Oppmikking av bass forsteker

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Kenneth skrev:Forsåvidt, men har man en god dialog med bassist og resten av musikerne på soundcheck så burde ikke dette være noe problem!!

Organisk lyd fra ett "bra" kabinett er å foretrekke for min del!
Men er man foreksepel på en rocke klubb med fjortis band, er det jo mye bedre å ha litt mer kontroll, de har ofte en tendens til å dempe seg på lydsjekk, men skrur volumet opp til 11 når konserten kommer :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

Er det kanskje et poeng å relatere dette til musikkstil? Ikke alle er Metallica. Ta for eksempel NoMeansNo, Primus og Morphine, som alle er band som baserer seg på feit basslyd, og hvor du ikke kan gjemme den kjipe Klark DI bassen bak en gitarvegg. Og når det gjelder basspod i monitor, så vil jeg se det monitorsystemet som gir en respons som er i NÆRHETEN av et basskabinett! -Og når jeg først er igang, så skal man ikke mikke hverken 15" eller 10" tommeren. -Man mikker da for svarte opp 12" eren...
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Jajamen! Det er godt å høre at selveste Baslakk støtter meg på endel punkter her!
Og oppmikking av 12" er fint det! Men hva om du bare har 8 stk 10"?...da er skjærsilden løs vet du :lol:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Basslak Backalainen
Active Member
Innlegg: 56
Registrert: 09 jun 2003, 16:16

Legg inn av Basslak Backalainen »

Å FY søren DET SUGER!! -Da må du bare mikke hele bunten, progressiv basskutt i gradvis trappetrinnsformasjon fra 50 til 5000 Hz, chinese panning (vifteform) og alle spaker i null!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Kenneth skrev:gjør som teknikerer til quenns of the stone age..
To bass kabinett spiller mot hverandre og i midten en mic m 8 talls karakteristikk..
Fase feil som fy++ men låter faktisk fett som fy allikevel...SYKT! :D
Det går faktisk ann å bruke en 8 talls mic som stereo mic . Hvis de to kabinettene var l o r ut fra en stero bass amp.
Så kan du faktisk ta 8 talls micen å splitte til to kanaler, så fase vende den ene kanalen . For deretter å panne L og R på hver sin kanal.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar