Talerstol

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Talerstol

Legg inn av Odd Arild Larsen »

På bilder fra USA ser man ofte 2 stk. SM 57 med vindhette blir brukt på talerstolen til presidenten. Men hvorfor 2 stk. som står helt inntill hverandre. Blir det ikke utfasing av slikt, eller endres karakteristikken når de plasseres på den måten? For endel år siden var det vanlig også her i Norge å ha 2 micer, gjerne med litt avstand, på en talerstol, men det ble endret til å bruke bare en mic, med tanke på utfasing.
Jeg har også en problemstilling til: av og til er det en taler som skal tolkes til Norsk. Hovedtaleren står da på talerstolen, med litt avstand til micen, og tolken har fått en håndholdt mic. Men når tolken snakker, går mye av vedkommendes stemme inn i micen på talerstolen, noe som gjør bruk av håndmicen vanskelig, pga. utfasing. Det enkleste er selvsagt å flytte tolken, men kan man gjøre noe lurt teknisk her ? Vil en automatmikser kunne slå av og på riktig mic uten hørbar switsjing?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av lydonen »

Jeg har ingen teoretisk ballast på området egentlig, men litt praktisk tenking kan man vel gjøre seg:

En mikrofon er på mange måter konstruert som en høyttaler men har motsatt funksjon, man påtrykker ikke spenning, men derimot lyd som igjen genererer spenning..Nok om det..

På samme måte som to motsvarende plasserte mikker vil fase hverandre ut, vil ikke to helt paralelle koble hverandre og gi en slags summering??
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av Hans A. Moen »

Det er 1 grunn. 1 grunn alene. Redundancy.
Hvor tamt hadde det sett ut om en lydtekniker kom opp og byttet en kabel under en presidenttale? VELDIG dumt.
Derfor har de 2 mikrofoner oppe samtidig. Om det blir no kluss med den ene linja bytter de til den andre. De bruker IKKE begge samtidig.
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av thomas hocking »

liker akg 747 veldig godt på talerstol, en på hver side så gjør det svært lite om noen beveger seg litt til sides, er såpass små at en ikke sperrer for notatene eller laptopen til noen også. 2xsm57 med vindhette fungerer også ganske bra, men syns akg'ene utmerker seg på dette. Dog er det vel også det formålet de er laget til, knall til sax også.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Talerstol

Legg inn av Joachim »

Hans A. Moen skrev:Det er 1 grunn. 1 grunn alene. Redundancy.
Hvor tamt hadde det sett ut om en lydtekniker kom opp og byttet en kabel under en presidenttale? VELDIG dumt.
Derfor har de 2 mikrofoner oppe samtidig. Om det blir no kluss med den ene linja bytter de til den andre. De bruker IKKE begge samtidig.
Og hva med disse holderne som holder 3 stk SM57 i en klyse da? Backup på backupen ?
Mvh
Joachim Venberget
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Talerstol

Legg inn av Erlend Faanes »

Man får bra headroom før feedback, ved bruk av et mikrofoncluster. Har vell noe med at man får en slags summering, at man på en måte henter ut litt informasjon fra hver mikrofon, og kan tyne frem mer stemme.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av Øyvind »

Dersom det blir noe problem med utfasing på den første problemstillingen vil jeg tro det vil hjelpe å panne micene litt. Det gir jo som sagt litt mer headroom å ha to micer.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av Rune Skramstad »

Har hatt en god del talejobber i et telt som er utformet som en parabol rett over talestolen, og ved å bruke to stk SM57 og plassere de 3-10cm fra hverandre i horisontalen har jeg fått et mye bedre resultat enn de gangene jeg har brukt bare en mikk (har testet med SM57, SM58, Beta58 og Beta86).
Fordelene jeg har merket meg er blant annet at det er lettere å få "høy nok" lyd på folk som rygger unna mikkene og de som bruker innestemme. Har av en eller annen merkelig grunn også hatt mindre feedback problemer ved en slik konfigurasjon selv om det strider mot teorien som sier at du får 6dB lavere headroom hver gang du dobler antall mikker. Noen som kan forklare dette, eller har en teori på lur?

Bakdelen er at du får kamfiltereffekter når taleren beveger seg ut til en av sidene (veldig hørbart når mikkene står >10cm fra hverandre), men dette kan løses ved å plassere ut fysiske hindringer;)

Helt enig at det hadde vært teit om man ble nødt til å bytte mikk eller kabel midt under feks en presidenttale, men er derimot svært usikker på om den ene mikken bare er reserve, jeg hadde i alle fall brukt begge mikkene. Noen som har vært tekniker for en president som kan svare på dette;)?

Avstanden mellom mikkene kan justeres slik at man får utfasingen fra feks en ønsket frekvens når man bruker to mikker, typisk kan være at man ikke bryr seg om hvordan det låter i frekvenser over 8kHz, og da kan maks avstanden mellom mikkene feksvære ca. 4,3cm.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av Hans A. Moen »

Om dette stemmer kjenner jeg at jeg blir litt grinete av vranglære fra NISS. :/ Da ser det jo ut som jeg driter meg ut :P
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av Tor Dehli »

Det er flere grunner til at man velger å ha 2 eller flere mikrofoner ved slike viktige talere. Et par av dem er allerede nevnt her før.

* Den viktigste grunnen er backup, som nevnt her tidligere.

* Ved å bruke justere avstanden mellom mikrofonene, kan man sørge for utfasing av bestemte frekvenser, fra bestemt retninger. Rett og slett en enkel form for feed-back killer. (Å ha flere mikrofoner kan også gi økt headroom, sam enkelte andre fordeler. Men det er vanskelig å beregne, og gir igjen andre problemer.)

* Ofte er det flere kilder som skal gjengi talen. Mange synes det er lettere å sette opp en egen mikrofon, i stedet for å tappe signalet fra en annen PA. Man har da en mikrofon til radiosending, en til opptak, en til PA o.s.v. En amerikansk tekniker jeg pratet med mente at dette var mere vanlig i USA enn I europa. Kanskje henger det sammen med Amerikanernes uvane med å saksøke hverandre? (Man blir jo ikke direkte oppmuntret til å samarbeide fordi radiostasjonen saksøkte deg forrige gang fordi du hadde for høyt nivå på din linje-ut?)
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Talerstol

Legg inn av Atle Aamodt »

Joachim skrev:
Hans A. Moen skrev:Det er 1 grunn. 1 grunn alene. Redundancy.
Hvor tamt hadde det sett ut om en lydtekniker kom opp og byttet en kabel under en presidenttale? VELDIG dumt.
Derfor har de 2 mikrofoner oppe samtidig. Om det blir no kluss med den ene linja bytter de til den andre. De bruker IKKE begge samtidig.
Og hva med disse holderne som holder 3 stk SM57 i en klyse da? Backup på backupen ?
Dette er mest vanlig i komuniststater eller i diktaturer.
Tydelig at lydteknikere i slike land, er gode i historie ;-)
Atle Aamodt
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Talerstol

Legg inn av kristianjohnsen »

Joachim skrev:
Hans A. Moen skrev:Det er 1 grunn. 1 grunn alene. Redundancy.
Hvor tamt hadde det sett ut om en lydtekniker kom opp og byttet en kabel under en presidenttale? VELDIG dumt.
Derfor har de 2 mikrofoner oppe samtidig. Om det blir no kluss med den ene linja bytter de til den andre. De bruker IKKE begge samtidig.
Og hva med disse holderne som holder 3 stk SM57 i en klyse da? Backup på backupen ?
2 til hoved-pa, hvorav en backup.

1 til opptak/distrubusjon eller batteridrevet nød-PA.
Svar