Ny mikser

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny mikser

Legg inn av Joachim »

Tom Hansen skrev:hehe. ja det kan hende du har rett, Men uansett så vil nok det analoge utstyret og ramle ut av lista. LS9 er vel på en måte inngangen til en digital verden, og den er beregnet på enkle saker som passer meg bra. Ser jo at Soundcraft kommer med mye gosaker, men i dag og til bruken det snakkes om her, er LS9 desidert det beste kjøpet. Men som sagt, er man hypp på analogt, så finnes det masse gode priser nå. Men jeg finner ikke en grunn til at man skal velge analogf før en LS9. Får du ikke grei lyd i PA\n så kansje lydmannen har noe begrensninger? Hvem vet. For meg er LS9 det beste jeg har kjøpt.
For det første, analogt utstyr vil nok og spessielt på lowbudget enda ikke på lang tid bli slått ut av digitalt pga lydkvalitet, de vinner kun på fasiliteter.Alt er plastikk og ingenting gir meg en feeling av å skru. Det koster for mye å utvikle noe bra. Hvem bruk her er LS9 det beste kjøpet? Mener du en LS9 låter bedre enn en Venice?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Ny mikser

Legg inn av Torodd Olsen »

Tom Hansen skrev:
Torodd Olsen skrev:Vi har sikkert ulik oppfattelse over hva som virker og ikke. Noen liker f.eks behringer også... Jeg mener forsatt at man får det man betaler for...

Men ikke misforstå, jeg bruker ofte LS9, da den er kompakt og gjør en ok jobb til mindre greier. Men å påstå at den slår ut analoge miksere i samme prisklasse, er å dra strikken litt langt...
Hvis du regner med prisene på miks og rack med comp/gate/klang/eq, så kommer du best ut med en LS9. Og ingen her har vel sagt at den slår ut analoge miksere. Men den slår dem ut på teknologi og framtidsverdi. Her er det snakk om 16-30 kanaler, og det er ingen problem for mikseren. Om få år, er det kun digitalt som gjelder blandt de store produksjonene. Analogt leveres fra 16 ch. og nedover. Det tror nå jeg.
Står tidligere i tråden at LS9 låter minst like bra som GB... De som mener det bør vaske ørene og AB teste igjen...
toraabe

Re: Ny mikser

Legg inn av toraabe »

Jeg synes personlig at LS9 låter så mye bedre enn GB at det for meg ikke engang er noen diskusjon. Klarere topp, mer overhead og ting ligger mye klarere i lydbildet enn i GB.
Og lydmessig så er den ikke så langt unna mc7l heller. GB en enklere å ratte på enn ls 9, men jeg har kjørt ls9 med 24 spor samtidig og jeg synes at det er mye guffe i den. Samtidig som den låter tøft, så går den aldri tom for strøm eller noe annet. Sends on fader funksjojnen er smart.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Tom Hansen »

Joachim skrev:
Tom Hansen skrev:hehe. ja det kan hende du har rett, Men uansett så vil nok det analoge utstyret og ramle ut av lista. LS9 er vel på en måte inngangen til en digital verden, og den er beregnet på enkle saker som passer meg bra. Ser jo at Soundcraft kommer med mye gosaker, men i dag og til bruken det snakkes om her, er LS9 desidert det beste kjøpet. Men som sagt, er man hypp på analogt, så finnes det masse gode priser nå. Men jeg finner ikke en grunn til at man skal velge analogf før en LS9. Får du ikke grei lyd i PA\n så kansje lydmannen har noe begrensninger? Hvem vet. For meg er LS9 det beste jeg har kjøpt.
For det første, analogt utstyr vil nok og spessielt på lowbudget enda ikke på lang tid bli slått ut av digitalt pga lydkvalitet, de vinner kun på fasiliteter.Alt er plastikk og ingenting gir meg en feeling av å skru. Det koster for mye å utvikle noe bra. Hvem bruk her er LS9 det beste kjøpet? Mener du en LS9 låter bedre enn en Venice?
Jeg mener LS9 er det beste kjøpet til den bruken det er spørsmål om her. Hvis du mener Venice er bedre, ja så er vel det greit, men jeg ville ikke ha valgt den løsningen.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
toraabe

Re: Ny mikser

Legg inn av toraabe »

Av egen erfaring så låter LS9 endel bedre enn venice, men ikke så veldig mye bedre, men det kommer an på rack osv...
Uansett er lyden til venice mer slik jeg liker denn enn CB.
Rubi har endel ute på salgslista si og har blandt annet den analogmikseren som jeg synes er helt knall å jobbe på nemlig Midas XL200 til salgs. Oversiktlig, lettskrudd, store knapper og så låter den bare kanonbra.
http://www.rubi.no/component/option,com ... Itemid,83/
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny mikser

Legg inn av Joachim »

toraabe skrev:Av egen erfaring så låter LS9 endel bedre enn venice, men ikke så veldig mye bedre, men det kommer an på rack osv...
Kan du definere rack osv litt bedre. Hvorfor ikke sammenlikne HW mot HW?
Mvh
Joachim Venberget
toraabe

Re: Ny mikser

Legg inn av toraabe »

Det blir fryktelig langt å måtte ramse opp en hel haug av rack enheter, men benyttes drawmer cate / comp, la-audio EQ, tc / lex i klang oav så burde det være bra.
Og til Allen&Heath så lager de på ingen måte noen dårlige miksere. De låter også bra og tar man rn GL 4000 mot en midas venice så er Gl 4000 den overlegen både i funksjonalitet og lydmessig. Tar man en Xl200 derimot så er en over på en annen liga
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny mikser

Legg inn av Joachim »

toraabe skrev:Det blir fryktelig langt å måtte ramse opp en hel haug av rack enheter, men benyttes drawmer cate / comp, la-audio EQ, tc / lex i klang oav så burde det være bra.
Og til Allen&Heath så lager de på ingen måte noen dårlige miksere. De låter også bra og tar man rn GL 4000 mot en midas venice så er Gl 4000 den overlegen både i funksjonalitet og lydmessig. Tar man en Xl200 derimot så er en over på en annen liga
Herregud klarer du sortere litt og sammenlikne bananer med bananer, ikke bananer med epler? XL3 og XL4 er og fint men lissom ikke det vi snakker om her nå..
Mvh
Joachim Venberget
toraabe

Re: Ny mikser

Legg inn av toraabe »

Hehe jeg ga bare eksempel, men uansett tilbake til basic så må LS9 være det rette kjøpet her.
en annen ting er å slippe å dra på en helvetes masse rack, psu, sånn at armer og bein etterhvert tar kvelden.
Og at lydkvaliteten på LS9 vil til dette bruket være mer enn godt nok.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny mikser

Legg inn av Ole Hansen »

Tom Hansen skrev: Om få år, er det kun digitalt som gjelder blandt de store produksjonene. Analogt leveres fra 16 ch. og nedover. Det tror nå jeg.
Hansen er nok inne på noe her, og nå som trådstarter har bestemt seg for hva han vil ha så er det vel fritt frem for litt off-topic.
Lurer på om det blir utviklet store nye analoge livebord om dagen? Virker som om at produsentene har sluttet å utvikle analogmodellene sine og holder på eksisterende modeller. Er vel en stund siden det ble lansert noe nytt innen store analoge bord? Kommer det noe nytt analogt på Plaza?
Er vel bare snart å finne seg en annen jobb for de som ikke vil skru digitalt?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: Ny mikser

Legg inn av toraabe »

Fremtiden er nok heldigital på miksefronten. Entend et blir Ilive, Vi6, Syn 48 /80, Aurus, eller en eller annen fra Digico så er det digitalt en må forholde seg til. Men det er digitalbord med analogt grensesnitt slik som Stagetec mikserne eller Digico for den saks skyld. Disse blir aldri noe hyllevare siden dette er konsoller som koster syvsifra ++ . Imidlertid så er det no Yamaha som er størst på digitalmikserfronten her i Norge Ikek minst pga pris. Ilive er det nok ikke mange av enda, men jeg synes at brukergrensesnittet virker godt.

Så for nostalgikere som liker hundrevis av knapper med flere rack osv,,, den tiden er nok på hell.
En annen ting er at man på festivaler burde ha en eller annen standard på digitalmiksere, så er det kun å laste inn preset fra minnepinne.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny mikser

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:
Tom Hansen skrev: Om få år, er det kun digitalt som gjelder blandt de store produksjonene. Analogt leveres fra 16 ch. og nedover. Det tror nå jeg.
Hansen er nok inne på noe her, og nå som trådstarter har bestemt seg for hva han vil ha så er det vel fritt frem for litt off-topic.
Lurer på om det blir utviklet store nye analoge livebord om dagen? Virker som om at produsentene har sluttet å utvikle analogmodellene sine og holder på eksisterende modeller. Er vel en stund siden det ble lansert noe nytt innen store analoge bord? Kommer det noe nytt analogt på Plaza?
Er vel bare snart å finne seg en annen jobb for de som ikke vil skru digitalt?
Crest slapp akkurat CV-20 på markedet. En heldigital fremtid er uaktuelt før brukergrensesnittet er like bra.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny mikser

Legg inn av Joachim »

toraabe skrev: En annen ting er at man på festivaler burde ha en eller annen standard på digitalmiksere, så er det kun å laste inn preset fra minnepinne.
Det er lov å drømme:) Jeg ville helst sett at de klarte komme opp med en standard på konverting og distribusjon så man kan kjøre forskjellige bord sammen, f.eks recording FH-mon.
Mvh
Joachim Venberget
toraabe

Re: Ny mikser

Legg inn av toraabe »

Å komme opp med en standard burde jo ha vært mulig, men om det kommer er en helt annen sak.
Men siden mange allerede behersker VI6 så er den jo sikkert ganske grei vedr å komme med ferdig preset.
Spesielt hvis en har 15 mann på scena og en bråta med linjer.
Rune Røsten
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 27 okt 2004, 21:08
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Rune Røsten »

Joachim skrev:
toraabe skrev: En annen ting er at man på festivaler burde ha en eller annen standard på digitalmiksere, så er det kun å laste inn preset fra minnepinne.
Det er lov å drømme:) Jeg ville helst sett at de klarte komme opp med en standard på konverting og distribusjon så man kan kjøre forskjellige bord sammen, f.eks recording FH-mon.
Trondheim Lyd kjører for tiden et oppsett på DDE med Vi6 på FOH, PM5D på MON og digital splitt. Bruker stageracket til Vi6. Fungerer fjellstøtt det.
Svar