det evige digitale spørsmålet!

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Hvilken digitale mixer er folk her mest komfortabel med?

Yamaha - LS9
23
27%
Yamaha - M7CL
5
6%
Yamaha - PM5D
3
4%
Soundcraft - Vi4/6
33
39%
Allan & Heat - iLive
12
14%
Digico - D1/5
5
6%
Digitalt er for lærere og bestemødre
3
4%
 
Stemmer totalt: 84

Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Frode Trondahl »

Kristian Fosshagen skrev:Hadde ikke Scandec en PM1D når de hadde utleie? Kanskje OB team kjøpte den når de sluttet med utleie?
OB team kjøpte PM1D fra scandec utleie ja.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Ole Hansen »

kleistad skrev:
Frode Trondahl skrev:
kleistad skrev:To digitalize or not to digitalize?
Du har jo glemt de kuleste borda:

Digidesign Venue (DShow/Profil)
Yamaha PM1D
Inovason
Midas XL8??
Tok de bordene som jeg har oppfattet som vanligst her i våres land!
spørsmålet er ikke hvilket bord man liker best, men hvilket bord man er mest KOMFORTABEL med... og hvor mange i norge tror du det er som er komfortabel med XL8???
Noen som kan svare på hvor mange XL8 som er solgt i Norge? Frode du vet vel det?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Kristian Fosshagen »

[quote="Frode Trondahl] To digitalize or not to digitalize?[/quote]


Ihvertfall mange her ilandet som er komfortabel med Digidesign Venue, jeg er en av dem. Digger det bordet.

Venuen er vel et av de digital borda som har hvert brukt på mest store produksjoner her i landet.[/quote]


Helt enig med Frode her. Jeg brukte det uten å lese bruksanvisningen første gang jeg brukte Venuen. Bare lasta ned D-Show programmet å kikka litt der.
Det eneste som er dumt er at Venuen er veldig tung. Ikke så morro å få den opp i et amfi.

Det finnes vel 3 Venuer i Norge. Frontlite, Lydkjellern og Molde Forum har vel en hver. Også har Oslo Audio en D-show profil.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det finnes vel litt flere enn tre totalt?

Benum har en Venue som brukes mye rundt omkring, og så har niss handla en for å drive Digidesign-sertifisering.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Frode Trondahl »

Profilen er jo en fullverdig venue den. Datarack (foh) og Stagerack er det samme uansett kontroll flate. Dshowen og Profilen er jo bare 2 store "muser" :-). Har hørt at det er 9 Venuer solgt til Norge.

Er vel bare 1x XL8 i landet her. Under plasa messa 08 kommer Midas til å lansere et nytt digital bord, skal være en lillebror til XL8.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Så firmaet som aldri skulle lansere en lillebror til xl8 kommer med ny mikser ja..... Hmmmmmm.....
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av olegutten »

Hvor mye lillebror blir den nye? XL8 koster jo litt i overkant av en arm og et bein........ Så en lillebror kan jo fremdeles koste mer en skjorta....... ;-)

ole
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Ole Hansen »

Hvis det finnes bare en XL8 her i landet er det vel den som importøren sitter på? I praksis vil vel det si at det ikke er solgt en eneste XL8 i dette verdens rikeste land? Da kan jeg godt forstå at Kristoffer ikke tok med denne i avstemningen om hvilke digitalmikser folk er mest komfortabel med. XL8 er vel det grommeste en får tak i men noe må jo være feil. Kan det være prisen? Kan det være det at andre miksere i markedet slår den ut?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:Hvis det finnes bare en XL8 her i landet er det vel den som importøren sitter på? I praksis vil vel det si at det ikke er solgt en eneste XL8 i dette verdens rikeste land? Da kan jeg godt forstå at Kristoffer ikke tok med denne i avstemningen om hvilke digitalmikser folk er mest komfortabel med. XL8 er vel det grommeste en får tak i men noe må jo være feil. Kan det være prisen? Kan det være det at andre miksere i markedet slår den ut?

Eller kan det være sånn at analogt fremdeles er bedre, men vi velger digitale miksere når vi trenger funksjoner som en analog mikser ikke har, og ingen har bruk for xl8 enda? Det er jo et monster av et digitalt lydsystem, mikserdelen er jo bare en "liten" bit av pakka.
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av HåkonD »

Jeg har ikke skrud noe på digitalt enda. men NISS har faktsik kjøpt og underviser med en digidesign Venue. Noe som er ganske kult.
Men min mening er at digitalt er kanskje best til monitor mix. Grunnen er at da kan man få opp hver enkelt monitor kurs på fadere. Å det gjør jo den jobben mye lettere å mer oversiktlig.
Å så bruker man en god analog mixer i FOH. Men dette er jo kun min meing å hva jeg tror kan fungere best.
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Øyvind »

Håkon: Hvorfor ikke digitalt på FOH også da? Har hørt at for eks en Vi6 skal være bedre enn en H3000.
Sist redigert av Øyvind den 04 jan 2013, 19:16, redigert 1 gang totalt.
Mvh Øyvind Bjørge
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av HåkonD »

ettersom jeg har skjønt på det riktig så får man ikke gjort to ting samtidig på en digital mixer. noe man får gjort på en analog mixer.
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
luringen

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av luringen »

Vi4/6 kan du gjer minnst 4 ting på samme tid....... :lol: :lol:
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Øyvind »

luringen skrev:Vi4/6 kan du gjer minnst 4 ting på samme tid....... :lol: :lol:
"Luringen" lever opp til navnet sitt! Får svare med at naturen har vel gjort det slik at for oss mannfolk så er vi ikke stand til å gjøre flere ting på en gang, anyways :lol:
Men fra spøk til alvor: Kanskje tenker Håkon på dette med at man må aktivere en og en kanal? Jeg tror dog uavhengig av hvilken funksjon på mikseren, at det handler om en tilvendingssak. Vi må huske på at digitale miksere har en haug med snarveier for å gjøre ting, og ikke minst har vi dette med at ting kan lagres. Så når riggerne stresser med sceneskift kan FOH-tekniker sitte bak mikseren og trykke et par ganger og vips er han klar for neste band. Og det beste av alt, mye kan gjøres på forhånd på kontoret.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: det evige digitale spørsmålet!

Legg inn av Mats »

Om man først blir kjent med en digital mixer så tar ikke ting noe lenger tid enn på en analog.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Svar