det evige digitale spørsmålet!

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Hvilken digitale mixer er folk her mest komfortabel med?

Yamaha - LS9
23
27%
Yamaha - M7CL
5
6%
Yamaha - PM5D
3
4%
Soundcraft - Vi4/6
33
39%
Allan & Heat - iLive
12
14%
Digico - D1/5
5
6%
Digitalt er for lærere og bestemødre
3
4%
 
Stemmer totalt: 84

hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av hkh »

Kristian Johnsen skrev:Hvorfor ikke?
12 år gammel digitalteknologi? nei takk

Den er jo også "retired" 2 år siden, kan ikke skjønne at det kan være en god investering å kjøpe den mikseren nå

Du får ikke mange år med den før den er virkelig avleggs

Og dagens nye, hippe digitalmiksere låter da virkelig mye bedre.


edit: og tv-miksen på eurovision ble gjort med stagetec aurus
Håkon Holmås
toraabe

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av toraabe »

At det er Stagetec Aurus som ble brukt til lyd på tv er ingen bombe siden alle de store TV selskapene har disse i sine OB busser.
Det er blitt en slags standard.
Og til PM1D så spør jeg .. er den virkelig ikke god nok ?
Må man hele tiden ha det aller hippeste og blir lyden så fantastisk mye bedre med en digidesign / Vi6 / Ilive eller hva det nå står på konsollen.
Det er nå faktisk operatøren som må benytte sine kunnskaper på rett måte og bruke miksekonsollen som et verktøy i sitt lyddesign som er avgjørende eller hva ?.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

akk ja gutter... Refererer til en eldre tråd her på forumet. Med fare for å tråkke på noen tær, så mener jeg at en del teknikkere rundt om har en del "primadonnanykker" når det kommer til utstyr og leveranser. Er selv glad i ny teknologi, men steike.... Hva er problemet spør jeg bare?? Det MÅ da gå an å stikke finger`n godt i jorda og forholde seg til virkeligheten en gang i blant! Yamaha Pm er en bra mikser. Det samme er m7cl. OG vi1!
Enough said, selv jobber jeg mye med Ls9 og Gb4. Sjelden problemer med å gjøre jobber, også større jobber hvor både publikum og artister er fornøyd. Hadde vært VELDIG fint med større mikser, større pa, større ditt&datt osv... Men det er da ikke noe problem!! Kunsten å forholde seg til virkeligheten og utstyr man får levert bør være litt bedre tilstede noen ganger. Mener selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser når det kommer til raiderbehov. (når det gjelder raidere så er det fantastisk mye klipp&lim ute å går. Ihvertfall på PA-flater..)

et lite hjertesukk på tampen...: Sjekk raiderne dere sender ut til arrangører og leverandører!! Utrolig mye rart som står skrevet om dagen.. Faan så mye jobb med å bestille og igjen avbestille utstyr fra Hoba om dagen fordi raiderne ikke er oppdatert...
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av hkh »

toraabe skrev: Og til PM1D så spør jeg .. er den virkelig ikke god nok ?
.
Joda, men det er ikke poenget her.

Det er en 12 år gammel mikser. Den kommer til å forsvinne ut av ridere etterhvert som folk skjønner at dagens digitale bord er bedre. For det er de.

Er ikke meningen å diskutere teknikeres primadonnanykker, poenget var å diskutere hva som er lurt å kjøpe når man driver utleiefirma.
Da bør man kjøpe det som er fetest for pengene og mest fremtidsrettet. Det som kommer til å holde seg hipt lengst mulig.
Håkon Holmås
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Ole Hansen »

Frode Trondahl skrev:Yamaha PM1D er jo kanon mikser, er fortsatt et av de mest brukte borde ved avvikling av store konserter/eventer internasjonalt.

Under Eurovision i Tyskland brukte de b.la 5stk PM1D bord til avvikling.
Vet du hvor de brukte disse 5 PM1Dène under Eurovision i Tyskland?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Frode Trondahl »

Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
toraabe

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av toraabe »

Hva som er hipt og slikt er for meg totalt likegyldig sålenge mikseren låter bra, kan betjene den og får det lydbildet man ønsker.
Ser man til analoge konsoller så er min favoritt Midas XL200. lettskrudd og låter veldig fint
En annen ting er at mange kan yamaha sitt brukergrensensnitt, men det finnes miksere som er mer lettskrudd.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Ole Hansen »

Kjell Roger Halberg skrev:Yamaha Pm er en bra mikser. Det samme er m7cl. OG vi1!
Hadde vært VELDIG fint med større mikser, større pa, større ditt&datt osv...
Synes Vi1 er en mye bedre mikser enn M7CL.

Jeg mener det er VELDIG fint med mindre mikser, mindre pa og mindre ditt&datt osv... som yter mer en disse store tingene som krever lastebil for å få gjordt en jobb jeg ellers kunne gjordt med varebiltransport.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Ole Hansen »

Kjell Roger Halberg skrev:Yamaha Pm er en bra mikser. Det samme er m7cl. OG vi1!
Hadde vært VELDIG fint med større mikser, større pa, større ditt&datt osv...
Synes Vi1 er en mye bedre mikser enn M7CL.

Jeg mener det er VELDIG fint med mindre mikser, mindre pa og mindre ditt&datt osv... som yter mer en disse store tingene som krever lastebil for å få gjordt en jobb jeg ellers kunne gjordt med varebiltransport.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Ole Hansen »

hkh skrev:
toraabe skrev: Og til PM1D så spør jeg .. er den virkelig ikke god nok ?
.
Joda, men det er ikke poenget her.

Det er en 12 år gammel mikser. Den kommer til å forsvinne ut av ridere etterhvert som folk skjønner at dagens digitale bord er bedre. For det er de.

Er ikke meningen å diskutere teknikeres primadonnanykker, poenget var å diskutere hva som er lurt å kjøpe når man driver utleiefirma.
Da bør man kjøpe det som er fetest for pengene og mest fremtidsrettet. Det som kommer til å holde seg hipt lengst mulig.
Veldig enig i Håkon sin tankegang.
Yamaha har ledet an veldig lenge på digitalsiden nå og flyter veldig på at folk kan mikserne deres, men konkurentene tvinger dem til å komme med noe nytt snart.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Og dèt kommer nok.. Sorry, Håkon, mente ikke å være krass, ble vel en generell kommentar ut av det hele. Og ja, jeg er helt enig i at en ny investering bør være fremtidsrettet med tanke på både økonomi og teknologi.
Kjell Roger Halberg
Active Member
Innlegg: 176
Registrert: 07 jun 2009, 19:39
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Kjell Roger Halberg »

Og tilsvar til deg Ole: akkurat kjøpt inn JFL210-rigg. Ergo mye mindre PA, men "større" lyd. Er VELDIG for mindre av alt :D Kommentaren min tidligere kom noe ut av kontekst! Vi sikler forøvrig på Vi1, men forsåvidt også på Ilive T-112.
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av hkh »

Ole Hansen skrev: Yamaha har ledet an veldig lenge på digitalsiden nå og flyter veldig på at folk kan mikserne deres, men konkurentene tvinger dem til å komme med noe nytt snart.
Men det tror jeg de kommer til å gjøre - satser på at oppkjøpet av steinberg fører til en mikser med vst-support

Er jo lenge siden yamaha kom med noenting som helst som var interessant

Gi meg en mikser med skikkelige preamper, heftige prosessorer til å kjøre hauger av plugins og et smooth interface - jeg er i himmelen
Håkon Holmås
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Helge A. Bentsen »

hkh skrev:
Ole Hansen skrev: Yamaha har ledet an veldig lenge på digitalsiden nå og flyter veldig på at folk kan mikserne deres, men konkurentene tvinger dem til å komme med noe nytt snart.
Men det tror jeg de kommer til å gjøre - satser på at oppkjøpet av steinberg fører til en mikser med vst-support

Er jo lenge siden yamaha kom med noenting som helst som var interessant

Gi meg en mikser med skikkelige preamper, heftige prosessorer til å kjøre hauger av plugins og et smooth interface - jeg er i himmelen

Avid Venue???
hkh
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 11 jun 2007, 00:30
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av hkh »

Smooth interface?

Men jeg vil ha vst-plugins, ikke tdm, de er billigere og utvalget er større

Studer vista - mikserene gjør det, men jeg har ikke testet de enda
Håkon Holmås
Svar