for dyrt ut. Nå kan det faktisk være innen rekkevidde for oss også. Men hører man overhodet det som forgår rundt en på scenen og det som kommer fra salen? Det må jo være avhengig av hvor godt pluggene sitter og hvor tette de er selvfølgelig, og det er kanskje mulig å bruke bare en i ene øret? Må man kjøre trommer og bass i monitorene også?

Hvilke øreplugger kan du anbefale?

Bandet mitt kan være opp til 6-7 på scenen samtidig, og det hadde vært deilig å slippe alt hassel og støy på scenen fra monitorer. Pluss at vi kan sette opp en "allround" kompmiks slik du beskriver og "skru oss selv inn". Trommissen har vel ikke noe behov for å mikse seg selv, så i de tilfeller der han er mikka opp får han vel bare et headset med signal fra allroundmiksen? Tenker på å foreslå en ROLLS PM50s for de som korer (bassist, kordame og keyboard). Den koster ca 200.- mindre og har bare monitor inn, mic inn og mic through. Hva tror du?

Beklager hvis du føler deg "overfalt" av dette lange innlegget, men jeg gjorde et søk og havnet her. Det var reine åpenbaringa! 8)

Sigmund
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: In-Ear

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Jeg har laget en boks som fordeler strøm og 3 aux'er til headsettboksene.
Det er en SMRT-boks fr Benum, den som er 1/2 rackbredde. Jeg bruker 4 pin XLR for ikke å få trøbbel dersom noen kobler feil i og med at 12 volt ikke er så festelig å få på en mic-inngang, etc.
Det er 3 paneler i boksen, og hver av disse har 7 stk. 4 pin XLR som gir strøm og en aux til hver. Panel 1 deler da ut strøm og Aux 1, panel 2 deler ut strøm og Aux 2, osv.

Jeg har bare brukt en standard 12Volt, 3 A strømforsyning som gir strøm til alle boksene.

Når det gjelder ørepropper, har jeg i mone settinger (Revy, syng med oss, etc) bare brukt AKG studioheadsett K-240. Men jeg har noen Sennheiser IE-4 og noen IE-8 som jeg har gitt til de som ikke vil ha headsett. Dette må testes ut av hver musiker personlig. Det er en tilvending, og litt personlig hvilke propper som fungerer best.

Jeg har ikke brukt belteclips eller stativfeste, men hatt skjøtekabel til headsett/propper dersom man vil være mobil.

Når det gjelder om hva man hører, og om det er nødvendig med en mic i salen, så vet jeg at mange setter opp en ambience mic for å få med stemningen i salen.

Vi kjører bass i ørene, og litt trommer, dette må også tilvendes.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: In-Ear

Legg inn av Frode Trondahl »

http://www.shure.com/europe/products/pe ... d-bodypack

Denne er så enkel, at enhver musikker med promille klarer å bruke den :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar