Stacking av flere topper

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Per G. Søvik skrev:Vet ikke om det går an med disse toppene, men ofte så blir det beste resultatet om man stacker oppå hverandre, med den øverste opp-ned slik at diskantene kommer tettest mulig sammen. Blir jo ikke bedre spredning, men øker projeksjonen merkbart fordi det blir litt line-array av det.

Ehhh, nei.
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av BjørnH. »

Det går faktisk veldig greit å gjøre det, men du må snu hornet på den øverste toppen 180 grader slik at det spiller som den nederste kassen. Har med stort hell gjort akkurat det med PS-15 ved et par anledninger i lange smale rom for å få mer kast i de øvre frekvenser.
Har også prøvd dette i mindre klubblokale, men med langt dårligere resultat. Altfor mye topp rundt 3-4 k.
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Torodd Olsen »

Alt går, men dette blir litt cowboy for min del. Støtter meg forsatt til "regelen" om at ditt andre sett med PS15 spiller best på bilen...

Tror jeg skal stikke på lageret å ta noen målinger, er ganske skeptisk til tanken om å få to asymetriske horn til å koble....
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Per G. Søvik »

Helge A. Bentsen skrev:Ehhh, nei.
Velbegrunnet og godt svar :wink:
Et kanskje bedre alternativ om en har dobbelt så mange topper enn det er behov for, og ikke liker å la dem stå i varebilen i kulda, er å dele miksen slik at en kjører musikken på en topp med subber mens en kjører vokal på den andre toppen uten sub.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Per G. Søvik skrev:Vet ikke om det går an med disse toppene, men ofte så blir det beste resultatet om man stacker oppå hverandre, med den øverste opp-ned slik at diskantene kommer tettest mulig sammen. Blir jo ikke bedre spredning, men øker projeksjonen merkbart fordi det blir litt line-array av det.
Ingen Point Source-høyttalere blir "litt line-array" fordi du snur en av de opp-ned og setter de oppå hverandre på samme måte som ingen D&B-høyttaler blir til en Turbosound-høyttaler bare fordi du maler den blå. Det er ikke i nærheten av å kunne kalles Line Array, og jeg syns man bør bruke korrekte benevnelser.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Atle Aamodt »

Helge A. Bentsen skrev:
Per G. Søvik skrev:Vet ikke om det går an med disse toppene, men ofte så blir det beste resultatet om man stacker oppå hverandre, med den øverste opp-ned slik at diskantene kommer tettest mulig sammen. Blir jo ikke bedre spredning, men øker projeksjonen merkbart fordi det blir litt line-array av det.
Ingen Point Source-høyttalere blir "litt line-array" fordi du snur en av de opp-ned og setter de oppå hverandre på samme måte som ingen D&B-høyttaler blir til en Turbosound-høyttaler bare fordi du maler den blå. Det er ikke i nærheten av å kunne kalles Line Array, og jeg syns man bør bruke korrekte benevnelser.
Skal man være frykelig pirkete, burde man kanskje slutte å benytte benevnelsen "Line array" på "bredbandhøyttalere" i det hele tatt?
Vertical array er langt mer dekkende, hvor man ikke antyder at summen av kolonnen på magiskt vis blir til en flott linjedriver.
Offfff, det ble kanskje litt pirkete?
Atle Aamodt
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev: Ehhh, nei.
Hatt "dårlige" ski og tatt en Northug??? :? :? :?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Per G. Søvik »

He he, "line-array" er vel strengt tatt ikke annet enn flere like drivere på linje, derav begrepet. Jeg er innforstått med at begrepet i bransjen brukes om høyttalere som er spesifikt designet for å settes sammen, og ofte inneholder diskanthorn som er designet spesifikt for å jobbe sammen med nabo-horn, og at det strengt tatt ikke er et line-array før en har satt sammen et uspesifisert antall, på rett linje.
Poenget er at stackede høyttalere gir en line-array effekt ved at man øker projeksjonen langs senteraksen, og oppnår en mer eller mindre vellykket dekning av lokalet avhengig av veldig mange faktorer, bl.a. hvordan hornene kombinerer. De fleste horn kobler helt greit når de står tett nok sammen. Stacker man vertikalt, vil lobing forekomme i vertikalplanet, noe som er langt å foretrekke, fordi det er sjelden en tilskuermasse ikke er relativt to-dimensjonal. Er det lavt under taket, er det veldig mye å hente på vertikal-stacking. Mange har vertikal-stacket høyttalere de siste femti årene med gode resultater, og selv om teknologien nå har kommet dithen at man kan kjøpe spesialiserte systemer for denslags bruk, er det fremdeles tillatt å bruke det man har av utstyr for å få gjort en jobb.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Atle Aamodt skrev:
Helge A. Bentsen skrev:
Per G. Søvik skrev:Vet ikke om det går an med disse toppene, men ofte så blir det beste resultatet om man stacker oppå hverandre, med den øverste opp-ned slik at diskantene kommer tettest mulig sammen. Blir jo ikke bedre spredning, men øker projeksjonen merkbart fordi det blir litt line-array av det.
Ingen Point Source-høyttalere blir "litt line-array" fordi du snur en av de opp-ned og setter de oppå hverandre på samme måte som ingen D&B-høyttaler blir til en Turbosound-høyttaler bare fordi du maler den blå. Det er ikke i nærheten av å kunne kalles Line Array, og jeg syns man bør bruke korrekte benevnelser.
Skal man være frykelig pirkete, burde man kanskje slutte å benytte benevnelsen "Line array" på "bredbandhøyttalere" i det hele tatt?
Vertical array er langt mer dekkende, hvor man ikke antyder at summen av kolonnen på magiskt vis blir til en flott linjedriver.
Offfff, det ble kanskje litt pirkete?
Nei, syns den var kjempefin. Heller i overkant pirkete enn feil bruk av begreper.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Per G. Søvik skrev:He he, "line-array" er vel strengt tatt ikke annet enn flere like drivere på linje, derav begrepet.
Jo. 20 like elementer montert på linje vil ikke bli et line array men mindre de har akustisk senter nært nok sammen til å summere ved høyeste frekvens de skal gjengi.
Jeg er innforstått med at begrepet i bransjen brukes om høyttalere som er spesifikt designet for å settes sammen, og ofte inneholder diskanthorn som er designet spesifikt for å jobbe sammen med nabo-horn, og at det strengt tatt ikke er et line-array før en har satt sammen et uspesifisert antall, på rett linje.
Nei. Høyttalere som er beregnet for å stackes inntil hverandre eller flys sammen blir heller ikke på magisk vis et line-array når du setter de sammen. Meyer Msl-4 er bygd for å spille sammen med flere kasser, men blir ikke linearray med en gang du setter de sammen.
Poenget er at stackede høyttalere gir en line-array effekt ved at man øker projeksjonen langs senteraksen, og oppnår en mer eller mindre vellykket dekning av lokalet avhengig av veldig mange faktorer, bl.a. hvordan hornene kombinerer.
Nei. De får endret spredning og summering.
De fleste horn kobler helt greit når de står tett nok sammen.
Nei.
Stacker man vertikalt, vil lobing forekomme i vertikalplanet, noe som er langt å foretrekke, fordi det er sjelden en tilskuermasse ikke er relativt to-dimensjonal. Er det lavt under taket, er det veldig mye å hente på vertikal-stacking. Mange har vertikal-stacket høyttalere de siste femti årene med gode resultater, og selv om teknologien nå har kommet dithen at man kan kjøpe spesialiserte systemer for denslags bruk, er det fremdeles tillatt å bruke det man har av utstyr for å få gjort en jobb.
Det kan stemme, men det blir fremdeles ikke på magisk vis et line-array fordi du snur to høyttalere opp-ned.
Per G. Søvik
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 15 nov 2009, 12:39

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Per G. Søvik »

Helge A. Bentsen skrev:Det kan stemme, men det blir fremdeles ikke på magisk vis et line-array fordi du snur to høyttalere opp-ned.
Det var vel heller ikke påstanden, og jeg har ikke noe stort behov for å kalle noe som helst for "line array". Poenget som jeg forsøkte å få fram, er at vertikalstacking kan gi bedre projeksjon, og i slike situasjoner, altså når man vertikalstacker, så er det en fordel at diskantene kommer så nær hverandre som mulig.
Beklager at jeg av og til provoserer deg ved å bruke terminologien løsere og mer unøyaktig en du liker, og at jeg av og til slurver såpass at terminologien blir direkte feil.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Per G. Søvik skrev: Beklager at jeg av og til provoserer deg ved å bruke terminologien løsere og mer unøyaktig en du liker, og at jeg av og til slurver såpass at terminologien blir direkte feil.

Ok :)

Jeg syns vi skal prøve å holde oss på et faglig høyt nivå, derfor stresser jeg på slike ting, det er ikke en personlig agenda mot noen spesielt. Og noen ganger så bommer jeg så det synger, da regner jeg med at noen sier ifra.
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av kristianjohnsen »

BjørnH. skrev:Det går faktisk veldig greit å gjøre det, men du må snu hornet på den øverste toppen 180 grader slik at det spiller som den nederste kassen. Har med stort hell gjort akkurat det med PS-15 ved et par anledninger i lange smale rom for å få mer kast i de øvre frekvenser.
Har også prøvd dette i mindre klubblokale, men med langt dårligere resultat. Altfor mye topp rundt 3-4 k.
Bjørn.

Jeg har ikke noen erfaring med disse høytalerne så dette blir mest en generell betraktning.

Er hornet på disse høytalerne asymetrisk i den forstand at det har større horisontal spredning enten oppe eller nede? Eller er den asymetrisk slik at spredningen er større nedover enn oppover, slik at høytaleren spiller delvis nedover selv om den står i vater? Eller evt begge deler?

Avhengig av svarene på dette ser jeg for meg at man vel så gjerne burde snu hornet i den nederste høytaleren, eller kanskje ikke i noen av de. Eller kanskje til og med på begge to.

Noen innspill?
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av BjørnH. »

Kristian.
Hornet i PS15 er assymetrisk i den forstand at det sprer 100 grader nede i nærfelt og 55 grader oppe i fjernfelt. Funker ypperlig når kassene er flydd en pr side med passe tilt. Egner seg som du skjønner, dårligere flydd/ stacket side om side. Testet derfor ut vertikal stacking, som beskrevet tidligere, en gang gang jeg følte at jeg hadde litt lite PA for jobben (relativt langt rom med takkonstruksjoner som "stjal" veldig mye lyd). Ble veldig positivt overrasket av resultatet da jeg fikk mye lengre kast og et mer åpent lydbildet. Har naturligvis gjort vert.stacking med konvensjonelle horn tidligere med brukbart resultat, men trodde kanskje ikke at det funket med PS15, hvilket det alså gjorde. Hadde i hvert fall ikke oppnådd i nærheten samme resultat med bare ei kasse pr.side, som enkelte påstår.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Stacking av flere topper

Legg inn av Rune Skramstad »

Litt innenfor boksen tanker:
Man kan få veldig godt resultat ved å koble ut hornet i den ene kassa når man vertikal stacker typiske passivt delte 2veis høyttalere;) Kan tilogmed hende at øvre delefrekvens for bass/mid elementet er såpass lav at de to bass/mid elementene blir stacket i en avstand som tilsvarer mindre enn halve bølgelengden...
Har faktisk skrudd opp kasser og prøvd det i praksis, noen gamle pelskledde EV kasser med 15" og 1" horn.

Litt på siden kommentar:
Det er ganske så undervurdert å bare ta i bruk en point source topp per side:)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Svar