Sikkerhet!

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Stig Kamonen
Site Admin
Innlegg: 92
Registrert: 05 jun 2003, 13:27
Sted: Høyanger
Kontakt:

Sikkerhet!

Legg inn av Stig Kamonen »

Har noen tenkt på hva som skjer om en publikum får en høyttalerkasse i hodet? Hvem har ansvaret her? og er du forsikret mot slike hendelser?
-Stig.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg for min del er forsikret.
Koster ikke så mye for en ansvarsforsikring...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

har desverre ikke noen forsikring for dette... er det dyrt evt. og hvem har ansvaret for det ja..det er vel han stakkaren som er på jobb det!
Har faktisk vært med på en nestenulykke med en viss sidefill!! veldig skummelt..
:shock:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Gunleik
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 25 jun 2003, 20:51
Sted: Toten

Legg inn av Gunleik »

Hei!

En frilans tekniker vil kunne bli stilt ansvarlig ved et slikt uhell.
Er du ansatt i et utleie firma/ konserthus, tror jeg arbeidsgiver må ta ansvaret.

Ansvarsforsikring får du for 1500-2000kr per år.
Min forsikring dekker skader på personer eller utstyr inntil 8 000000kr.

En veldig grei investering om uhellet skjer!
MVH

Gunleik Ask Fjellseth
Arild
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 18 aug 2003, 20:01

Ansvars forsikring....

Legg inn av Arild »

Lurer på hvilken stakkar som ender opp ansvarlig for dette...??
Bilder fra J Timberlake/ C Aguilera Rigg..
Dette er ille

http://www.roadie.net/actruss.htm
Arild Gertz
Brukeravatar
Børre Leinebø
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 05 aug 2003, 17:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ansvars forsikring....

Legg inn av Børre Leinebø »

Arild skrev:Lurer på hvilken stakkar som ender opp ansvarlig for dette...??
Bilder fra J Timberlake/ C Aguilera Rigg..
Dette er ille

http://www.roadie.net/actruss.htm

Men dette har da ikke noe med oss å gjøre. PA kassene henger jo fint på bildene de, det er jo lysfolka sin feil...... :lol:
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ansvars forsikring....

Legg inn av John Idar Bakke »

Børre Leinebø skrev:
Arild skrev:Lurer på hvilken stakkar som ender opp ansvarlig for dette...??
Bilder fra J Timberlake/ C Aguilera Rigg..
Dette er ille

http://www.roadie.net/actruss.htm

Men dette har da ikke noe med oss å gjøre. PA kassene henger jo fint på bildene de, det er jo lysfolka sin feil...... :lol:
Har det ikke slått dere at dette kan være det nye, hippe innen scenerigg? Jada jeg vet at dette popbandet Metallica har gjort sånt live før.. Men det er vel kanskje litt mer uforsvarlig å sleppe løs dette midt i "beautiful"...
:twisted:
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Pink Floyd hadde også ei alt-skal-rase-sammen-i-slutten-av-ei-låt greie minnes eg.

mvh
-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Er du på oppdrag for ett firma og gjør ting riktig skal det godt gjøres om du blir stillt ansvarlig. Forsikring er vel og fint men hvor mye er 8 mill å stille opp med om X antall PA kasser på X antall kilo ramler fra X antall meter ned på X antall publikummere, for ikke å snakke om hvis du f.eks henger ett senterkluster over hodet på en anerkjent amerikansk artist med advokater? 8 mill er vel knapt nok til og erstatte PA-riggen. Henger du ting over hodet på folk bør du gjøre det riktig og etter gjeldende lover og regler. Det skal bare ikke ramle ned, det er en svært dårlig option!

Det er jo alltid flere ansvarsområder her.
Huset, Arkitekt eller bygningsing. bør gå god fur punkter og vekt. Merk deg om vekta er pr punkt, eller f.eks jevnt fordelt på en bjelke osv.
Rigger, riggeren må jo være ans for punktene. Så er det til slutt teknikere og deres oppdragsgivere som er ans for alt fra motor og ned.

Har hørt no snakk om no nye regler så om noen vet no er det intressant.


Det kunne jo stått noe om dette på disse sidene : http://www.krankontrollen.no/

Joachim
Brukeravatar
knuhe
Newbie
Innlegg: 32
Registrert: 20 nov 2003, 14:36
Sted: Porsgrunn

Legg inn av knuhe »

I teorien er det riggere som er ansvarlige for slike hendelser.
Riggeren er jo ansvarlig for å ha godkjent riggina av utstyr.

Det lønner seg å ha ansvarsforsikring hvis uhellet skulle komme.
Sist redigert av knuhe den 12 mai 2004, 19:25, redigert 1 gang totalt.
Knut Henriksen
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

knuhe skrev:I teorien er det riggere som er ansvarlige for slike hendelser.
En rigger får betalt for å gjøre ting riktig å sikkert.

Vi hadde et scenario:

Utleie av HK LP210

Leietaker ville fly to av disse... noe må ha gått galt da de begge kom ned i en rasende fart.

Flaks for ansvarlig at det ikke var meyer el.l. disse måtte bare ut med 22000...
jeg klarte å miste en turbosound tse 111 topp fra 5 meters høyde en gang og ned i betong med et uhell. Det eneste som faktisk skjedde var at diskant hornet hoppet ut av kassa. og jeg måtte lage noen nye skrue hull :D . Flaks
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

..
Sist redigert av Joachim den 11 des 2003, 17:02, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

En Meyer MSL4 tålte å gå i betonggulvet fra toppen a ett groundstack med 8 x 650 , 4 x DS2 og 16 MSL4, jeg gidder ikke regne ut høyden crew'et brukte vaffal truck for og få de opp, uansett fikk den bare en liten skramme i hjørnet den landet på. However har aldri kassa blitt hengt opp siden av sikkerhetsmessige hensyn.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Joachim skrev:En Meyer MSL4 tålte å gå i betonggulvet fra toppen a ett groundstack med 8 x 650 , 4 x DS2 og 16 MSL4, jeg gidder ikke regne ut høyden crew'et brukte vaffal truck for og få de opp, uansett fikk den bare en liten skramme i hjørnet den landet på. However har aldri kassa blitt hengt opp siden av sikkerhetsmessige hensyn.
Hva er en vaffal truck????????????????????? :D :D :D :D
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Legg inn av Bechie »

Frodelyd skrev:
Joachim skrev:En Meyer MSL4 tålte å gå i betonggulvet fra toppen a ett groundstack med 8 x 650 , 4 x DS2 og 16 MSL4, jeg gidder ikke regne ut høyden crew'et brukte vaffal truck for og få de opp, uansett fikk den bare en liten skramme i hjørnet den landet på. However har aldri kassa blitt hengt opp siden av sikkerhetsmessige hensyn.
Hva er en vaffal truck????????????????????? :D :D :D :D
Herregud! Det ligger jo i korta! Nesten det samme som en GAFFELtruck, men denne har ikke en "gaffel" forran, men noe som har en slående likhet med en vaffel!!! (han har riktignok skrevet vaffAl, men dette er nok bare en stavefeil..) Veldig effektivt t il PA-stacking, da man får plass til masse på denne vaffelen i og med at den er stor og brei. Den nye ISOstandarden har nå blitt 5 hjerter, mot de gamle firhjerta vaffeltruckene, slik at man får plass til mer. Som mange sikkert også har sett, er det ett hjerte som peker rett frem, dette fordi det skal være enkelt å loade av og på denne vaffelen.

Hilsen Kai Vidar Bech, som har hatt alt for masse jobber og alt for lite søvn denne helgen.
Svar