Ny mikser

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Ny mikser

Legg inn av Frode Eide »

Har sett litt på Midas Venice, Allen & Heat GL3000 og 3300. Hva tror dere?
Eller er det bedre å spare opp penger å kjøpe digitalt?
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Ny mikser

Legg inn av Marius Lindaas »

Noen oppklarende spørsmål :-D

Hvor mange linjer skal du ha/trenger du?
Hva er bruksområdet mtp. effektrack o.l.?
Hvordan jobber skal dette brukes på?
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Frode Eide »

Må ha nok linjer til ett ganske standard oppsett med:
Trommer 8-10linjer
Bass
Gitarer
Litt DI
Vokal osv

Blir nok en klang, div eq og kompressorer

skal brukes på alt fra småe taleting til konserter.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Ny mikser

Legg inn av Frode Trondahl »

Allen & Shiit sine GL bord bør du holde deg langt unna. Om du ønsker et bord som skal være stabilt og fint i mer enn 2 år, må du ikke finne på å kjøpe GL bord.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Ny mikser

Legg inn av knut »

Kjøp Yamaha LS 9 16 pluss eventuelt en 8ch expansion module - da er du safe.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Ny mikser

Legg inn av Per Erik Finstad »

Sjekk ut GB-serien til Soundcraft. Ikke verdens kuleste miksere, men helt klart å foretrekke foran A&H. Ville gått for den eller en venice. Klarer bare ikke å like A&H GL-serien, selv om alle som eier den ikke skjønner det. Stolthet kanskje? 8)
Live Hurts
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Ny mikser

Legg inn av Marius Lindaas »

mine forslag

Analog: Soundcraft GB-4. Her må du ha et eksternt rack med litt eq, kompressorer, gater og effekter. men et veldig greit bord å jobbe med.

Digital: Yamaha LS-9 16. plug and play med greie innebygde effekter og alt man skulle trenge. Dette blir derfor et kolli man lett tar med seg(pluss multi) I tilleg kan man som sagt enkelt "bygge den ut" til flere linjer om man skulle trenge det. Veldig enkel å bruke er den også. Økonomisk er ikke denne så ille når man slipper å kjøpe eq, effekter o.l. som man må ha på et analogt bord.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Ny mikser

Legg inn av Torodd Olsen »

Har alle mikserene som det er snakk om her, altså GB, GL og LS9... Har ingen problemer med å anbefale GL. GB er også gode, men personlig mener jeg du får mer for pengene i et GL bord, selv om GB kanskje låter litt bedre. LS9 er ok, men holder ikke samme lydkvalitet som GB og GL, spesiellt dersom mange linjer er i bruk. Virker som den sliter dersom du bruker mange linjer og i tillegg slenger på gate/comp og en klang og to..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny mikser

Legg inn av Helge A. Bentsen »

GL2800 er vel et av de beste kjøpene i denne prisklassen. Ok lyd og masse funksjoner.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Frode Eide »

tenker masse på en LS9 16 også bygge ut den med 8 linjer ekstra.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny mikser

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Frode Eide skrev:tenker masse på en LS9 16 også bygge ut den med 8 linjer ekstra.

Eneste grunnen til å kjøpe LS9-16 og ekstra preamper hvis du trenger flere inputs, er at mikseren tar mindre fysisk plass. Hvis du allerede vet at du kommer til å trenge 16+ inputs, så kjøp LS9-32 med en gang, hvis du har plass.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Frode Eide »

Er ikke plassen det står på nei. Alltid kjekt med litt ekstra linjer.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny mikser

Legg inn av Ole Hansen »

Hvis du vil ha digitalt og kan klare deg med LS916 så hadde jeg valgt 01v96 istedet. Har like mange kanaler bortsett fra at de fire siste er to stereokanaler. Denne koster mindre enn halvdelen av LS916 og har de samme klangene og låter vel omtrent like bra. Litt mer knotete i bruk men ingen problem å bruke denne mikseren.
Kjøper du Focusrite Octopre LE så har du 8 kanaler inn + 8 kanaler ut tillegg. Lager en flight med plass til CD-spiller og preamper. Ikke så mye dyrere å få noen til å lage denne flighten for deg enn å kjøpe den som produsenten selger. Dette er et oppsett som kan brukes til mye selv om en ikke har mer enn 20 mono og 2 stereo inn. Bruker selv dette på mange jobber. Tar jo veldig liten plass også. 01v96 er over 30 000 billigere veil pris enn LS916. De 30 000 kan jo brukes til andre ting.
Analogt hadde jeg gått for GB serien. Har vært borti mange av disse og enda ikke sett noen med feil på. Enkle og oversiklige bord som låter bra. Synes Venice er et rotete bord med litt få aux og har vel ikke så lang levetid heller.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Ny mikser

Legg inn av Marius Lindaas »

Ole Hansen skrev:Hvis du vil ha digitalt og kan klare deg med LS916 så hadde jeg valgt 01v96 istedet. Har like mange kanaler bortsett fra at de fire siste er to stereokanaler. Denne koster mindre enn halvdelen av LS916 og har de samme klangene og låter vel omtrent like bra. Litt mer knotete i bruk men ingen problem å bruke denne mikseren.
Kjøper du Focusrite Octopre LE så har du 8 kanaler inn + 8 kanaler ut tillegg. Lager en flight med plass til CD-spiller og preamper. Ikke så mye dyrere å få noen til å lage denne flighten for deg enn å kjøpe den som produsenten selger. Dette er et oppsett som kan brukes til mye selv om en ikke har mer enn 20 mono og 2 stereo inn. Bruker selv dette på mange jobber. Tar jo veldig liten plass også. 01v96 er over 30 000 billigere veil pris enn LS916. De 30 000 kan jo brukes til andre ting.
Analogt hadde jeg gått for GB serien. Har vært borti mange av disse og enda ikke sett noen med feil på. Enkle og oversiklige bord som låter bra. Synes Venice er et rotete bord med litt få aux og har vel ikke så lang levetid heller.
Litt mer knotete i bruk var ikke akkurat riktig. Vanvittig knotete i forhold ville jeg sagt.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Frode Eide »

Har prøvd 01v96 og etter jeg prøvde den har jeg fått stor frykt for digitalt :lol:
Får jo GB2 billig ny ser jeg, får se meg litt rundt. Masse gode tips her.
Svar