Forslag til PA

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Ole Hansen »

Har nå aldri brukt pc til vrx stacket eller flydd, men nå er jo den tålig idiotsikker også da. 210 er vel heller ikke laget for rakkettforskere. :)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Kjell
Newbie
Innlegg: 21
Registrert: 21 mai 2007, 15:03
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Kjell »

Nei, jeg jobber hvertfall ikke i NASA :D Men det er nå litt flere valg med 210 så lenge du bruker UX8800 prosessoren. Men de burde vært tilgjenglige fra displayet også. Men, får vel bare ta med pc'n under armen og godt humør da... Nå er jo ikke VRX noe dårlig kasse heller, men jeg syns personlig det låter hakket mere kult av 210. Men er vel like mange meninger som det er personer i verden på akkurat dette :D
Kjell Arne Sveiven
Jessheim Lyd og Lys
http://www.jll.no
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Frode Trondahl »

Ole Hansen skrev:Har nå aldri brukt pc til vrx stacket eller flydd, men nå er jo den tålig idiotsikker også da. 210 er vel heller ikke laget for rakkettforskere. :)
Men VRX er ikke ekte linearray, det er et system som bruker CAT teknologi. Curved Array.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Ole Hansen »

Uten å påstå at jeg har peiling har jeg en oppfatning av at vrx og 210 kommer inn under same kategori hva linearray angår, og det var jo du Frode som begynte å dra inn linearray og pc i denne 210 debatten :D . Om vrx er linearray eller ikke har vært debattert i forumet før og ut i fra det synes jeg du er bastant i dine påstander om linearray eller ikke.
http://lydforum.com/viewtopic.php?f=9&t=1465&start=15
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Frode Trondahl »

Ole Hansen skrev:Uten å påstå at jeg har peiling har jeg en oppfatning av at vrx og 210 kommer inn under same kategori hva linearray angår, og det var jo du Frode som begynte å dra inn linearray og pc i denne 210 debatten :D . Om vrx er linearray eller ikke har vært debattert i forumet før og ut i fra det synes jeg du er bastant i dine påstander om linearray eller ikke.
http://lydforum.com/viewtopic.php?f=9&t=1465&start=15
Det var ikke meg som dro inn PC i denne debatten.
Helge A. Bentsen skrev:
Kjell skrev:Vi prøvde litt forskjellige løsning når det gjelder prosessor, og Behringer boksen låter så dårlig at det er flaut.. Trodde også at den skulle funke, men den låter rett og slett kjempe dårlig. Har også prøvd med BSS mini-drive, fikk ikke noe super lyd ut av den heller da den ikke hadde mulighet til alle settingene som er anbefalt.. Fikk vel best lyd med QSC prosessoren vi har hvis vi ikke tar med EAW sin... Litt enklere med EAW prosessoren også, for da får du ferdig limiter og gunners algorimte. Hvis jeg skal klage på noe så er det at det ikke ser ut til å være mulig å styre avstanden fra kassa til publikum uten å koble opp pc'n. Har hvertfall ikke sett den innstillingen i menyen. Så hvis noen har noe stall-tips så mottas de med takk :D
Du må bruke pc'en. Også må du huske å kontrollmåle delaytiden mellom sub og topp, det er forskjellig gruppeløpstid(delaytid, latency, kall det hva du vil) på de forskjellige greyboxene pga. FIR-filtrene i GF-algoritmen.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Ole Hansen »

Frode Trondahl skrev:Med line array må man stort sett alltid ha med en laptop uansett for å kalke PA.
Unnskyld! :o :o :o
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Frode Trondahl »

Ole Hansen skrev:Uten å påstå at jeg har peiling har jeg en oppfatning av at vrx og 210 kommer inn under same kategori hva linearray angår, og det var jo du Frode som begynte å dra inn linearray og pc i denne 210 debatten :D . Om vrx er linearray eller ikke har vært debattert i forumet før og ut i fra det synes jeg du er bastant i dine påstander om linearray eller ikke.
http://lydforum.com/viewtopic.php?f=9&t=1465&start=15
Mot argument for curved array hentet fra Vdosc manualen side :

Constant Curvature V-DOSC Array
Note: Since a constant curvature array radiates the same amount of energy in all directions over its nominal
vertical coverage angle of (N-1) x A°, this type of array is of practical use only when the entire audience is
sitting at the same distance from the array. However, in most venues, a V-DOSC array will have to cover an
audience sitting at varying distances from the system and a constant curvature array would produce
excessive SPLs in the first rows compared to the furthest rows (even if the vertical coverage angle is correctly
matched to the audience geometry). Therefore, a constant curvature array is generally not useful for most
applications. If this configuration is used, the gain of the amplifiers powering the high frequency section of
the lower V-DOSC enclosures may need to be progressively reduced (however, such attenuation results in a
global loss of energy).


Dette er grunnen til at ekte line array er det som funker:
Variable Curvature V-DOSC Array
Since individual V-DOSC enclosures radiate a flat, isophasic wavefront it is possible to focus energy in
a given direction and increase the SPL by reducing the angles between enclosures. Conversely, by
increasing the angle between enclosures (up to a maximum of 5.5°) it is possible to lower the SPL in
another direction. This is the basic principle that allows energy to be distributed uniformly throughout
the audience and variable curvature arrays are used to adapt both the coverage of the system and the
SPL distribution to match the specific audience geometry according to WST Condition #4.
Shaping the VERTICAL ISOCONTOUR is the key to Wavefront Sculpture Technology.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Adrian Nordeng
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 11 apr 2009, 05:47

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Adrian Nordeng »

Vi har enda ikke gått til innkjøp av noen PA. Men det skal kjøpes inn i løpet av neste måned. Det er planen ihvertfall.
Hadde demo på en PA flate fra Aclon Audio. (Importert anlegg)
8stk topper og 4stk single 18" subber. Delefilter fra XTA, amping fra RCF. Det første en la merke til var at anlegget låt
veldig skarpt i midten, men når vi fikk målt ut rommet med en PowerQ og målemic og justert litt ble det fort bedre.
Siden vi ikke hadde annledning til å fly anlegget der og da ble det stacket. Låt rent og pent. Fikk veldig fort respons i
kassene når man justerte EQ på stripa og lyden var definerbar. Spesielt i det lave frekvensområdet.
Eneste bekymringen er jo at det er import.
Adrian Nordeng
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 11 apr 2009, 05:47

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Adrian Nordeng »

Må vell oppdatere her.
Beklager, hadde helt glemt bort denne tråden.
Vi har _enda_ ikke gått til innkjøp av PA.
Dette fordi innkjøpet har tatt en ny retning.
Vi har nå fått et større budskjett å rutte med, og har drevet med anbudsrunder fra importører.
Det som er mest aktuelt for øyeblikket er nå 8stk M'elodie topper og 2stk 700HP subber fra MeyerSound.
Sist redigert av Adrian Nordeng den 02 nov 2009, 16:36, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Nå er kanskje jeg litt innhabil på denne, men hadde droppet M'elodie lett til fordel for en annen boks de samme gutta i Brenneriveien selger. Sjekk heller ut Turbosound Flex TFA-600HDP systemet med TSW-218DP. Et litt større men mer anvendelig system så lenge ikke de ekstra 14-15 kg per boks er et must for deg å slippe. Prisen til deg blir rundt det samme om ikke litt billigere og. Brenneriveienfolket har både M'elodie/700 og Flex/TSW-218DP på utleia så her burde du kunne få til en a-b demo i en fei også hvis du slår av en prat med Mr. Kristoffersen på salgsavdelingen.
toraabe

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av toraabe »

Et annet anlegg som man har glemt litt er X-array serien til EV
De låter knallbra og kan anbefales.
Det er nok endel brukt ute av disse nå og burde vel ikke være altfor vanskelig å få tak i.
Sjekk ut Void audio... Og da med Air systemet med sitt særpregede utseende
importeres av AMAS
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Joachim »

toraabe skrev:Et annet anlegg som man har glemt litt er X-array serien til EV
De låter knallbra og kan anbefales.
god morgen, våken du? Det er snakk om M'elodie her, ikke Milo og du foreslår som ett alternativ Xarray?
Mvh
Joachim Venberget
toraabe

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av toraabe »

Siden det skal være til 3-400 mennesker så mener jeg at X-array kunne fint ha fungert med 3 topper og bunner på hver side.
Og man får nok høyttalerflate til å få nok skyv til den størrelsen i lokalet..

Hvorfor ikke...
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Frode Trondahl »

toraabe skrev:Et annet anlegg som man har glemt litt er X-array serien til EV
De låter knallbra og kan anbefales.
Det er nok endel brukt ute av disse nå og burde vel ikke være altfor vanskelig å få tak i.
Sjekk ut Void audio... Og da med Air systemet med sitt særpregede utseende
importeres av AMAS
Chateu Neuf skal selge 6 topp og 4 bass med Xarray om noen er inntressert.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Hjelp til valg av liten PA

Legg inn av Joachim »

toraabe skrev:Siden det skal være til 3-400 mennesker så mener jeg at X-array kunne fint ha fungert med 3 topper og bunner på hver side.
Og man får nok høyttalerflate til å få nok skyv til den størrelsen i lokalet..

Hvorfor ikke...
Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener i det hele tatt. Jeg tenker i helt andre retninger. Får du ikke til en gig med nok skyv i den størrelsesorden her med x-array så mener jeg du sliter big time å bør finne deg en annen jobb. Erstatte m'elodie med X-array blir for meg helt fjernt. Det er ikke Milo vi snakker om her. Lenge leve stormannsgalskapen sier jeg bare. X-array er vel og fint det men er noe helt annet enn m'elodie. Du kjøper ikke den største john deere traktoren for å klippe plenen i hagen, da lager du deg bare problemer. X-array er noe svære upraktiske drog i forhold og er designet for litt andre forhold enn en mobil rig for 300-400 mennesker som også skal kunne deles opp!!!
Mvh
Joachim Venberget
Svar