Ny mikser

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Walter
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 20 aug 2007, 20:57
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Walter »

Hei, driver også og kikker etter digital mikser; Noen som har vært borti Allen & Heath Ilive T80 eller T112?
Mvh
Walter Olsen-Ryum
Midt-Norsk Lydformidling, Rørvik
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Tom Hansen »

Frode Trondahl skrev:Allen & Shiit sine GL bord bør du holde deg langt unna. Om du ønsker et bord som skal være stabilt og fint i mer enn 2 år, må du ikke finne på å kjøpe GL bord.
Vi har hatt 2 GL bord i masse år, og har aldrig vært noe problemer med disse. Det er mulig å gjøre gode kupp på analogmiksere, og alle som det snakkes om her er helt greie bord. Du vil nok uansett komme best ut av det med en LS9. Og at det er noe dårligere lyd i den enn GB/GL er bare tull.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Ny mikser

Legg inn av Marius Lindaas »

Tom Hansen skrev:
Frode Trondahl skrev:Allen & Shiit sine GL bord bør du holde deg langt unna. Om du ønsker et bord som skal være stabilt og fint i mer enn 2 år, må du ikke finne på å kjøpe GL bord.
Vi har hatt 2 GL bord i masse år, og har aldrig vært noe problemer med disse. Det er mulig å gjøre gode kupp på analogmiksere, og alle som det snakkes om her er helt greie bord. Du vil nok uansett komme best ut av det med en LS9. Og at det er noe dårligere lyd i den enn GB/GL er bare tull.
Synes generelt alle allen&heath sine bord er litt slitsomme(nå har jeg ikke prøvd et GL bord men noen ML bord) ettersom man må ratte så mye før man merker et utslag. EQen er generelt litt slapp på Allen&heath har jeg inntrykk av.

LS9 låter minst like bra som GB-4en vi har på jobben. Mener også at det er stor lydforskjell på 01V og LS9.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Ny mikser

Legg inn av Ole Hansen »

Frode Eide skrev:Har prøvd 01v96 og etter jeg prøvde den har jeg fått stor frykt for digitalt :lol:
Får jo GB2 billig ny ser jeg, får se meg litt rundt. Masse gode tips her.
Har brukt 01v96 haugevis av jobber og funker alltid, men nytter ikke å gå på jobb med den uten å ha knotet litt først, men det gjelder vel alle digitale miksere.
Tror du at du kan gå rett på jobb med en LS9 uten å ha satt deg inn i den?
Du får jo GB2 til en mindre pris enn prisforskjellen på 01V96 og LS9. GB 2 er vel den som bør vurderes mot Venice da det er disse som har likest fasiliteter. Soundcraft og Allen & Heat har vel også kommet best ut av valutaen det siste da importørene handler disse i pund.
Marius Lindaas skrev:
LS9 låter minst like bra som GB-4en vi har på jobben. Mener også at det er stor lydforskjell på 01V og LS9.
På hvilket grunnlag mener du at det er stor lydforskjell på 01V96 og LS9? Regner med at det er 01V96 og ikke 01V det dreier seg om her.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Petter E. Fosse »

Marius Lindaas skrev: Synes generelt alle allen&heath sine bord er litt slitsomme(nå har jeg ikke prøvd et GL bord men noen ML bord) ettersom man må ratte så mye før man merker et utslag. EQen er generelt litt slapp på Allen&heath har jeg inntrykk av.
Blir du sliten i skrufingern din stakkar?
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Ny mikser

Legg inn av Torodd Olsen »

Tom Hansen skrev:
Frode Trondahl skrev:Allen & Shiit sine GL bord bør du holde deg langt unna. Om du ønsker et bord som skal være stabilt og fint i mer enn 2 år, må du ikke finne på å kjøpe GL bord.
Vi har hatt 2 GL bord i masse år, og har aldrig vært noe problemer med disse. Det er mulig å gjøre gode kupp på analogmiksere, og alle som det snakkes om her er helt greie bord. Du vil nok uansett komme best ut av det med en LS9. Og at det er noe dårligere lyd i den enn GB/GL er bare tull.
Er du døv? LS9 kneler helt sammen om den belastes fullt ut, noe ikke GB/GL gjør... Tar man 1 mic og tester, er jeg enig at kanskje LS9 låter like bra som de andre.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Tom Hansen »

Det har aldrig jeg vært borti, så har tilgode å høre det.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Ny mikser

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har aldri hørt at LS9 går tom for "gass" og låter kjipt ved belastning, men så har jeg aldri vært over 18-20 linjer på frontjobb med den. Har kjørt monitormiks med alle kanaler i sving og 8-10 monitorprogrammer uten problem flere ganger.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Frode Eide »

Tror ikke at jeg kan gå rett på jobb med en LS9, men har prøvd begge og LS9 er jo my bedre på brukervennlighet synes jeg da.
Det blir enten LS9 om en stund eller GB2 og klang ganske snart og mere stasj senere. Har mest lyst til å vente litt å kjøpe LS9.
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Ny mikser

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Torodd Olsen skrev:
Tom Hansen skrev:
Frode Trondahl skrev:Allen & Shiit sine GL bord bør du holde deg langt unna. Om du ønsker et bord som skal være stabilt og fint i mer enn 2 år, må du ikke finne på å kjøpe GL bord.
Vi har hatt 2 GL bord i masse år, og har aldrig vært noe problemer med disse. Det er mulig å gjøre gode kupp på analogmiksere, og alle som det snakkes om her er helt greie bord. Du vil nok uansett komme best ut av det med en LS9. Og at det er noe dårligere lyd i den enn GB/GL er bare tull.
Er du døv? LS9 kneler helt sammen om den belastes fullt ut, noe ikke GB/GL gjør... Tar man 1 mic og tester, er jeg enig at kanskje LS9 låter like bra som de andre.
Å komme med slike betegnelser styrker ikke dine argumenter. Har selv LS 9/32. Brukt den med rundt 25-30 linjer inn, main ut, 5 monitorkurser, og kjenner meg overhodet ikke igjen i din virkelighet.
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Ny mikser

Legg inn av Torodd Olsen »

Vi har sikkert ulik oppfattelse over hva som virker og ikke. Noen liker f.eks behringer også... Jeg mener forsatt at man får det man betaler for...

Men ikke misforstå, jeg bruker ofte LS9, da den er kompakt og gjør en ok jobb til mindre greier. Men å påstå at den slår ut analoge miksere i samme prisklasse, er å dra strikken litt langt...
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny mikser

Legg inn av Joachim »

Torodd Olsen skrev:
Men ikke misforstå, jeg bruker ofte LS9, da den er kompakt og gjør en ok jobb til mindre greier. Men å påstå at den slår ut analoge miksere i samme prisklasse, er å dra strikken litt langt...
Hehe ja og når du mener en Venice er rotete så har du vel egentlig ikke en dritt bak en digitalmikser å gjøre spør du meg. Jeg syns vel trådstarter bør vurdere hvorvidt han har behov for digitalmikser? Gjør vedkommende mye teater, revy, musical, festivaler med mye behov for recall mulighetene? Hvis ikke skaff deg en Venice om du er intreressert i lydkvalitet. Verden er ikke der enda at god digital teknologi er billig. Billig Allen & shite er for det mestejalla. Hva skjedde mixwizard?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Tom Hansen »

Torodd Olsen skrev:Vi har sikkert ulik oppfattelse over hva som virker og ikke. Noen liker f.eks behringer også... Jeg mener forsatt at man får det man betaler for...

Men ikke misforstå, jeg bruker ofte LS9, da den er kompakt og gjør en ok jobb til mindre greier. Men å påstå at den slår ut analoge miksere i samme prisklasse, er å dra strikken litt langt...
Hvis du regner med prisene på miks og rack med comp/gate/klang/eq, så kommer du best ut med en LS9. Og ingen her har vel sagt at den slår ut analoge miksere. Men den slår dem ut på teknologi og framtidsverdi. Her er det snakk om 16-30 kanaler, og det er ingen problem for mikseren. Om få år, er det kun digitalt som gjelder blandt de store produksjonene. Analogt leveres fra 16 ch. og nedover. Det tror nå jeg.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Ny mikser

Legg inn av Joachim »

Tom Hansen skrev:
Torodd Olsen skrev:Vi har sikkert ulik oppfattelse over hva som virker og ikke. Noen liker f.eks behringer også... Jeg mener forsatt at man får det man betaler for...

Men ikke misforstå, jeg bruker ofte LS9, da den er kompakt og gjør en ok jobb til mindre greier. Men å påstå at den slår ut analoge miksere i samme prisklasse, er å dra strikken litt langt...
Hvis du regner med prisene på miks og rack med comp/gate/klang/eq, så kommer du best ut med en LS9. Og ingen her har vel sagt at den slår ut analoge miksere. Men den slår dem ut på teknologi og framtidsverdi. Her er det snakk om 16-30 kanaler, og det er ingen problem for mikseren. Om få år, er det kun digitalt som gjelder blandt de store produksjonene. Analogt leveres fra 16 ch. og nedover. Det tror nå jeg.
Fint at du tror det da. Billige digitale miksere har vært på markedet i over 10 år og ingen av de fra den tida er noe hverken du eller jeg vil ta i, ei heller enn LS9 om 10 år.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Ny mikser

Legg inn av Tom Hansen »

hehe. ja det kan hende du har rett, Men uansett så vil nok det analoge utstyret og ramle ut av lista. LS9 er vel på en måte inngangen til en digital verden, og den er beregnet på enkle saker som passer meg bra. Ser jo at Soundcraft kommer med mye gosaker, men i dag og til bruken det snakkes om her, er LS9 desidert det beste kjøpet. Men som sagt, er man hypp på analogt, så finnes det masse gode priser nå. Men jeg finner ikke en grunn til at man skal velge analogf før en LS9. Får du ikke grei lyd i PA\n så kansje lydmannen har noe begrensninger? Hvem vet. For meg er LS9 det beste jeg har kjøpt.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Svar